Ahhoz, hogy vinni lehessen a virtuális fáklyát, le kell tölteni az ehhez szükséges, 16 nyelven kezelhető alkalmazást iOS-re, Androidra vagy bármely számítógépre.
Ezt követően regisztrálni kell, majd mindenki megtervezheti a saját profilját, végül pedig fel kell esküdnie arra, hogy legjobb tudása szerint látja el a feladatot.
A virtuális láng a játékokon részt vevő mind a 204 tagországot megjárja, összesen 258 „találkozási ponton” lehet „kézbe venni” – Magyarországra május 11-én, reggel 8 órakor ér Liechtensteinből, és délután 4 órakor indul tovább következő állomáshelyére, Szlovákiába. Eddig már megjárta többek között Törökországot, Olaszországot, Spanyolországot és Portugáliát.
A virtuális fáklya a YOG által hirdetett alapértékeket, azaz a tökéletességre való törekvést, a barátságot és a tiszteletet hivatott mind szélesebb körben hirdetni, méghozzá a kultúra és az oktatás segítségével.
Az újítással elsősorban a fiatalabb korosztályt célozzák meg a rendezők, de minél több embert szeretnének bevonni annak érdekében, hogy stílusosan vezessék fel a II. ifjúsági olimpiai játékokat.
A valódi olimpiai láng kétszer járt hazánkban, egészen pontosan 1936-ban és 1972-ben. Eddigi utolsó magyarként Polyák Imre olimpiai bajnok kötöttfogású birkózót érte a megtiszteltetés, hogy Magyarország határain belül futhatott a fáklyával.
A II. ifjúsági olimpiai játékokat augusztus 16-28. között rendezik a kínai Nankingban.