Az írek, a Nyugat magyarjai, ahogy mondják, költők és felkelések tekintetében messze a fejlett világ átlaga előtt járnak. Egyik legnagyobb felkelőjüket, függetlenségi harcosukat Michael Collinsnak (írül Mícheál Seán Ó Coileáin) hívták, börtönbe zárták, miután 1916-ban többedmagával kirobbantotta a húsvéti felkelést. A nem túl hosszú életű történelmi legenda Hollywoodnak is felkeltette az érdeklődését, így Neil Jordan rendező Liam Neesonnal és Julia Robertsszel csinálhatta meg az életrajzi filmet 1996-ban. 21:00, Filmmúzeum.
Szó sincs forradalomról, sőt, 1970-es írunk, a konszolidálódó Magyarország történelme legunalmasabb évtizedébe lép, a gép forog, az alkotók pihennek. Az Egy őrült éjszaka sem foglalkozik nagy dolgokkal, egy közértnél vagyunk, ahová késő éjjel belép két ellenőr, hogy azonnali leltárt rendeljen el. Közbevetőleg megjegyzem, hogy Kardos Ferenc filmje vígjáték, úgyhogy a humor keretei között maradva látogatunk el erre a kies történelmi időre. A filmben olyan vezetőink lesznek, mint Kállai Ferenc, Mensáros László, Szirtes Ádám, Garas Dezső, Törőcsik Mari, Madaras József, Őze Lajos – hihetetlen névsor. A film zenéjét Eötvös Péter szerezte, Kende János volt az operatőr, és Rózsa János a vágó. 21:00, Duna TV.
2006-ban Jean-Claude Van Damme már másodlagos kultikus szerepében volt, túl a 80-as évek ciki filmjein, melyek húsz évre rá klasszikusokká nemesedtek. Az Utcai igazság sem agyatlan kungfufilm már, hanem egy külpolitikailag figyelmes alkotás. Hősünk most épp az amerikai követséget van hivatva valahogy megvédeni egy „forrongó kelet-európai országban” (a film amerikai-román koprodukció), de golyószórók híján (azok az idők már elmúltak) valami mást kell kitalálnia. 21:25, TV2.
Tüneményes dokumentumfilm a Duna TV-ben az Anyám otthona, lagúna, melyben egy 67 éves halász asszonnyal ismerkedhetünk meg, aki irtózatos mennyiségű munkát végez, hogy halat fogjon, eladja, törődjön anyjával (!) is, takarít, ünnepel, él – 22:50-től.
Végül egy másik asszony, aki ugyanilyen szívós, életrevaló, noha a munkát sosem képzelte iráni kollégájához hasonlóan, sőt inkább sehogy sem, mert a megélhetésnek egy másik formáját választotta: a házasságot. Gábor Zsazsa immáron a vegetálás határán, de él, kitartóan, az egyik legglamúrosabb jelenség Hollywoodban, az aranyköpések koronázatlan királya, aki szeretkezés közben elővigyázatosságból sosem nevezte nevén a másikat, csupán drágám-nak. Gábor Zsazsa tehát a XXI. században, 23:15, RTL Klub.