Média

Nagyot nőtt a tévéreklámok száma

tévé, tv, tévéreklám, távkapcsoló
tévé, tv, tévéreklám, távkapcsoló
29 százalékkal nőtt a sugárzott reklámok mennyisége - derül ki a Nielsen Közönségmérés legújabb tévépiaci jelentéséből, mely a magyarok tévénézési szokásaira is rávilágít.

Így készül a kutatás

Az említett adatokat távkapcsolóval egybeépített mérőműszerekből nyerik ki, és a panelben résztvevő magyarországi háztartásokra, illetve a Nielsen Közönségmérés Kft. által mért, Magyarországon fogható tévécsatornákra vonatkozik.

2017-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 42 percet töltött a tévékészülékek előtt, ami megegyezett a megelőző évivel. A 18 év alattiak 2 óra 59 percet töltöttek a tévé előtt volt, ami 8 perces csökkenés 2016-hoz képest. A 18-49 évesek naponta átlagosan 3 óra 36 percet tévéztek, 6 perccel kevesebbet mint egy évvel korábban, míg az 50 év felettiek naponta átlagosan 6 óra 29 percet töltöttek a képernyőknél, ami 8 perccel több 2016-hoz képest – állapítja meg a médiafogyasztási szokásokat műszerrel vizsgáló kutatás.

Az egy főre jutó tévénézési idő 2016-ban és 2017-ben. Forrás: Nielsen Közönségmérés
Az egy főre jutó tévénézési idő 2016-ban és 2017-ben. Forrás: Nielsen Közönségmérés

Az időeltoltásos tévénézés (time shifted view – TSV) továbbra sem volt túlságosan meghatározó: a teljes népesség esetében 3,5 percet (1,2 százalékot) tett ki ez. A legtöbb időt egyébként az 50 évesnél idősebb korosztály tévézett késleltetve: az 50+ korosztályban ez 4,1 perc (1,1 százalék) volt, de arányaiban a 18-49 évesekre vonatkoztatva volt a legmagasabb (a tévénézési idő 1,5 százaléka; 3,3 perc).

Az élőben és később, időeltoltással megnézett műsorok időtartamának alakulása. Forrás: Nielsen Közönségmérés
Az élőben és később, időeltoltással megnézett műsorok időtartamának alakulása. Forrás: Nielsen Közönségmérés

Az általános szórakoztató csatornák voltak a legnépszerűbbek

A 2017-es év nagy nyertesei közé az általános szórakoztató csatornák tartoztak 51,3 százalékkal (ebbe a kategóriába sorolják  az állami M3, a Duna TV és a Duna World csatornát is), míg a filmcsatornák 11 százalékban, a hírcsatornák pedig 8 százalékban részesedtek a tévénézési időből. További 6,4 százalékos közönségarányt képviselt az M2-vel is kiegészült gyerekcsatornák csoportja, és 5,8 százalék jutott az ismeretterjesztő csatornákra is. A fennmaradó 17,5 százalékon osztoztak a sport-, az életmód- és a zenecsatornák, valamint a DVD/videó használat és az egyéb külföldi vagy egyedileg nem beazonosított csatornák.

A csatornatípusok közönségaránya. Forrás: Nielsen Közönségmérés
A csatornatípusok közönségaránya. Forrás: Nielsen Közönségmérés

Az otthoni internet-használat szerinti közönség-összetétel adatokból az is kiolvasható, hogy az otthon internetezők egyre nagyobb arányban vannak jelen a tévéközönségben (63,3 százalék), ami a Nielsen szerint összefügghet az internet-hozzáféréssel rendelkező háztartások számának növekedésével is.

A tévénézők közönségének összetétele. Forrás: Nielsen Közönségmérés
A tévénézők közönségének összetétele. Forrás: Nielsen Közönségmérés

Napi 110 reklámot láttunk

Tavaly a 4 év feletti teljes népességet alapul véve naponta átlagosan 6,5 millió embert ért el legalább egy percre a televízió, közülük 6,1 millió látott legalább egy hirdetést. Az egy főre jutó átlagos napi reklámnézési idő 30 percet tett ki, ez a teljes tévénézési idő 10,6 százaléka volt. Egy néző naponta átlagosan 110 reklámot látott.

A tévéreklámok nézettsége 2017-ben. Forrás: Nielsen Közönségmérés
A tévéreklámok nézettsége 2017-ben. Forrás: Nielsen Közönségmérés

A Nielsen Közönségmérés adatai alapján az elmúlt öt évben folyamatosan és dinamikusan nőtt a televíziós reklámok megjelenésszáma. A vizsgált csatornák számának növekedése mellett 2017-ben a vizsgált magyar nyelvű csatornákon megjelent tévéreklámok száma elérte a bűvös 10 milliót: összesen 10.062.586 reklám került képernyőre, ami 27 százalékkal több mint egy évvel korábban.

Így nőtt a tévéreklámok száma és lépte át a 10 milliót. Forrás: Nielsen Közönségmérés
Így nőtt a tévéreklámok száma és lépte át a 10 milliót. Forrás: Nielsen Közönségmérés

A vizsgált csatornákon naponta átlagosan 27.569 reklámfilmet sugároztak, ami az összesített hosszát tekintve 65.801 órának, azaz 7 és fél évnek felelt meg. A legtöbb hirdetés 30 másodperces volt, ezt követik a 20, majd a 15 másodpercesek, egy reklámfilm átlagos hossza pedig 23,5 másodperc volt. A reklámblokkok 1,3 százaléka állt csupán egyetlen szpotból, 14,1 százalékuk 2-5 darabot, 49,2 százalékuk 6-10 darabot, míg 35,4 százalékuk ennél is többet.

A tipikus reklám 30 másodperces. Forrás: Nielsen Közönségmérés
A tipikus reklám 30 másodperces. Forrás: Nielsen Közönségmérés

Tavaly 540 hirdető 1.022 márkát hirdetett 6.855 féle különböző reklámfilmben, amelyek közül 5.599 volt teljesen új hirdetés, azaz olyan, amely először 2017-ben került képernyőre, és 38 százalékuk hétfői napon került először adásba. Egy reklámot átlagosan 1.468-szor sugároztak, de a leggyakoribb reklám ennél jóval többször, 29.101 alkalommal volt látható a képernyőn.

Hirdetők és reklámfilmek. Forrás: Nielsen Közönségmérés
Hirdetők és reklámfilmek. Forrás: Nielsen Közönségmérés

A legtöbb reklám a „gyógyhatású készítmények” szektorba tartozott, ezt követte a „kereskedelem” és az „élelmiszer”. Ez a három szektor tette ki a megjelenések 55 százalékát. A leggyakrabban hirdetett termékosztály a „megfázás, influenza elleni termékek”, ezt követte az „élelmiszerkereskedelem”, és a „hitel, kölcsön”. A megjelenésszám szerinti top 10 termékosztály a teljes piac 24 százalékát fedte le.

A hirdetők és reklámfilmek alapján a gyógyhatású kategória a legerősebb. Forrás: Nielsen Közönségmérés
A hirdetők és reklámfilmek alapján a gyógyhatású kategória a legerősebb. Forrás: Nielsen Közönségmérés
Kapitány Iván: Erőre kapott a hazai sorozatgyártás
Exkluzív interjú az RTL Klubon látható A mi kis falunk rendezőjével, valamint Boris Mihállyal, a TV2 Korhatáros szerelmét is gyártó ContentLab&Factory sorozatgyártóba befektető cég társtulajdonosával.

Kiemelt kép: Thinkstock

Ajánlott videó

Olvasói sztorik