Nagy légitársaságok vezetői szerint több tízezer amerikai hazaútját sodorhatja veszélybe, ha a telekommunikációs szolgáltatók bekapcsolják az új C-sávban üzemelő 5G-hálózataikat az Egyesült Államokban. Ezért azt kérik, hogy a nagy csomópontok környékén egyáltalán ne működjenek ilyen tornyok – írja a Reuters. Az American Airlines, a Delta Air Lines, a United Airlines és a Southwest Airlines közös nyílt levelében azt írja, hogy kevesebb mint 36 órán belül valódi légiközlekedési katasztrófa alakulhat ki, ha a hónapok óta csúsztatott indulás most megtörténik. A szolgáltatók a légügyi hatóság (FAA) és a közlekedési miniszter kérésére korábban már késleltették a cellák bekapcsolását, amit eredetileg decemberre terveztek.
A C-sávról tudni kell, hogy ez a típusú rádiófrekvenciás sáv 3,7–4,2 GHz-es tartományt fed le, amit eddig televíziós műholdak használtak, de ennek egy részét át kellett adni telekommunikációs cégeknek. A repülőgépeken több rádiós berendezés is szintén ezekkel a frekvenciákkal dolgozik, így felmerült, hogy inferferencia léphet fel a repülőgépek berendezéseivel, ami veszélyeztetheti a járatok biztonságos működését, főleg a landolás során. Érintheti például a magasságmérőt, ami nélkül a pilóták nem képesek rossz látási viszonyok között landolni.
A távközlési cégek szerint ez nem jelenthet semmilyen problémát, amennyiben a repülőterek által használt berendezések megfelelően vannak szabályozva. Az AT&T és a Verizon vállalta azt is, hogy a következő fél évben korlátozzák az adótornyok teljesítményét a repülőterek körzetében. A légitársaságok szeretnék, ha a kifutópályák 3,7 kilométeres körzetében egyáltalán nem lennének C-sávon sugárzó 5G-s adótornyok.
A légi forgalmat irányító kormányzati ügynökség (FAA) vasárnapi közlése szerint az amerikai légieszközök majdnem fele biztonságban leszállhat már azokon a reptereken, ahol bevezették a hálózatokat, a légitársaságok szerint azonban sok nagy reptér nem került még fel a listára, köztük fontos szállítmányok csomópontjai.