Pénzügy

Így bánnak a nők a pénzzel

A hagyományos családi leosztás dívik Magyarországon még 2014-ben is?

 

Bár naponta hoznak legalább annyi pénzügyi döntést, mégis jóval kevésbé érzik magukat felkészültnek a pénzügyek terén a nők, mint a férfiak – derül ki a Budapest Bank felméréséből. Egyrészt nagyobb arányban vallják be, hogy nehezen tudják beosztani a pénzüket, és hajlamosak a túlköltekezésre. Ugyanakkor a kutatás szerint a nők többet beszélgetnek személyes pénzügyeikről, és sokkal szívesebben vonnak be másokat is anyagi természetű döntéseikbe.

A pénzügyi termékek igénybe vétele terén nincsenek érdemi különbségek a két nem között, ugyanakkor a pénzügyekkel kapcsolatos viszonyukban jelentős eltérések figyelhetők meg. Míg a nőknek csak az egyharmada, addig a férfiak fele érzi magát kellően tájékozottnak a gazdasági, pénzügyi kérdésekben, és a két nem körülbelül ugyanilyen arányban érdeklődik az ilyen témájú hírek iránt. Míg a férfiak gyakrabban olvasnak online cikkeket a gazdaságról és a pénzügyekről, a nők nagyobb arányban hagyatkoznak a tévéműsorokra, illetve a személyes kapcsolataik is fontosabb információforrást jelentenek számukra.

A nők szívesebben kérnek tanácsot

A nőkre sokkal inkább jellemző, hogy megbeszélik személyes pénzügyeiket másokkal: jellemzően a partnerükkel, barátaikkal és egyéb családtagjaikkal szokták megvitatni ezeket a kérdéseket. Fontos pénzügyi döntés előtt szívesebben vonják be családtagjaikat és kérik ki véleményüket: partnerével, házastársával például a nők 64 százaléka, a férfiak 52 százaléka szokott egyeztetni. A férfiak hajlamosabbak egyedül döntést hozni: 22 százalékuk állította, hogy senkitől nem szokott tanácsot kérni nagyobb horderejű pénzügyi kérdésekben sem, a nőknél ez az arány mindössze 11 százalék.

Több pénzügyi jellegű feladat hárul a nőkre

Bár a párkapcsolatban élők a legtöbb pénzügyi döntést közösen hozzák meg, vannak olyan tételek a közös költségvetésben, amelyek határozottabban köthetők egyik vagy másik nemhez. A nők inkább a kisebb, mindennapi élethez kapcsolódó költségekről – például a napi bevásárlásokról vagy a gyerekekkel kapcsolatos kiadásokról – döntenek önállóan, míg az autóvásárlás vagy a háztartási eszközök beszerzése kapcsán több férfi mondta azt, hogy önállóan, egyedül hozza meg döntését.

A felmérésből az is kiderült, hogy a párkapcsolatokban a nők több kiadást kezelnek partnerüknél: így például a közüzemi és egyéb számlák befizetése, a mindennapi bevásárlások intézése vagy a hitelek törlesztőrészleteinek befizetése inkább a nők dolga, míg a férfiak a gépjármű fenntartásával kapcsolatos tevékenységeket és a megtakarítások, befektetések kezelését vállalják magukra.

Hajlamosabbak a túlköltekezésre a nők?

Miközben a megkérdezettek többsége nemtől függetlenül megfontolt, óvatos gazdálkodónak tartja magát, a nők egyharmada (és a férfiak egynegyede) vallotta be, hogy hajlamos többet költeni, mint amennyit megengedhetne magának, és hogy nem tudja beosztani a pénzét. Különösen igaz ez az egyedülálló nőkre (36 százalék), míg a legkönnyebben a párkapcsolatban élő férfiak boldogulnak a havi kiadások és bevételek kezelésével (náluk csak 22 százalék a túlköltekezők aránya).

A nők mint befektetők

A banki termékek, szolgáltatások igénybe vételét illetően inkább csak árnyalatnyi különbségek mutatkoznak a két nem tagjai között. Így a felmérés szerint a nők valamivel magasabb arányban rendelkeznek hiteltermékkel (48 százalék, a jelzáloghiteleket, gépjárműhiteleket és fogyasztási kölcsönöket egyaránt figyelembe véve), mint a férfiak (41 százalék). Különösen az egyedülállók között figyelhető meg jelentős különbség ezen a téren: a szingli nők közül 41 százalék rendelkezik valamilyen hitellel, az egyedülálló férfiak körében ez az arány ugyanakkor csak 26 százalék.

Rövid illetve középtávú megtakarítással (például bankbetéttel, tartós befektetési számlával vagy befektetési alappal) a férfiak 36 százaléka rendelkezik, a nők közül azonban csak 29 százalék állítja magáról ugyanezt. Miközben a párkapcsolatban élő férfiak egyedülálló társaikhoz képest 3 százalékkal nagyobb arányban rendelkeznek megtakarítással, addig a nők esetében épp az ellenkező tendencia figyelhető meg: a kapcsolatban élő nők szinte minden megtakarítási termékből kevesebbet vesznek igénybe.

A férfi keresi, a nő fogja a pénzt?

Egy másik banki kutatás szerint a takarékoskodásban a nők az aktívabbak: a CIB lakossági ügyfelei körében 7 százalékkal több hölgy rendelkezik valamilyen megtakarítással, mint férfi. A legnépszerűbb megtakarítási forma a betétlekötés, ahol 3 százalékos a nők előnye a férfiakhoz képest.

A kockázatvállalásban azonban a férfiak járnak az élen, mivel a tapasztalatok szerint nagyobb számban választanak magasabb kockázatú befektetéseket, mint a nők. A férfi megtakarítók 7,2 milliós átlag állományuk közel 70 százalékát tartják alacsony, 21 százalékát közepes, 9 százalékát pedig magas kockázatú befektetésekben. A megtakarítással rendelkező hölgyek 78 százalékára jellemző, hogy alacsony kockázatú megtakarítási termékben tartják pénzüket és többségük, 71 százalékuk rövid távú termékekkel rendelkezik.

A CIB adataiból kiderül az is, hogy a betétekhez hasonlóan a nőkre jellemző inkább a rendszeres, kis összegű megtakarítások számára kifejlesztett konstrukciók használata. „A megtakarítási termékek a nők körében népszerűbbek, a férfiak mégis nagyobb összegeket helyeznek el bankbetétekben vagy befektetési alapokban” – emelte ki Surányi Zoltán a CIB Bank adatait elemezve.

Nőnap van a bankpiacon is

Nőnapon felpörög a férfi vásárlók száma a virág és ajándéküzletekben a CIB kutatása szerint: az ilyen boltokban bankkártyával fizetők 80%-a férfi, míg egy átlagos napon ez az arány csak 45%. Érdekesség azonban, hogy ilyenkor jellemzően kevesebbet, átlagosan 4886 Ft-ot költenek a vásárlók, mint egyébként szoktak (6497 Ft) ezekben az üzletekben.

„A bankkártyával történő vásárlási adataink alapján a férfiak két csoportját látjuk: egyrészről a rutinos nőnapi beszerzőket, akik már reggel 8-9 óra előtt megveszik a virágot, csokoládét, egyéb ajándékot. Ide tartozik a férfiak nagyjából 40 százaléka. Míg a következő hullám az este haza vagy randira igyekvők köre, akik 15 óra után érkeznek az üzletekbe” – mondta el Surányi Zoltán, a CIB Bank Lakossági üzletfejlesztési vezetője.

Nemcsak a nőnapi vásárlási szokásokban tapasztalhatunk eltérést a különböző nemek banki termékhasználati szokásaiban. A CIB adatai szerint a nők általában kevesebb alkalommal használják kártyájukat készpénzfelvételre, és kisebb értékben vesznek fel pénzt, mint a férfiak. Kártyás vásárlásra ugyanakkor a nők használják többet a plasztikot, viszont kisebb összegekre, mint a férfiak: míg a hölgyek egy vásárlás alkalmával átlagosan 7.880 forintot költenek, addig a férfiak 9.956 forintot.

A férfiak többször és többet hagynak ott például benzinkútnál, étteremben és szállodákban, míg a hölgyek szupermarketekben, ruhaboltokban és bútorboltokban apasztják nagyobb arányban számlájukat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik