Különlegességek, kicsik és függetlenek
A hazai színházi évad, bár szeptembertől sok helyen akár már nyár közepéig is eltart, de a sűrűje mégis inkább csak októberben indul el, ám a szeptember sem csak azoknak adhat élményt, akik szemfülesen még nyáron bevásároltak a szeptemberi előadásokra. Ugyanis mindjárt két kihagyhatatlan színházi rendezvénnyel jön a hónap: a Pozsonyi Piknik és a Színházak Éjszakája is szeptemberben lesz. A Pozsonyi Piknik évről évre igazi kulturális akkutöltés a nyár élményhajhászásának lassú lecsengésével, idén szeptember 7-én lesz a buli, a szokásos környéken, a tizenharmadik kerület szívében, az Újpest rakparton, valamint a Pozsonyi úton a Jászai Mari tér és a Szent István park között. A több helyszínen zajló fesztiválon prózai, zenés és gyerekszínházi események, kórusművek, komoly- és könnyűzenei koncertek is lesznek, magyarán minden, ami a kultúra esernyője alá befér, igazi urbánus családi kultúrprogram, amivel ráhangolódhatunk az évad indulására. A Színházak Éjszakáját pár héttel később, szeptember 21-én éjjel tartják, és rajongóknak szintén kihagyhatatlan, hiszen részt vesz kis túlzással a teljes fővárosi színházi szcéna, az Átriumtól a Vígszínházig, és mindegyik valami különlegességgel készül – legalábbis megszavazzuk nekik a bizalmat, mert a program szeptember 2-án válik nyilvánossá.
Ha tovább haladunk az évadban a kisebb és/vagy független társulatok között, arcunkon szomorkás, értelten mosoly fut át: lám, mennyi remek dolog készül, miközben tudjuk, hogy a TAO-ügy és a támogatások rendezetlensége okán sok kis játékos az életben maradásért küzd. Akárhogy is, a munka folyamatos. A Spirit Színház például mindjárt két ősbemutatóval indítja az évadot. Szeptember 20-án Ayad Akhar Pulitzer-díjas művét, a Kitaszítottat mutatják be, ami igazi forró témával, az iszlámmal, az iszlamofóbiával, és általában a vallás identitásképző erejével foglalkozik, mindezt indulatok forró fürdőjében. A Spirit második, szintén ősbemutatója is marad a Pulitzer közelében, A londoni lakosztályt ugyanis a Pulitzerrel kitüntetett Neil Simon jegyzi. Az október 10-én bemutatandó darab ráadásul igazi ínyencség: négy egyfelvonásos mű, melyet az kapcsol össze, hogy mind a négynek az eseményei ugyanabban a hotelben játszódnak. Október 20-án még egy figyelemre méltó premierrel jön a Spirit: a Gina és Fidel Gina Lollobrigida és Fidel Castro találkozóját meséli el – már csak a téma miatt is látni kell.
Az Orlai Produkciós Iroda is erősen kezdi az évadot: négy premierjük lesz a következő hat hétben. Ezek közül kettő már így látatlanban is a szívünk csücske: a Becéző szavak, mely Larry McMurtry regénye és az azt filmre adaptáló James L. Brooks forgatókönyve alapján készül, és szeptember 12-én mutatják be olyan színészekkel, mint Gyabronka József vagy Hernádi Judit, valamint a szeptember 19-én színpadra kerülő Megyek utánad Grecsó Krisztián óriási sikerű regényéből, melyet Mészáros Béla, Kurta Niké és Baki Dániel ad elő. A zsugorodó független színházi szcéna egyik legizgalmasabb szereplője, a Stúdió K Színház is megérdemli a figyelmet. Egyelőre egy új premierről, A város emlékezete című többnyelvű, multikulturális, Rijeka kikötővárosának történelmi tablójáról tudunk, de a társulat meglévő darabjai között is van egy sor különlegesség. Ezek közül a leginkább a Peer Gynt rejtelmes élményét ajánljuk: a darabot úgy játsszák, hogy a nézők fizikailag is együtt mennek a történettel, ki a színházból, le egy pincerendszerbe, és így tovább. Kevésbé kalandos nézők pedig a Gyakori kérdések című előadásra üljenek be, főleg, ha ők is elrévedeztek már azon, hogy vajon mi hívta életre a Gyakori kérdések weboldal egy-egy zsibbasztóan furcsa kérdését.
Független és kis színházak esetén érdemes
Így például az idei színházi évadot kétségtelenül különlegessé fogja tenni, hogy ez lesz az az évad, amikor Kulka János hosszú betegsége után visszatalálhat a színpadi színészethez, színházrajongók tömegeinek nagy megkönnyebbülésére. Így aztán az ő feltűnéseit külön is ajánljuk, a Dollár Papa Gyermekei társulatának Árvácska előadása például a kötelező kategóriába esik, de a Trojka Színházi Társulás is több darabra szerződtette le a színészt. Kulka János látható lesz két klasszikus címben, a Varázsfuvolában és a Cseresznyéskertben, illetve egy Silence Book című groteszk, sötét humorú fizikai színházi eszközökkel elővezetett családtörténetben is.És ha már fizikai színház: ha eddig nem tette, ebben az évadban tegye meg magáért a kedves olvasó, hogy elmegy legalább egy mozgásszínházi előadásra, ha másért nem, legalább azért, mert idén két magyar társulat is sorra halmozta a sikereket ezen a fronton. A Tünet Együttesről és a Recirquelről van szó természetesen, előbbi a Sóvirág című fantasztikus darabjuk nyomán készült filmmel, A létezés eufóriájával gyűjt be díjat díj után, amellett, hogy sorra készíti izgalmasabbnál izgalmasabb előadásait, utóbbi pedig az újcirkusz világában aratja a babérokat a legnagyobbak között, tőlük a megrendítően gyönyörű My Landet és az érzéki Párizs éjjelt ajánljuk, de a Non Solus sem hagy okot a panaszra.
Kő, színház
Az élet a nagy kőszínházakban sem állt meg, de mennyire nem! Az Örkény mindjárt egy Shakespeare-átirattal nyitja az évadot Kertész utcai Shaxpeare-mosó címen, amelyet szeptember 28-án mutatnak be Bodó Viktor rendezésében a nagyszínpadon, a Stúdióba az Édes Anna érkezik októberben, decemberben pedig Sartre A legyek című műve áll színpadra. Szívem csücske, az évről évre egyre erősebb Radnóti is garantálja, hogy idén se legyen könnyű bejutni előadásaikra: az évadot egy Molière-újraértelmezéssel kezdik október 18-án. Luk Perceval, Feridun Zaimoğlu és Günter Senkel színdarabja, a Molière – The Passion négy művet, A mizantrópot, a Don Juant, a Tartuffe-öt és A fösvényt fűzi össze és gondolja újra. De az sem hangzik kevésbé izgalmasan, hogy Alföldi Róbert Franz Xaver Kroetz A vágy című darabját rendezi meg Kováts Adél, Schneider Zoltán, Lovas Rozi és Vilmányi Benett szereplésével, de Shaw A szerelmesek házai című darabját is látni kell majd, bár azt csak jövő februárban mutatják be.
A Centrál Színházban a filmes Ujj Mészáros Károly rendez egy november elején bemutatandó darabot, aminek érdekessége, hogy a színház egyelőre csak a mézesmadzagot huzigálja a nézők előtt: a darabról semmit nem árulnak el, hogy mi a mű címe és kik szerepelnek benne, azt meglepetésnek szánják. December 21-én viszont nagyon is egyértelmű, hogy mit mutatnak be: a legendás Legénylakás című film színpadi zenés változatát mások mellett Tompos Kátyával és Stohl Andrással. Emellett az idei évadban is érdemes megpróbálni bejutni az olyan szupernépszerű repertoárdarabokra, mint a My Fair Lady vagy a Ma este megbukunk. Azt, hogy a Katona József Színházban már megint minden egyes darabot látni kell, azért sem fejtjük itt ki, mert egyrészt ez már nem újdonság, másrészt pedig a Katona évadjáról külön cikkben már megemlékeztünk.
A Vígszínház nem bízza a véletlenre az idei évadát sem, A nagy Gatsby sikerét például már most nyugodtan elkönyvelhetjük, már persze miután megpróbáltunk jegyet váltani rá, bár ez, mivel a bemutatót szeptember 7-én tartják, nem lesz könnyű. A fergeteges látványvilág garantált, de ennél is figyelemre méltóbb, hogy a darabban ismét együtt dolgozik a Vígszínház egyre erősebb ifjú alkotópárosa, Vecsei H. Miklós és ifj. Vidnyánszky Attila, előbbi a szövegkönyvet és a dalszövegeket írta, utóbbi szintén a dalszövegeken dolgozott amellett, hogy az előadás rendezője is ő. Zenei vonalon egy másik irányból is érkezik klasszikus a Vígbe: október 26-án bemutatják a Mágnás Miska operettklasszikusát, éspedig Eszenyi Enikő rendezésében. Aki pedig maradna a prózai klasszikusoknál, azoknak az Anna Kareninát mindenképpen érdemes beütemezni október 25-i premieren vagy később, de a színház Shakespeare-sorozatának következő darabját, a II. Richárdot is hasonlóképpen, főleg, mert felvonultatja a társulat fiatal férfiszínészeinek színe-javát a már emlegetett ifj. Vidnyánszky-Vecsei duótól Orosz Ákosig.
Végül, de nagyon nem utolsó sorban nem maradhat ki cikkünkből a színházi támogatási rendszer átalakításának egyik legfájdalmasabb áldozata, az Átrium sem, amely annak ellenére hősiesen küzd a talpon maradásért, hogy ezt komolyan megnehezíti a pénzhiány. Az Átrium, mely olyan népszerű és kimagasló előadásoknak ad otthont, mint Az Őrült Nők Ketrece vagy a díjakkal kidekorált A félelem megeszi a lelket, ha csökkentett programmal és kényszerűen megemelt jegyárakkal is, de teljes erőbedobással kezdi az évadot – éppenséggel az említett Őrült Nőkkel. Szeptembertől pedig visszatér a 12 dühös ember valamint az Igenis, Miniszterelnök úr! is. A Jurányiban – ami a Szkéné mellett szintén egy olyan játszóhely, ahol nehéz mellényúlni – újra műsorra kerül a döbbenetes Szociopoly és a Cigány magyar című „csapatépítő tréning magyar állampolgároknak” is. Az Átrium kínálatából továbbra is több előadást felirattal nézhetnek az angol nyelvű nézők, tehát
Éljünk a lehetőségekkel, mert a mottó, bizony, a nézőkre is vonatkozik.
Kiemelt kép: Orlai Produkciós Iroda / Pénzes Kristóf