A MasterCard friss adatai szerint 121 százalékkal több bankkártyát, mobiltelefont és egyéb eszközt használtak egyérintéses fizetésre Európában 2015-ben, mint az azt megelőző évben, míg Magyarországon 81 százalékos volt a növekedés ezen a téren. A MasterCard és Maestro egyérintéses kártyákkal és eszközökkel végrehajtott tranzakciók értékében is jelentős – Európában 183 százalékos, Magyarországon pedig 191 százalékos – bővülés volt megfigyelhető. Folytatódott az egyérintéses fizetési funkcióval ellátott kártyák és eszközök számának növekedése is: 2015 végén Európában 50 százalékkal, Magyarországon 35 százalékkal több ilyen plasztik és fizetőeszköz volt forgalomban, mint az előző évben. Hazánkban az egyérintéses tranzakciók átlagos összege 2015 utolsó negyedévében 15,03 dollár, vagyis körülbelül 4200 forint volt, ami nagyságrendileg megfelel az európai átlagnak (15,34 dollár).
Egyre kedveltebb
A MasterCard adatai azt támasztják alá, hogy a fogyasztók egyre pozitívabban állnak az egyérintéses fizetéshez, amely gyors és rendkívül kényelmes. A fizetési mód kiválasztásakor azonban más tényezők is szerepet játszanak. Az érintőkártyák használata a készpénznél biztonságosabb megoldást jelenthet, hiszen a modern technológia többszintű védelmet nyújt. A fogyasztók több mint kétharmada egyetért azzal, hogy az egyérintéses fizetés ugyanolyan biztonságos vagy még biztonságosabb, mint a hagyományos fizetési formák.
Csak Európában már több mint tíz olyan ország van, ahol a forgalomban lévő egyérintéses kártyák vagy más fizetőeszközök száma meghaladja az ötmilliót. Az egyérintéses funkcióval ellátott fizetőeszközöket világszerte 74 országban fogadják el, most már – az egyérintéses térképre a közelmúltban felkerült – Észtországban és Izlandon is.
A kereskedők is igazodtak a trendhez
2015-ben 72 százalékos növekedés volt megfigyelhető az európai kereskedői elfogadóhelyek számában 2014-hez képest. Magyarországon is számottevően, 24 százalékkal bővült az ilyen típusú kártyákat elfogadó kereskedők száma. A MasterCard becslései szerint világszerte több mint négymillió kereskedelmi elfogadóhelyen lehet használni az egyérintéses kártyákat és eszközöket.
Javier Perez, a MasterCard Europe elnöke elmondta: “Nagyon biztatóak az egyérintéses fizetés használatával és elfogadásával kapcsolatos növekedési adatok, de szintén ígéretesek a kereskedők előtt megnyíló lehetőségek is: most igazán kihasználhatják a növekedési tendenciát. Az Ipsos friss kutatására is hivatkoznak, amely azt mutatta, hogy Európában a napi költések mintegy 48 százaléka 25 euró alatti, vagyis jellemzően az egyérintéses fizetés értékhatárába tartozik. (A legtöbb országban 25 euró fölött is lehet egy érintéssel fizetni, csak meg kell adni a PIN kódot). Hollandiában és az Egyesült Királyságban még magasabb ez az arány, 55 és 59 százalék a kis összegű költések részesedése. Mindez azt mutatja, hogy a kereskedők számára ideális a környezet az egyérintéses technológia előnyeinek kiaknázására.”
Minden szereplőnek előnyös
A kártyakibocsátók számára is előnyös lehet az egyérintéses fizetés terjedése. A MasterCard adataiból kiderül, hogy a gyors és kényelmes fizetési megoldás felismerésével egyre gyakrabban kerül elő a kártya a pénztárcából, és összességében több a költés is. A kártyás vásárlások összegének emelkedése ugyanakkor nem csak az egyérintéses tranzakciók térhódításának köszönhető, a kártyás tranzakciók száma általánosságban is bővülést mutat.
George Simon, a MasterCard Europe közép- és kelet-európai divíziójának elnöke elmondta: “Az egyérintéses technológiával a fogyasztók a fizetés gyors, biztonságos és okos útját választhatják a mindennapos vásárlások során, bármilyen MasterCard vagy Maestro kártyával is rendelkeznek. Az európaiak valóban megszerették ezt a megoldást, és többet fizetnek egyetlen érintéssel mint valaha, ezáltal a kereskedők és kártyakibocsátók is többletbevételhez juthatnak. A Közép- és Kelet-Európában megfigyelhető növekedés jól mutatja a technológia népszerűségét: Csehországban a bolti tranzakciók 77 százaléka (öt tranzakcióból majdnem 4) volt egyérintéses 2015 negyedik negyedévében, Lengyelországban 55 százalék volt ez az arány (a tranzakciók több mint fele egyérintéses), Magyarországon 40 százalék (10 tranzakcióból 4 egyérintéses), míg Szlovákiában 38 százalék (3 tranzakcióból több mint 1 egyérintéses).”