A rendszerváltás utáni időszak igencsak terhes korszak volt hazánk történetében, amelynek feldolgozásán még napjainkban is javában dolgozunk. A szervezett bűnözés, az utcai erőszak kis túlzással mindennaposnak volt mondható, ami a mai, relatíve korrekt közbiztonság adta keretek közül visszatekintve sokak számára riasztó lehet. Ezen időszak megértésére szerencsére ma már egyre több eszközünk van: gondoljunk akár a rengeteg tényfeltáró újságcikkre, videóra, vagy a közelmúltból Dezső András könyvére, amely Portik Tamás felemelkedését és bukását is rendkívüli részletességgel mutatja be.
A korszak történéseinek irodalmi megközelítésére azonban eddig nem igazán volt példa. A Magnólia kiadó ezt orvosolandó előállt egy egészen meglepő kötettel, amelyben Szlavicsek Judit krimiírót és Doszpot Pétert, a kilencvenes évek messze legismertebb rendőrségi nyomozóját eresztették össze. A Doszpot nyomoz című könyv érdekes műfajkísérlet, ugyanis valahol a true crime és a fikciós krimi vékony határmezsgyéjén táncol: a fő történetszál például több esetből lett összeollózva, megváltoztatott nevű szereplőkkel, a végére mégis eljutunk az 1998-as bolti sorozatgyilkoshoz és a politikai-gazdasági elithez tartozó Fenyő János fényes nappal történő megöléséhez.
Habár az összesen másfél évet felölelő kötet kicsit döcögősen indul, és elsőre inkább tűnik a klasszikus detektívsztorik hazai átiratának, a végére sikeresen cáfol rá erre a feltételezésre. A bő 350 oldalas regény ugyanis nemcsak a kor rendfenntartói működésébe, és a talán legnagyobb érdeklődésre számot tartó hazai bűntények megfejtésének hátterébe enged nagyobb betekintést, de a nyomozói lét nehézségeit is jobban megérthetjük az alig több mint 30 évesen pályája csúcsára jutó Doszpot Péter szemüvegén keresztül.
Műfajkísérlet
Mint említettük, a Doszpot nyomozban vannak ugyan fikciós elemek is, maga a kötet az író és a nyomozó között zajló interjúk sorozatából készült, nagyjából 50 órányi beszélgetés alapján. A könyvben többen is álnéven szerepelnek, és bár voltak a korszaknak olyan meghatározó szereplői, akiket mindenki ismert, és Szlavicsek szerette is volna beépíteni őket a sztoriba, megesett, hogy Doszpot húzatott a szövegből, mondván: szeretné túlélni a megjelenést.