Klímavédelmi aktivisták megcsonkították szerdán Berlinben a német főváros legfontosabb jelképei közé tartozó Brandenburgi kapu előtti téren felállított karácsonyfát. Az Utolsó Nemzedék nevű csoport két klímaaktivistája egy mobil daruval jelent meg a 15 méter magas kaukázusi jegenyefenyőnél, és a teret biztosító rendőrök szeme láttára egy kézifűrésszel levágták a felső két méterét. A rendőrök azért nem léptek közbe, mert azt gondolták, hogy szerelők jöttek javítani valamit a fát díszítő fényfüzéreken. Csak akkor vették észre, hogy politikai akció van folyamatban, amikor a két nő a daru kosarára kifüggesztett egy transzparenst azzal a felirattal, hogy
Ez csak a karácsonyfa csúcsa.
A csoport az akcióról szóló közleményében az egyik aktivistát idézve kiemelte, hogy a tengerben úszó jéghegyekhez hasonlóan Németországban csak a klímakatasztrófa csúcsát látni. Mint írták, „miközben az egész ország azzal tölti a hetet, hogy a legnagyobb üzletekből beszerezze a legjobb ajándékokat”, mások azon gondolkodnak, hogy a pusztító aszályok és áradások után honnan szereznek majd ivóvizet. Hozzátették: az éghajlati összeomlás Németországban is már a küszöbön áll, de a szövetségi kormány nem tesz erőfeszítéseket az emberek védelmében.
Az utóbbi hónapokban megszaporodtak a mostanihoz hasonló akciók, legtöbbször műalkotásokat támadnak. Hogy ennek mennyi értelme van, arról itt írtunk, illetve az aktivisták motivációinak is utánajártunk.
Az Utolsó nemzedék aktivistái az utóbbi hónapokban számos hasonló figyelemfelkeltő és tiltakozó akciót hajtottak végre, a többi között behatoltak a berlini és a müncheni nemzetközi repülőtér zárt övezetébe, hogy megbénítsák a forgalmat. Hamburgban a nagyváros világhírű koncertpalotájában, a Rajnai Filharmóniában a csoport két tagja a karmesteri pulpitushoz ragasztotta magát egy hangverseny közben, a Berlin melletti Potsdam ugyancsak világhírű magánmúzeumában, a Barberiniben pedig két másik tagjuk egy jelképes műkincsromboló akcióban burgonyapürével öntötte le Claude Monet szénaboglyákról készített sorozatának egyik darabját, a francia impresszionista festő legmagasabb piaci értékű alkotását. Az üveggel védett festményben nem esett kár.