Közélet

Kivonul az Uber Magyarországról

A július 24-én hatályba lépő jogszabállyal az Uber befejezi tevékenységét Magyarországon.

Fekete Zoltán, az Uber magyarországi ügyvezetője szerda délelőtt tart sajtótájékoztatót, aminek a címe „az Uber jövője Magyarországon a július 24-én hatályba lépő jogszabály után.”

Itt bejelentette, hogy 11 nap múlva, július 24-én délben már nem lesz Uber Magyarországon.

Helyszíni tudósítónk, Mázsár Tamás szerint Fekete azt mondta, a cég hajlandó lett volna egy olyan rendszerben is részt venni, aminek keretein belül az Uber Magyarországon fizet adót, de úgy látták, a kormány ettől is elzárkózott.

A cég a honlapján azt írja:

Nagyon nehezen hoztuk meg ezt a döntést, de kénytelenek voltunk, mert a július 24-én életbe lépő törvény miatt az Uberező sofőrök elveszíthetik a jogosítványukat vagy az autójuk rendszámát, annak ellenére, hogy minden engedéllyel rendelkeznek és adót fizetnek. Ezek olyan kockázatok, amiknek az Uber egyetlen magyar alvállalkozó sofőrt sem szeretne kitenni.

Zéró

Működésüket határozatlan időre függesztik fel, de nem zárják ki, hogy ha pozitív változást tapasztalnak, visszatérhetnek.

Fekete szerint a kormányt a zéró nyitottság és a zéró hajlandóság jellemezte, és mint mondta, nem szeretnék kitenni 1200 egyéni és kisvállalkozó autósukat az esetleg következményeknek és szankcióknak.

Az utasok levelet kaptak az Ubertől, amiben arról írnak, hogy nagyon szomorú nap ez a számukra.

Még mi sem hisszük el, de ideiglenesen búcsúznunk kell.

Az Ubert jelenleg 480 városban tudjátok használni szerte a világon. Sajnos július 24. után ez a szám már csak 479 lesz, ugyanis Budapest leiratkozik az innovatív közlekedés világtérképéről, írták.

A cég sofőrjei kaptak egy levelet, amiben az áll, hogy a cég budapesti irodája már július 22-én bezár.

A fejlesztési minisztérium pikírt módon szólt vissza

Az NFM tudomásul veszi, hogy az Uber inkább kivonul, mint hogy betartsa a törvényeket és befizesse az adót. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az Uber-kivonulásra reagáló közleményében azt írja, hogy tudomásul veszik a cég döntését, miszerint inkább kivonulnak Magyarországról, mint hogy vállalják a törvényes működést, az adófizető magyar taxisokkal való tisztességes piaci versenyt és az adófizetést. „A kormány támogatja az innovatív megoldásokat, de ahhoz ragaszkodik, hogy a személyszállításban résztvevő piaci szereplők egyenlő feltételek mentén, törvényesen működjenek és adót fizessenek. Az Uber adóelkerüléssel és a magyar jogszabályok semmibevételével, engedély nélkül végzett személyszállító tevékenységet, és így tett szert versenyelőnyre, emiatt más országokban be is tiltották vagy korlátozzák tevékenységét. A magyar kormány és a parlament számos intézkedéssel segítette, hogy az Uber tevékenységét “legalizálja”, törvényes keretek közé terelje, ezért számos intézkedést hozott az egyenlő versenyfeltételek garantálására, a feketetaxizás visszaszorítására. Az Uber döntése azonban azt jelzi, hogy a cég nem vállalja a tisztességes piaci versenyt és törvényes működést.”

24.hu/ Katz Dávid
24.hu/ Katz Dávid

Nekimentek

Az Országgyűlés június 13-án fogadta el azt a törvényt, ami alapján betilthatják az Ubert. A törvénymódosítás 24-én lép hatályba, tehát nem véletlen, hogy aznap vonul ki az Uber. A parlament

  • 119 igen,
  • 61 nem szavazattal és
  • 3 tartózkodás

mellett fogadta el az engedély nélkül, személygépkocsival végzett személyszállító szolgáltatáshoz kapcsolódó jogkövetkezményekről szóló kormányzati törvényjavaslatot.

A Taxis Szövetség az Uber-kivonulásról: a történet úgy zárul, ahogy kell

Metál Zoltán úgy látja, az Uber illegális szereplő volt a piacon, de a fogyasztókat megtévesztő módon azt próbálta kommunikálni és elhitetni mindenkivel, hogy amit csinál, az legális. Az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint az Uber a kegyes halált választotta, a szövetségnél pedig tudták, hogy a végén ők nyerik a csatát. „Ha az Uber betartott volna minden jogszabályt, senki sem bántotta volna, de addig működtek csak, amíg voltak kiskapuk”, mondta. (hvg.hu)

Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter előterjesztése nyomán a közlekedési hatóság rendeli el “az ideiglenes hozzáférhetetlenné tételét” az ilyen szolgáltatást biztosító alkalmazásoknak, illetve a szolgáltatást népszerűsítő weboldalaknak.

A tiltás akkor rendelhető el, ha a taxiszolgáltatást szervező vagy közvetítő nem felel meg a kormányrendeletben meghatározott diszpécserszolgálati követelményeknek, és ezen engedély hiánya miatt a hatóság bírságot szabott ki, a megbírságolt pedig tovább folytatja ezt a tevékenységet.

Az akkori döntés szerint közlekedési hatóság

365 napra rendeli el a tiltást, amely ezt követően megszűnik.

 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik