Tech

Még hogy nem fejlődtek semmit a számítógépek?

Mennyit fejlődtek a számítógépek az elmúlt 40 évben? Nem kérdés, hogy óriásit, hiszen most már behálózzák az egész életünket, miattuk van internet, meg internetre kötött automata szenzorok, a szuperszámítógépek legyőzik az emberi Go-bajnokot, vagy a zsebünkben lapulnak telefon formájában, és akár hanggal kommunikálgatnak velünk, megrendelik helyettünk a pizzát és hívnak egy taxit.

De van még egy jó módszer (még ha kissé egyszerű is) arra, hogy gyorsan és látványosan érzékeltessük, milyen óriási utat jártak be a gépek néhány évtized alatt. Nézzük meg, mivel játszunk ma, és milyen lehetőségeink voltak 10, 20, 30 és 40 éve. Kezdjük a legrégebbivel.

40 éve

Az alábbi videón az Atari által még játéktermi monstrum formájában, 1976-ban kifejlesztett Breakout látható. A játéknak azóta millió variánsa született meg, de akkoriban még ennyit tudott és nem többet: a pár téglalapból álló grafika mögött egy kizárólag 45 fokban mozgó labdát (pardon, kockát) kapkodhattunk. És akkoriban úgy éreztük, ennél nincs jobb dolog a vajaskenyér feltalálása óta, és biztosan nem is lesz még jó ideig. Nézzük csak videón, mennyire gyermekien egyszerű volt az egész!

30 éve

1986-ban adta ki egyik klasszikus játékát a Nintendo az akkoriban megjelent NES (Nintendo Entertainment System) konzolra. Bár az előző játéknál már jóval szofisztikáltabb lehetőségeink voltak, a mászkálós kaland ettől még egy felülnézetben látható, minden pályát új ablakban megjelenítő, pár képpontból megrajzolt karakterekkel operáló szösszenet volt. Mégis tömegek hódoltak be neki, és igyekeztek kiszabadítani a hercegnt a randán megrajzolt ellenséges szörnyeken és tonnányi lassan kirajzolódó képernyőn keresztülverekedve.

20 éve

Bár a világ már felocsúdott a Doom belső nézetes horror-lövöldéjéből, máris itt volt a következő nagy durranás (szó szerint), az első igazi 3D-ben működő akciójáték, a Quake képében. Bár a helyszínek már valóban háromdimenziós modellekből álltak, a felbontás nem csak mai szemmel gyatra, és ha közel mentünk valamilyen tereptárgyhoz, szinte csak kockákat láttunk az egészből. Persze ettől még tény marad, hogy 20 évvel a pár téglalapból álló, néhyán kilobájtos úttörők után ilyen szintűvizuális orgia létrehozható egy számítógépen. És itt már tényleg azt hittük, ennél nem lehet jobbat csinálni.

https://www.youtube.com/watch?v=VPIOlOuUlws

10 éve

Most egy kicsit csalunk, mert igazából egy 11 éve, 2005-ben elindult játékot hozunk fel példának. Viszont mindenképpen ez a jó választás ide, mert bár már korábban is voltak kísérletek tömegesen játszható online játékokra, a 2005-ben hivatalosan elinduló World of Warcraft volt az, ami az első igazán átütő nemzetközi sikert hozta ezen a téren. A népszerűségét jelzi, hogy még most is folyamatosan fejlesztik, új kiegészítőket adnak ki hozzá, és több millióanjátsszák (bár a csúcsot ebben 2010 vége jelentette 12 millió aktív játékossal). Soha azelőtt nem volt ilyen: a világ bármely tájáról együtt játszhatott egy pattanásos tini, egy unatkozó háziasszony és egy kalandvágyó nyugdíjas, ráadásul egyikük törpe varázsló, másikuk élőhalott lovag, a harmadik pedig elf vadásznő képében). A bejárható, felfedezető terület pedig akkora, hogy ha valós négyzetkilométerekbe számolnánk át, egy valós országot is kitenne.

https://www.youtube.com/watch?v=dYK_Gqyf48Y

Ma

A mai játékok már kezdenek kitörni az eddigi keretek közül. Eddig számítógépeken, vagy játékkonzolokon futottak, hogy monitoron vagy tévén nézzük őket, de mostanában már tömegek tapadnak a telefonjuk kijelzőjére, hogy akár olyan játékokkal szórakozzanak útközben, amik egy évtizeddel korábban még egy számítógépen is alig futottak volna. Például nézzünk bele a Modern COmbat: Blackout játékmenetébe. Igen, ez egy telefonon fut.

Ami pedig még messzebbre visz az összes eddig bemutatott játéktól, az a VR, azaz a virtuális valóság. A 3D-szemüvegekkel játszható kalandokhoz már nem kell monitor, tévé, billentyűzet, egér: olyan, mintha mi magunk is benne lennénk a játékban, körülnézhetünk, futhatunk, úszhatunk, és a világ valóban körbevesz minket.

Szóval, nézzünk bele az utolsó videó játékaiba, aztán menjünk vissza az 1976-os Atari klasszikushoz. A kettő között mindössze negyven év telt el, de az egyes felsorolt játékok között is csupán 10-10. SZinte elképzelni se merjük, mikkel játszunk majd 2026-ban. Lehet, hogy már az agyunkba ültetett kevert valóság chipek szolgáltatnak majd tökéletes illúziót, és azt se fogjuk tudni, mikor játszunk és mikor vagyunk a valódi világban. Majd visszatérünk rá tíz év múlva ugyanitt. Addig pedig itt egy videó, ami még korábbról, 1952-ből indít, amikor még nem is a mai értelemben vett számítógépek szolgáltatták a játékok alapjait.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik