Július 14-én, hétfőn az európai légiirányítás, az Eurocontrol figyelmeztetést adott ki, amiben erősen ajánlotta a kelet-ukrán légtér elkerülését. A Hír24-nek nyilatkozó Tálas Péter biztonságpolitikai szakértő szerint ez egy félhivatalos ajánlás, amely nem kötelező érvényű. Nem az ún. Notam-figyelmeztetések, hanem egyedi biztonsági megfontolások miatt nem repültek egy ideje bizonyos nyugati légitársaságok az ukrajnai övezet fölött. Az ukránoknak önmagukban nem volt lehetőségük megakadályozni, hogy más társaságok utasszállító gépei használják a légifolyosóikat.
A tragédia akkor lett volna elkerülhető, ha az amerikaiakhoz, franciákhoz hasonlóan maguk a malájok is elrendelték volna, hogy a gépeik ne használják a veszélyesnek nyilvánított légifolyosókat. Tálas elképzelhetőnek tartja, hogy spórolásból nem kerülték meg a maláj gépek a kelet-ukrajnai polgárháborús övezetet.
A szakértő szerint a maláj gépet az oroszok, az ukránok és a szakadárok is lelőhették, a sajtóban korábban megjelent állításokkal ellentétben nincs szükség hozzá 10 teherautóból álló egységre. A szeparatista elkövetőkről szóló verziót erősíti, hogy az orosz szakadárok egy azóta törölt bejegyzésükben azzal dicsekedtek az orosz VKontakte közösségi oldalon, hogy lelőttek egy AN-26-os ukrán katonai szállítógépet. Vélhetően ezzel tévesztették össze a szerencsétlenül járt maláj utasszállítót.
Tálas Péter szerint az elkövetők kilétének tisztázásában a kulcskérdés: meg tudják-e állapítani helyileg, hogy pontosan honnan érkezett a találat. Az amerikaiak műholddal figyelik a kelet-ukrán övezetet. Ha hőtérképet is készítettek, ami az indítás pillanatát is detektálja, akkor nagy valószínűséggel rekonstruálni tudják majd a rakéták útját.