Kultúra

Sztáreső Hófehérkével, VHK-val, Cronenberggel [heti filmajánló]

Sztáreső: Robert Pattinson a Cosmopolisban, Charlize Theron egy Hófehérke-filmben, Bruce Willis cserkészvezetőként érkezik. De lesz VHK is.

Cosmopolis

A Cronenberg és híres író híres regényének feldolgozása a Karambol esetében egyszer már bejött, de akkor még az irodalomtudós filmrendező is csúcson volt. Ami most már nem mondható el róla – a Veszélyes vágy már igazából nem volt más, mint kényelmes kanapé a Nagy Neveknek, de a film épp a nagy pszichoanalitikus műveltségű Cronenbergtől veszélyesen sekélyre sikeredett. A Cosmopolis alapjául szolgáló könyv szerzője, Don DeLillo minden évben a Nobel-díjra esélyes szerzők közt említtetik (más kérdés, hogy amerikai szerzőnek már régóta nincs esélye nyerni), a történet pedig a végóráit élő amerikai kapitalizmusban játszódik, amikor a főszereplő dúsgazdag Eric limuzinjában ülve egyet szeretne: eljutni fodrászához – ugyanakkor valaki meg akarja gyilkolni. Mi lesz most? DeLillo szarkasztikus humora nem áll távol Cronenbergétől, ráadásul sorfalat álltak a sztárok a filmben: Ericet nyilván nem véletlenül alakítja Robert Pattinson, akinek úgy kell még egy Alkonyat-film, mint púp a hátára, de erős a francia részleg is (Juliette Binoche, Matthieu Amalric), és ne hagyjuk ki Paul Giamattit sem. Minden adott tehát egy korszakos remekműhöz – avagy egy kínos, újabb felszínes blamához.

 

Hófehér és a vadász

Nemrég már volt egy Hófehérke-feldolgozásunk Julia Robertsszel Tarsem Singh-től, azt a közepesen sikerült humoros-látványosat most követi egy fantasy-látványos. Az elsőfilmes Rupert Sanders mintha a vad, Trónok harca-szerű sorozatok világát kotyvasztotta volna össze a mesékével, kiemelve Hófehért, aki ugye a legszebb, de ennek nem örül a királynő (Ravennának hívják, tán épp a középkorias hangulat miatt), s a morózus felség gyilkosságot fontolgat. A történetben hangsúlyos sötét uralkodónőnek van valami Báthory Erzsébet-es stichje, kitűnő választásnak tűnik a szerepre a magánéletében kissé fura, olykor magáról érthetetlen videókat közzétevő, szépséges Charlize Theron, Hófehért Kristen Stewart játssza az Alkonyatból – a filmzene pedig az Inceptionére emlékeztet erősen.

 

Holdfény királyság

Wes Anderson hihetetlenül egyéni hangú, ugyanakkor elég kiszámíthatónak tűnő rendező is – a Tenenbaum, a háziátok óta ugyanúgy mondja a történeteit, igaz, olykor meglep minket egy bábfilmmel (A fantasztikus Róka úr), de nagyjából ugyanazokat a filmeket csinálja – és ezért szereti, aki, és nem szereti, aki. Most épp 1965-ben járunk, egy cserkésztáborban, amelyben két gyerek szerelmes lesz, és elszökik, hogy ezzel véglegesen felborítsa a sziget nyugalmát – az 1964-es Hurrá, nyaralunk egzisztenciálszatirikus változatát tekinthetik meg most a gyermekjátékszerű filmkészítést kedvelők Bruce Willisszel, Bill Murrayvel, Tilda Swintonnal, Francis McDormanddal, Harvey Keitellel, Edward Nortonnal és az elmaradhatatlan, olykor íróként is besegítő Jason Schwarzmannal a főbb és kevésbé fő szerepekben.

 

Várandósok- Az a bizonyos kilenc hónap

Amerikában mindenből issue-t, ügyet lehet, sőt kell csinálni, így a terhesség sem kivétel, amit amúgy is mindenki szenzációként, rendkívüli eseményként fog fel. Nemrég láthattunk egy francia filmet, amely némileg a megbotránkoztatás, a kimondás igényével akart leszámolni pár fals, de sokszor alapvető terhességi reakcióval (A legszebb dolog), ez a film pedig öt pár történetén keresztül inkább a vígjátéki oldalát próbálja meg felmutatni az utódnemzésnek – felpuffasztva, issue-vá téve. Kirk Jones (Lottózsonglőrök) rendező Cameron Diazt, Jennifer Lopezt, Brokklyn Decker modellt, Dennis Quaidet tudta összetrombitálni erre a mérsékelten bátor és szórakoztató vállalásra.

Itt nézhető meg a film előzetese!

 

Nannerl, Mozart nővére

Sándor Csikar, az Aranycsapat a tizenkettedik játékosa, Varga Zoltán, Albert árnyékában a Fradiban, Andy Murray, az örök negyedik teniszező – sok történet, személyes siker és sikertelenség alapvető eleme a “rosszkor, rossz helyen”-motívum. Mit mondjon Maria Anna Mozart, családi nevén Nannerl, aki tehetséges csembalista és zongorista volt, csak hát volt egy öccse, aki a zenetörténet egyik legnagyobb zsenije volt? René Feret filmje ennek a méltatlanul elfeledett lánynak a történetét meséli el, aki a hét Mozart testvér közül W. A.-szal egyedül élte túl a gyerekkort. Apjuk eleinte őt tolta előtérbe, mert a lány is csodagyereknek számított, de később társadalmi megfontolások miatt a kisfiú kapta meg a kiemelt pozíciót, a lánynak maradt a hagyományos női út – házasság, gyerekek, személyes ambíciók elfelejtése. Ez az igazságtalanság pedig a mai napig megmarad, hisz a nők még most is sokszor kell feláldozzák magukat, céljaikat, álmaikat vélt társadalmi elvárások miatt. A Féret család eléggé kivette a részét a film megvalósításásból: a rendező-forgatókönyvíró-producer René mellett a másik producer-vágó Fabienne, a főszereplő Marie, a mellékszereplő Lisa is ugyanezzzel a vezetéknévvel rendlkezik.

 

VHK – Akik móresre tanították a halált

Kijárt már egy dokumentumfilm a VHK-nak, amely azt a két dolgot mutatta fel a szocialista Magyarországon, amitől az mindig is a legjobban félt: a szabadságot és az autonómiát. Nem véletlen, hogy az amúgy egészen hátborzongató ügynökmúlttal rendelkező Bódy Gábor A kutya éji dala című filmjében épp a Vágtázó Halottkémek nevű zenekart szerepeltette – a punk illegális hullámán érkező sámánzenekar élén a csillagász-forradamár Grandpierre Attilával valami szélsőségesen más és el/befogadhatatlan volt a társadalmi rendnek – nemcsak a hatalomnak. 
Nagy Júlia dokumentumfilmje arról próbál meg beszélni egyfelelől, ami minden ilyen vállakozásnak a kötelező penzuma: az együttes 1974-es megalakulása óta történtekről a történetről. Másfelől pedig arról, amiről nem lehet, amiről csak a zene, a koncertélmény tud: mi is az a VHK-élmény. A filmben újságírók mellett a Dead Kennedys kaliforniai punkegyüttes énekese, a legendás Jaffa Biafra is megszólal, ami annak is bizonyítéka, hogy ez a zene nemcsak itthon működik.
Illetve arra is választ kapunk a filmből, hogy ez a zene nemcsak a szocialista döntnökök és társadalom képviselőinél csapja ki a biztosítékot, hanem minden rendszerben, mert minden társadalom fél a radikális szabadságtól és autonómiától – mártírjaik nevét hosszasan lehetne sorolni.

Itt nézhető meg a film előzetese

 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik