A várakozásoknak megfelelően a városvezetés 2010-es állításait erősítette meg a fővárosi Alstom-bizottság. Hétfőn bemutatott jelentésük szerint az M2-M4-es metróvonalakra szánt szerelvények beszerzésénél számos „kifogásolható körülmény” merült fel. Így például érthetetlennek találták, hogy a közbeszerzésnél nem az ár volt a leghangsúlyosabb értékelési szempont. Más kérdés, hogy az M3-as vonal kocsifelújítására kiírt pályázaton sem a legolcsóbb ajánlatot adó cég nyert.
Az Alstom-vizsgálóbizottság 2016 nyár elején alakult, miután az Egyesült Királyság Jelentős Csalások Elleni Hivatala (SFO – Serious Fraud Office) feltételezése szerint az Alstom-vezetők 2,3 millió euró kenőpénzt adhattak a budapesti megbízás elnyeréséért. A fővárosi önkormányzat az M2-es vonalra 22, az M4-es pedig 15+7 szerelvényt vásárolt. A városvezetés rögvest saját vizsgáló bizottságot alakított, holott az ügyben a Fővárosi és a Legfőbb Ügyészség is nyomoz, Tarlós István főpolgármester pedig többször hangsúlyozta, hogy a főváros nem nyomozóhatóság, csak a birtokában lévő dokumentumokból tájékozódhat.
A főváros és a magyar állam számára óriási hátrányt jelentett, hogy a fizetendő előleg mértékét a kiírásban szereplő 25-ről végül 50 százalékra emelték, indokolatlanul korlátozták az ajánlattevők számát, a karbantartási költségek pedig hosszú távú vállalásokként szerepeltek, holott azokra a szerződések semmilyen garanciát nem biztosítottak. Ráadásul végül nem a beszerzési kiírásnak megfelelő szerződést kötötték meg – írták.