Burberry-napnak nevezte ki május 28-át Michael Bloomberg, New York polgármestere így üdvözölte tavaly a brit luxusmárka legújabb tengerentúli üzletének megnyitását. A brand gyökerei 1856-ra nyúlnak vissza, ekkor alapította a céget a 21 éves Thomas Burberry. Fő profiljukká a szabadidős öltözék vált, s a jó minőségnek, valamint az új fejlesztéseknek köszönhetően hamar a brit vásárlóközönség kedvence lett. Az alapító 1879-ben feltalálta a legendás légáteresztő és vízhatlan gabardin anyagot, majd 1895-ben ebből varratta a védjegynek számító bő szabású átmeneti kabát elődjét, amelyet az angol katonák a Búr-háborúban viseltek.
A márka eredeti elnevezése is Burberry volt, ezt azonban egy időre Burberrysre változtatták, miután a világ Burberrys of Londonként kezdte emlegetni a divatházat. A vágtázó lovast illusztráló logójukat 1901-ben mutatták be. Közben fejlődtek termékeik is. Amikor az angol Háborús Irodának szüksége volt egy az új harcmodornak megfelelő öltözetre, a Burberryt bízta meg, hogy fejlessze tovább a katonai viseletét. A Búr-háborúban használt darab felújított változata olyan sikeres volt, hogy a ruházat hamar elterjedt széles körben is, olyannyira, hogy ma is hordják. A sikertörténetben persze nagy szerepet játszott a mozi, hiszen többek közt a Casablanca, a Rózsaszín párduc, a Kramer kontra Kramer és az X-akták főszereplői is ebben, a trencskónak nevezett kabátban léptek színre.
De a cég nemcsak katonákat és színészeket látott el termékeivel, hanem több híres sarkkutatót is. Burberry kabáttal, kezeslábassal, sátorral érte el 1911-ben Ronald Amudsen a Déli-sarkot és 1914-ben Ernest Shacklaton is ilyen kabátban utazott keresztül az Antarktiszon. Később a márka inkább a repülési ruházatra specializálódott. A. E. Clouston és Betsy Kirby Green szintén Burberry kabátban utazott, amikor 1937-ben – az akkori számítások szerint a legrövidebb idő alatt – Fokvárosból Londonba repült.
Az 1920-as év újabb mérföldkő volt a cég életében, ekkor született meg az azóta már Burberry-mintaként ismert, ám eredeti nevén Haymarket-kockás minta. Először – egészen 1967-ig – csak a kabát béléseként használták. A 70-es évektől azonban kinőtte a bélés státuszt, és így sokaknak kedvence lett a Burberry-kockás sál, nyakkendő, esernyő, táska vagy éppen bőrönd. Mára ez az egyik legtöbbet hamisított minta a világon, ennek ellenére a vállalat nem panaszkodhat a forgalomra: árbevételük tavaly meghaladta az 1,2 milliárd fontot.
A márka II. Erzsébet királynő tetszését is elnyerte, így a Burberry 1955-ben királyi szállítóvá lépett elő, sőt, 1989-től már a walesi hercegnek is gyárt egyedi darabokat. A királyi sarjakon kívül az angol focihuligánok is igencsak kifinomult ízlésről tettek tanúbizonyságot, amikor az 1970-es évek futballkultuszának jegyében feltűnő, fekete öltözékük helyett elkezdtek Burberry-ruhadarabokat hordani, így aztán nem kellett sok idő ahhoz, hogy a huligánokkal kapcsolják össze a márkanevet. Később egyenesen nevetség tárgyává vált a brand, miután Danniella West¬brook sorozatszínészt Burberry öltözékben kapták lencsevégre, amint hasonló márkájú gyerekkocsiból emeli ki Burberry-kockás ruhácskába öltöztetett kislányát. A megtépázott imázs megváltoztatása érdekében a Burberry a 90-es években komoly arculatváltáson ment keresztül, és ezzel együtt piacra dobták első parfümjeiket.
A márka élete így sem teljesen felhőtlen, mert az állatok jogaiért harcoló PETA szervezet folyamatosan támadja a céget annak szőrmedarabjainak gyártása miatt. Feltűnnek Burberry-divatbemutatókon, tüntetnek az üzleteik előtt, sőt, a vezetőségi épületet többször is összefirkálták Londonban.
Mindennek ellenére az üzletlánc virágzik és folyamatosan terjeszkedik. Eddig világszerte körülbelül hetven márkaboltot nyitottak, a magyar fővárosban az Andrássy úton 2008 tavasza óta hagyhatjuk ott fizetésünket egy-egy Burberry-darabért.