Victor állást kap egy Show nevű, internetes keresésekkel és az ezekhez kapcsolódó hirdetésekkel foglalkozó vállalatnál. A főleg 20-35 éveseket foglalkoztató San Francisco-i cég épp a csúcsra tör, vagy talán már ott is van, alkalmazottai hihetetlenül keményen dolgoznak, és tonnányi pénzt keresnek. A munkával járó stresszt viszont akár céges keretek között is igen intenzíven vezetik le, sok-sok elfajult partival, alkohollal, egyéjszakás szexkalandokkal és droggal. Victort először beszippantja a féktelen élet, de hamar kiég, amikor sikertelenül próbálja felkelteni egy munkatársnője, Maggie érdeklődését.
A fenti bekezdés tulajdonképpen a tényleges fülszövege lehetne Filip Syta nemrég megjelent könyvének, melynek címe “The Show”. Olvastunk, vagy akár filmvásznon is láthattunk hasonló történeteket, elég csak a Leonardo DiCaprio főszereplésével készült Wall Street farkasa című alkotásra gondolni. Ez a könyv azonban sokak szerint egy olyan vállalatról szól, amit mindenki ismer, Filip Syta pedig még jobban is, mint az átlagember, mert 2014-ig, két éven át ott dolgozott: ez pedig a Google.
Inspiráció vagy valós tapasztalatok?
A Business Insider szerkesztője egy megjelenés előtti példányt böngészett végig a The Show-ból, és arra jutott, hogy a könyvben leírt vállalat nagyon sokban emlékeztet a valódi keresőóriásra, ezért meg is kérdezte Sytát, mennyi a történet valóságalapja. Nos, az író meglepő módon nem ködösített, inkább közölte:
Rendben, azt nem mondta, hogy saját munkahelye adta az inspirációt, de azért eléggé egyértelműnek tűnik a helyzet. A Show, akárcsak a Google, internetes keresésekből és a hozzájuk kapcsolódó reklámokból él. A főszereplő gyakorlatilag Syta egykori munkakörében dolgozik. A helyszín Kalifornia (csak épp nem Mountain View, hanem San Francisco). A kitalált vállalat pedig majdnem százmilliárd dolláros éves forgalmat bonyolít, akárcsak az író egykori munkahelye.
A The Show egyik legdurvább vonala az a történetszál, melyben a Drogbárók (Drug Lords) működését mutatja be: a cég kereskedelmi részlegén dolgozó két, átlagos kinézetű férfi valódi munkája az, hogy a teljes vállalat drogfogyasztását ellássák. Ugyancsak erősek az alkoholmámoros bulikkal, a munka miatti kiégés pótlására szolgáló alkalmi szexuális kalandokkal foglalkozó részek.
Google vagy nem Google?
Egyvalami fontos: a regényben egyszer sem található meg a Google neve, sem konkrét utalás a cégre. A Business Insider interjújában azonban már elszólja magát:
Szerintem nagyon sok tehetség ment ott veszendőbe, mert okos embereket alkalmaztunk. Persze, mindig okos embereket kell felvenni, de ők túlképzetteket vettek fel, mert ez erősítette a márkanevet. De ezért sokan unják a munkájukat. (…) Ezek az emberek aztán mindenféle egyéb kalandokat keresnek, ha együtt vannak, és tudják, hogy nem kell törődniük semmivel. Tudják, hogy a Google úgyis megvédi őket. Olyan ez, mint egy óvoda felnőtteknek.
Hoppá. Ki tudja, ez véletlen elszólás volt-e, vagy az interjúban már szabadabban mert beszélni az egykori kereskedelmi vezető, mindenesetre a Business Insider megpróbálta elérni a Google-t az üggyel kapcsolatban, a vállalat azonban nem reagált a kérdésekre. Pedig a bulvárszinten erős szex- és drogbotrányok mellett a könyv elég durva történeteket mesél arról is, hogy a vállalat közép- és felsővezetői milyen szintű szakmai hazardírozásba bocsátkoznak esetenként. Az egyik jelenetben Victor csapatának egy filmstúdió hirdetési számait kell összesítenie, mielőtt az ügyféllel találkoznak. A számítások nincsenek meg a kért időpontig, ezért a csapat egyszerűen inkább hasra ütött számokat közöl a megrendelővel, olyanokat, amelyekkel szerintük ők is elégedettek lesznek.
Jó kérdés, mekkora botrány kerekedik majd a könyvből és az író kapcsolódó állításaiból. Syta mindenesetre 2014-ben azért hagyta ott a Google-t, mert megcsömörlött az ottani viszonyoktól és a megbecsülés hiányától. Hogy a mostani regénye csak egy volt alkalmazott sértettségből megírt vagdalkozása, vagy valós alapokon nyugvó írás megváltoztatott nevekkel, talán sosem fogjuk megtudni. Az egykori kereskedelmi vezető mindenesetre most egy Stockholmi székhelyű alkalmazásfejlesztő cég, a könyvekre és magazinokra specializálódott Ztory fejlesztési menedzsere.