A napokban kemény vádak kezdtek el keringeni a neten, miután Gabriel Cirlig biztonsági szakértő arról beszélt, hogy Xiaomi típusú okostelefonja személyes adatokat szállít távoli szerverekre. Ez olyan módon lehetséges állítása szerint, hogy a készülék már alapból kémkedésre használható kiskapukat tartalmaz. Az általa használt Xiaomi Redmi Note 8 készülék vizsgálata során úgy találta, hogy a Xiaomi alapértelmezett, saját böngészője minden általa látogatott weboldalról adatokat tárolt el, beleértve a különféle keresőmotorokba beírt kulcsszavakat.
Ugyanez történt akkor is, amikor inkognitó módban böngészett. Az eszköz továbbá naplózta, milyen mappákat nyitott meg, mely beállításokat módosította. Az összes adat távoli szingapúri és orosz szerverekre továbbítódott. Mivel a Xiaomi gyenge titkosítással védte az összegyűjtött információkat, a biztonsági szakember képes volt visszafejteni.
Nem ő az egyetlen szakértő, aki gyanús aktivitásokra lett figyelmes a kínai gyártóval kapcsolatban. Andrew Tierney szerint a Mi Browser Pro és a Mint Browser is az indokoltnál több adatot gyűjt be a felhasználóról.
A Xiaomi hamar reagált a vádakra, a kínai gyártó szerint a biztonsági szakemberek állításai nem igazak. Hozzátették: mindenhol eleget tesznek a helyi adatvédelmi rendelkezéseknek és szabályoknak, kiemelt fontosságúnak tartják a felhasználók privátszféráját és biztonságát. Igaz, a cég szóvivője annyit megerősített, hogy a cég böngészési adatokat gyűjt, de azt anonim formában teszik, így a felhasználó nem beazonosítható.
Cirlig és Tierney szerint viszont az eszközzel kapcsolatos egyes azonosítókat, valamint a rendszerre vonatkozó információkat is begyűjtik, amivel már összefüggésbe hozható a kijelző mögött bújó személy. A Xiaomi tagadta, hogy inkognitó módban is gyűjtenek böngészési adatokat. Cirlig és Tierney szerint viszont mindegy milyen módban böngésztek, adatgyűjtési tevékenység zajlott, erről fotós és videós bizonyítékkal is tudnak szolgálni. A Xiaomi szerint csak olyan adatok jutnak el hozzájuk, amelyek névtelenek, ez pedig bevált gyakorlat a cégeknél, hogy a szolgáltatásuk fejleszteni tudják.
(Kiemelt kép: GettyImages)