Média

Fenyegeti az internetes információszerzést a másfélszereződő reklámadó

Az IAB Hungary internetes reklámszakmai szervezet szerint sérülhet a társadalom tájékozódáshoz való joga, mivel a digitális médiapiaci szereplők a növekvő reklámadó miatt költségvágásra kényszerülhetnek.

A Magyar Reklámszövetséghez és annak szakmai társszövetségeihez csatlakozva Máth András, az IAB Hungary elnökeként csütörtökön külön közleményben is jelezte: az általa képviselt szervezet határozottan elutasítja a reklámadó 5,4 százalékról 7,5 százalékra történő növelését, mivel a reklámadó fenntartását, illetve mértékének közel másfélszerezését nem csupán károsnak, hanem a hazai médiapiac sokszínűségét és a piaci alapokon működő szereplők létét fenyegető lépésnek tekinti, amely a digitális piacon hatványozott károkat okoz.

A tartalomgyártó cégek reklámokból fedezik költségeiket

Az online médiapiaci szereplők túlnyomó többsége, szemben például a televíziós vagy a nyomtatott sajtó üzletágakkal elsődlegesen hirdetési bevételekből él, hiszen ezen a területen nincsenek terjesztési bevételek. A digitális szegmens további sajátossága, hogy a piaci szereplők erős és közvetlen versenyben vannak a globális szereplőkkel (például Facebook, Google), akiket a kormány – többször bejelentett szándéka ellenére – továbbra sem kényszerít valós tehervállalásra. Éppen ezért az IAB úgy látja, hogy a reklámadó emelése a piaci alapokon működő hazai online kiadványok szempontjából diszkriminatív és drasztikus gazdasági következményekkel jár.

Online tartalomszolgáltatások lehetetlenülhetnek el

Az adó tervezett mértéke a jellemző profitráták alapján a piaci alapokon működő szereplők jelentős részét veszteséges működésre, vagy a szolgáltatásuk színvonalát érdemben rontó költségcsökkentésre, némelyiküket tevékenységük vagy egyes kiadványok megszüntetésére kényszeríti

– áll a közleményben, amelyben az IAB elnöke emlékeztet a Magyar Reklámszövetség által publikált, a PWC pénzügyi cég által még 2016-ban készített reklámgazdasági hatástanulmányra, mely szerint

minden reklámra költött 1 forint 6 forinttal járul hozzá a magyar gazdaság teljesítményéhez.

Az IAB szerint ez is bizonyítja: nem csupán a digitális reklámipar, de az egész gazdaság rosszabb helyzetbe kerül az adó miatt.

Legyen végre párbeszéd!

Mindezek miatt az IAB Hungary az adó közel másfélszeresére emelése helyett a reklámadó végleges és haladéktalan kivezetését javasolja, egyszersmind felkéri a kormányzatot, hogy ennek módjáról mielőbb kezdjen szakmai egyeztetéseket az iparág egészét képviselő Magyar Reklámszövetséggel.

Az IAB Hungary azt is írja, hogy az adónem kivezetése nem csupán a hazai média sokszínűségének fennmaradását, hanem ezáltal a társadalom tájékozódáshoz való jogának méltó elismerését is jelentené. Hozzáteszik, hogy a Digitális Jólét Programot a gyorsan fejlődő, tájékozott, digitális csatornákat jól értő és azokból épülni tudó társadalom erősödése érdekében alkották.

A valóságban viszont az adóemelés ennek ellenében hat, és egy információszegény, kevesebb tudás birtokában véleményt alkotó, lemaradó közösség jövőképével fenyeget.

A szabad médiapiac, a tartalomfogyasztók, a gazdaság is rosszul jár

Az IAB jelezte azt is, hogy minden lehetséges módon és fórumon fel fogja emelni hangját a reklámadó megszüntetése érdekében, annál is inkább, mivel az adóemelési tervezet elfogadásának várható egyedüli nyertesei a reklámadó-fizetési kötelezettségek alól de facto eddig is mentesülő globális szereplők lehetnek, vesztesei közé kerül viszont a szabad médiapiac, a tartalomfogyasztók, a gazdaság és a kormányzat is.

Akik még tiltakoznak

Az IAB Hungary-n kívül egyébként ma az alábbi szervezetek is tiltakozásukat fejezték ki a reklámadó növelése miatt, illetve jelezték, hogy a reklámadó káros a teljes gazdaságra, annak emelése elfogadhatatlan, és kérik a kormányt a reklámadó kivezetésének iparági egyeztetésére.

  • Magyar Reklámszövetség
  • Direkt- és Interaktív Marketing Szövetség
  • Helyi Rádiók Országos Egyesülete
  • IAA Magyar Tagozat
  • IAB Hungary
  • Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete
  • Magyar Lapkiadók Egyesülete
  • MRSZ OOH Tagozat
  • Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége
  • Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete
  • Magyar Marketing Szövetség
  • Professzionális Piackutatók Társasága

Mi az IAB?

Az IAB Hungary 2008 novemberében létrejött szervezet, mely a nemzetközi Interactive Advertising Bureau (IAB) hazai képviselője, az IAB Europe tagja. A szervezet jelenlegi 85 tagja között ügynökségek, kiadók, kutatócégek, hirdetők és egyéb az online hirdetési piacon tevékenykedő szolgáltató cégek találhatók. Az IAB hungary célja a magyar digitális reklámpiac védelme, az online, interaktív, digitális marketing és reklámeszközök és megoldások ismertségének, használatának és elfogadottságának növelése, a digitális marketing iparág fejlesztése, a digitális média további erősítése, valamint szakmai érdekképviselet és érdekérvényesítés hazai és nemzetközi fórumokon, üzleti, társadalmi és kormányzati szervezetekben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik