A távközlési szolgáltatások összehasonlítására létrejött, országosan több mint 50 szolgáltató televíziós, internetes és telefonszolgáltatási ajánlatait tartalmazó telenet.hu oldal statisztikái szerint a hazai tévé-előfizetők egyértelműen kedvelik a széles tévécsatorna-választékot.
“Az egyes csomagok tartalmának megismerése mellett a szolgáltatások összehasonlításának lehetősége abból a szempontból is érdekes, mivel használatával transzparensé válik többek között, hogy a havonta fizetendő összegen túl számolnak-e fel egyéb plusz költséget is a választani kívánt szolgáltatók. Ezek a költségek egyébként számos formát ölthetnek az igényelt szolgáltatástól függően: találkozhatunk modembérleti díjjal, szerelési díjjal, különböző eszközök (antenna, set-top box stb.) díjával, vagy éppen egyszeri belépési díjjal is. Az elmúlt negyedév megrendeléseinek vizsgálatából az tűnik ki, hogy az ügyfelek 52 százaléka éves szinten semmivel nem fizet többet, mint a havi előfizetési díj, ugyanakkor 34 százalékuk számára az egyéb költségek több mint 10 százalékos plusz kiadást jelentenek” – hívta fel a figyelmet az adatok kapcsán Sebestyén László, az oldalt működtető Netrisk.hu Zrt. vezérigazgatója.
Kiderült az is, hogy az oldalon keresztül oldalain keresztül leadott vásárlói igények 25 százaléka a csomagban kínált szolgáltatásokra vonatkozik. Ezek zömmel televízió-internet-telefon hármas szolgáltatáscsomagok (3-Play), melyeket 7100 forintos átlagos havidíj mellett vettek igénybe az ügyfelek.
Sokan beérik alacsonyabb sávszélességgel is
Az eddigi adatok azt mutatják, hogy a legtöbben önálló internet-előfizetésekre adnak megrendelést, melyek átlagdíja az elmúlt negyedévben 5500 forint volt. A legtöbben (41%) a 10-19 Mbps maximális letöltési sebességű sávszélesség mellett tették le voksukat (ebben az adott területen szolgáltató cég infrastrukturális adottságai mellett valószínűleg az ügyfelek költségtakarékossági törekvései is jól tükröződnek), ugyanakkor a szerződések 15 százaléka legalább 50 Mbps sávszélességre vonatkozik.
A távközlési összehasonlító portál adataiból egyértelműen kitűnik az is, hogy a hazai lakosság körében ma már egyre népszerűbbek a korszerű, számos plusz szolgáltatást is nyújtó, igaz, valamivel drágább digitális szolgáltatást kínáló cégek ajánlatai: a Telenet.hu elmúlt negyedévi televíziós előfizetéseinek több mint 90 százaléka már ilyen szolgáltatás volt. Ez összhangban van azzal, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság tavalyi évre vonatkozó adatai szerint már mindössze a háztartások 24 százalékában van analóg kábeltévé, szemben a két évvel korábbi 44 százalékkal.
Tartja magát a vezetékes telefon
Érdekesség, hogy a vezetékes telefon még manapság is megtalálható a háztartások 46 százalékában, ami az elmúlt öt évben mindössze 5 százalékpontos csökkenést jelent. A fennmaradó arányszám oka, hogy ezt a szolgáltatást a csomagban értékesített 3-Play elemei között gyakorlatilag ingyen, maximum néhány száz forintos előfizetési díj mellett lehet elérni, és mobilhálózatba történő hívás esetén is kedvező díjakat kínál: az elmúlt negyedév megrendeléseiben szereplő átlagos belföldi mobil percdíjak csúcsidőben is mindössze 16 forintot tettek ki az ár-összehasonlító site adatai szerint.