Idén júliusban már megírtuk az akkori információk alapján: az állam, egészen pontosan a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) átvenné a rádiós hallgatottságmérést. Ez azt jelenti, hogy az NMHH rendelné meg a kutatási adatok elkészítését, és publikálná az adatokat. Az elmúlt időszakban a rádiós piac főleg a TNS Hoffmann-Mediameter cégekből összeállt konzorcium adataiból dolgozott. A jövőben viszont az a cég végezhetné a mérést, amelyik megnyeri az NMHH erre vonatkozó tenderét.
Úgy tűnik, a korábban csak terv szintén létező ötlet ténylegesen is megvalósul hamarosan. Erre utal az NMHH Kommunikációs Igazgatóságának részünkre adott válasza is. Azt írják:
A rádiós piac általunk megkérdezett szereplői egyébként viszonylag pozitívan vagy semlegesen beszéltek nekünk a várható változásról, bár voltak olyan hangok is, hogy nem lenne meglepő fejlemény, ha a tenderen a kormányzó Fideszhez közelálló cégek kapnának megbízást. Akik pozitívan beszéltek az általunk megkérdezett rádiós vezetők közül, azt mondták, a rádiós közönségmérés a hirdetői piacon alapvető jelentőséggel bír, hiszen ez alapján hoznak reklámpiaci döntéseket a hirdetők, illetve az általuk megbízott médiavásárló ügynökségek. Ennek ellenére mostanáig mégis sok rádió nem vett részt az eddigi mérésben, illetve különféle egyéb problémák is voltak. (Elég, ha csak azt említjük, hogy legutóbb az állami Petőfi, Bartók, Kossuth és Dankó rádiókat működtető MTVA sem hosszabbított szerződést a TNS Hoffmann-Mediameter konzorciummal, de több más budapesti rádiónak sincsen érvényes szerződése, így ezek adatait nem publikálják. De többek között Andy Vajna kormánybiztos Rádió 1 elnevezésű csatornájáról sem áll rendelkezésre adat egyelőre.)
A Class FM elnémítása átrajzolja a reklám- és médiapiacot
A rádiós piacon egyébként is nagy mozgások vannak manapság, hiszen például azzal, hogy a hétvégén az utolsó országos kereskedelmi rádió, a Class FM elvesztette frekvenciáját és elnémult az analóg adás, körülbelül 2,5-2,7 millió hallgató maradt kedvenc rádiója nélkül. A hallgatók most új rádiókat keresnek maguknak, ahogy a Class FM volt hirdetői is új médiumok után nézhetnek. Ezek a hirdetői pénzek egyrészt más rádiókhoz kerülhetnek – országos kereskedelmi rádió híján helyi rádiókhoz -, másrészt a marketingbüdzsék egy részét vélhetően televízióban, online, a nyomtatott sajtóban, vagy esetleg más médiatípusokban, például kültéren vagy mozireklámként költik majd el. E döntések szempontjából meghatározó lesz, hogy a hallgatottságra vonatkozó kutatási adatok kiket hoznak majd ki győztesnek. Ebből a szempontból az sem lesz közömbös, hogy milyen adatfelvételi módszerrel (rádiós napló, telefonos interjú, mobiltelefon-applikációs hangfelismerés stb.) végzik majd a közönségmérést. Ám mint az NMHH-nál válaszolták, a módszertanról most még egyeztetnek, tehát erről hivatalos döntés még nem született.
A legutóbbi rádióhallgatottsági adatokat itt találja, amiből azt is megtudhatja, hogy egy új rockrádió fenyegeti az InfoRádió pozícióit.