A Google fellebbez az uniós versenyügyi hatóság által kiszabott rekordösszegű, 4,34 milliárd eurós bírság ellen, amit ma jelentett be hivatalosan az EU bizottsága. A keresőóriás nem ért egyet a 2015-ben indított vizsgálatot lezáró döntéssel.
“Az élénk ökoszisztéma, a gyors innováció és az alacsonyabb árak klasszikus jellemzői az erős versenynek” – vélekedett Al Verney szóvivő. A cég blogposztban osztotta meg álláspontját, miszerint az Android több választási lehetőséget teremtett, nem kevesebbet.
Aggódunk azonban amiatt, hogy a mai határozat felborítja azt a gondosan kialakított egyensúlyt, amelyet az Androiddal teremtettünk, egyúttal nyugtalanító jelzés is, ami a szabadalmazott rendszerek favorizálását vetíti elő a nyílt forráskódú platformok rovására.”
Sundar Pichai vezérigazgató azt írja: a határozat figyelmen kívül hagyja azt a tényt, hogy az androidos telefonok az iOS-telefonok versenytársai, illetve hogy milyen hatalmas választási lehetőséget kínál az Android annak a több ezer telefongyártónak és mobilhálózat-üzemeltetőnek, akik androidos készülékeket gyártanak és forgalmaznak, az alkalmazásfejlesztőknek, akik az Androidra alapozva építették fel vállalkozásukat, és természetesen a felhasználóknak.
A Google szerint az Androidnak köszönhetően ma már több mint 24 ezer különböző típusú készülék létezik minden árkategóriában, több mint 1300 márka kínálatából.
Egyetlen telefongyártónak sem kell azonban kötelezően alkalmaznia ezeket a szabályokat – az Androidot tetszésük szerint bárhogy használhatják vagy módosíthatják, éppen úgy, ahogy azt az Amazon a Fire táblagép és a TV stick esetén tette.”
– olvasható a posztban.
A felhasználó választhat
A Google azzal védi magát, hogy az előre telepített appokat könnyen lecserélhetik a felhasználók, és az előre telepített több mint 40 app sem csak attól a cégtől származik, akitől vettük a mobilt. Ha más alkalmazásokat – vagy böngészőket, keresőmotorokat – jobban kedvelünk az előre telepítetteknél,
vagy választhatunk helyettük más alkalmazásokat, például a mintegy 1,6 millió európai alkalmazásfejlesztő kínálatából.
A Bizottság Android ügyében hozott határozata figyelmen kívül hagyja az új alternatívák hatalmas választékát és az emberek telefonhasználati szokásaira vonatkozó egyértelmű bizonyítékokat.”
Az ingyenesség ára
Kiemelik továbbá, hogy az Android üzleti modell eddig azt jelentette, hogy a telefongyártóknak nem kellett fizetniük a technológiáért, illetve nem kellett egy szigorúan szabályozott terjesztési modelltől függeniük. 2007 óta ingyen kínálják az Androidot a telefongyártók és a mobilhálózat-üzemeltetők számára, melynek fejlesztése természetesen számukra is költségekkel jár.
„Ez a beruházás azért jelentőségteljes számunkra, mert így fel tudjuk kínálni a telefongyártóknak azt a lehetőséget, hogy előre telepítsenek néhány népszerű Google alkalmazást (pl. Keresés, Chrome, Play, Térkép és Gmail), amik közül némelyik bevételt generál számunkra, mindegyike pedig segít abban, hogy a telefon a dobozból kivéve rögtön működjön. Ha a telefongyártók és a mobilhálózat-üzemeltetők nem tudnák az alkalmazásainkat bevonni az általuk forgalmazott készülékek széles választékába, felborulna az Android ökoszisztéma egyensúlya.”