A szakember véleménye szerint – a híradásokkal ellentétben – a ballon nem 300 méter magasságban gyulladt ki és robbant fel, hanem feltehetően már jóval korábban, földközelben megtörténhetett a baj. Ezt a feltételezést támasztja alá, hogy a pilóta és két utasa még időben ki tudott ugrani a kosárból, és mivel mindketten életben maradtak, a ballon nem szállhatott magasabban 10-15 méternél. (Az utasok egyike később a kórházban életét vesztette).
Továbbra is kitart azon álláspontja mellett, hogy a tragédiát egy elektromos vezetékkel való ütközés okozta, amelynek következtében “az üzemanyagtartályra áthúzó elektromos ív a tartályt kilyukasztotta és a kiáramló gáz lángba borította a kosarat”.
“A pilóta 70 százalékos égési sérüléssel került kórházba, tehát mielőtt kiugrott, már lángban álltak a körülötte lévő tartályok és ő is. A ballon felemelkedését nem a pilóta előzetes fűtése okozta, hogy elkerülje a vezetékkel való ütközést – mint ahogy azt korábban feltételeztem – hanem a három kiugró ember súlyával (kb. 225 kg) könnyebb lett a ballon, ami egy azonnali nagyon gyors emelkedéshez vezetett. Az emelkedés közben a tartályok felforrósodtak a lángokban és az említett 200-300 méteres magasságban felrobbantak” – magyarázta Szűcs.
Az elnök szerint megelőzhető lett volna a tragédia, és nem történt volna 19 haláleset, ha a pilóta “tisztességes és becsületes” módon jár el, nem pedig “a saját bőrét mentve, a biztos halálba küldi utasait”.
“Ha a ballon ürítőrendszerének a kötelével együtt ugrik ki a kosárból – mint az egyébként elvárható lett volna -, akkor a testsúlyával kinyitja a ballon tetején található, nyolc méter átmérőjű ejtőernyőt, amitől a keletkező nyíláson keresztül a forró levegő nagyon gyorsan kiáramlik a ballonból, a kosár pedig 10-15 méter magasságból visszazuhan a földre. Ezzel megadta volna az esélyt nemcsak magának, hanem az utasoknak is az életben maradásra, hogy ha még égési sérülést is szenvedve ugyan, de elhagyhassák az égő járművet” – hangsúlyozta Szűcs.
Az internetre felkerült egy amatőr videó is a hőlégballon utolsó pillanatairól. A felvételen látni, ahogy füst emelkedik a gondolából, ezután a ballon meggyullad, és egy pillanat alatt összeroskad, majd a szerkezet tűzgolyóként csapódik a földhöz.
Kizárták a szándékosságot
Az egyiptomi vizsgálat szerint nem bűncselekmény miatt robbant fel a turistákat szállító hőlégballon Luxor felett kedden.
A MENA helyi hírügynökség jelentése szerint az ügyészségi vizsgálat – amelyet Hisam Mohamed Kandil miniszterelnök rendelt el – arra az eredményre jutott, hogy nem történt szándékos bűncselekmény. A baleset helyszínén négy nyomozócsoport tartott szemlét, beszéltek a helybeliekkel és ellenőrizték a hőlégballont üzemeltető társaság engedélyeit.
A magyar turista és az egyiptomi idegenvezető mellett valószínűleg kilenc hongkongi, négy japán, két francia, egy brit és egy belga áldozata volt a balesetnek.
Az egyik nyomozócsoport szerint a járművet üzemeltető Sky Cruise társaság tevékenységét legutóbb két héttel ezelőtt ellenőrizték.
Az egyiptomi polgári repülésügyi miniszter, Váel al-Maadávi szerdán bejelentette: engedélyezték, hogy a brit hatóságok részt vegyenek a baleset körülményeinek kivizsgálásában.
Egy magát megnevezni nem kívánó nyomozó azt mondta, hogy a hőlégballon leszálláshoz készült, amikor egy kötél beleakadt a héliumot továbbító vezetékbe, majd tűz keletkezett. A tűz miatt felrobbant egy gáztartály, és a szerkezet – 300 méteres magasságból – zuhanni kezdett.
Egy helybeli mezőgazdasági munkás azt mondta: látta, amint az emberek meggyulladtak és kiugráltak a gondolából.
“Menekültek a tűz elől, de már a testük égett” – tette hozzá.