Tech esport

Megosztó versenyszám kerülhet az olimpiai sportok közé

Könnyen lehet, hogy az izzadt, összeszorított fogú atléták mellett hamarosan izzadt, összeszorított fogú gamereknek is szurkolhatunk majd az olimpián. Az egyre népszerűbb kompetitív videojátékozás térnyerése így tovább folytatódhat, hiszen az Nemzetközi Olimpiai Bizottságot már nyitottnak mutatkozik azt illetően, hogy jóvá hagyjon néhány játékot hivatalos sportként. A bizottság a Nemzetközi Sportszövetséggel karöltve nagyszabású fórumot tartott július 21-én a lausanne-i Olimpiai Múzeumban,

így hamarosan akár el is dőlhet, hogy a hallatlanul népszerű Fortnite vagy League of Legends ott lesz-e a 2020-as, vagy 2024-es olimpián.

Az esély azért is nagy, mert mindkét félnek jól jönne a vérfrissítés: az olimpiák nézőszáma a 2012-es és a 2016-os játékok alatt folyamatosan csökkent, míg az e-sportok éppen felszálló ágban vannak, ezért minél nagyobb figyelmet kapnak, annál jobban tudják meghatározni helyüket a világversenyek szcénájában. Az iparág teljes bevétele 2017-ben nagyjából 700 millió dollár körül mozgott, 2020-ra ez a szám pedig a becslések szerint meg is fog duplázódni.

Az e-sport ma már komoly tömegeket mozgat meg – Fotó: Marjai János/24.hu

A milliók által követett, évi szinten megrendezett profi bajnokságokat talán már megérné átemelni az olimpiai stadionokban: már ott tartunk, hogy ilyen nagyobb események könnyedén megtöltik egy futballpálya lelátóit is. A Nemzetközi Olimpiai Bizottságot egyébként már korábban is hajlani látszott az e-sport-közösséggel való együttműködésre, 2017-es gyűlésükön is szóba került a téma. Az, hogy most külön eseményt tartanak ezzel kapcsolatban, már azt mutatja, hogy tényleg komolyan veszik a dolgot.

Ráadásul nem is az olimpia lenne az első óriási sportesemény, ami jóváhagyja az e-sportokat. A 2022-es, Hangzhou-ban megrendezett Ázsiai Játékokon (amit a kontinens saját olimpiájaként kell elképzelni) már biztos összecsapnak a gamerek. Ez főként az óriási kínai techvállalat, az Alibaba szponzorálásának köszönhető, de az olimpiára sem lehetne túl nehéz szponzorokat szerezni.

Emellett gyanítható, hogy a NOB az e-sportokban nem csak a versenyt látja, de egy új közvetítési formát is. A júliusi fórumon külön panelbeszélgetést szenteltek a Twitch nevű online platformnak, amit főként videojátékok és e-sportok közvetítésére használnak. A több milliós forgalmú oldal kihasználása akár az olimpiai e-sportok, akár más rendezvények kapcsán komoly pluszbevételt jelenthet. A Twitch-en már meg is található az olimpiai játékok csatornája, de a fiókot egyelőre még csak 111-en követik.

Az NOB ugyanakkor azt sem titkolja, hogy az e-sportok segíthetnének a fiatalabb generációkat is közelebb hozni az olimpiához.

Szóval hiába bizarr ötlet, hogy ugyanabban a kategóriában mozogjon a DOTA vagy a PUBG, mint például a vízilabda, vagy a síkfutás, de ha belegondolunk, hogy mennyi, sportnak alig nevezhető szabadidős tevékenységet ismer, vagy ismert el a Nemzetközi Olimpiai Bizottságot már így is, beláthatjuk, hogy messze nem lenne akkora hülyeség olimpiai sportot csinálni játékokból. Főleg, ha ilyen jó üzlet lenne.

A gép mögött görnyedő túlsúlyos játékos sztereotípiája már a múlté – Fotó: Marjai János/24.hu

Összehasonlításképp: a hőlégballonozás, a kötélhúzás, a galamblövészet, valamint a párbaj is hivatalos olimpiai események voltak a múltban, sőt, az emberiség egy ponton vészesen közel került ahhoz, hogy a tűzoltás is hivatalos olimpiai sportággá váljon. És ha még napjainkban is megállja a helyét a versenygyaloglás, vagy épp a biathlonnak nevezett, sífutást és sportlövészetet keverő valami, akkor lehet, hogy a billentyűt püfölő gamereknek is érdemes esélyt adni – pláne, ha még kereslet is lenne rá.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik