Pénzügy

Túl drágán adják az autóhiteleket?

autóhitel (autóhitel)
autóhitel (autóhitel)

Egy alkuszcég szerint autós rezsicsökkentés kell, mert nemhogy egyszerűen túlárazottak, de emiatt egyenesen veszélyesek is lehetnek a mai autóhitelek.

Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár egy januári lakossági fórumon arról beszélt, hogy a kormánynak meg kell fontolnia a devizában eladósodott autóhitelesek megmentését is. De az Autóhitel Alkusz Zrt. szerint nemcsak a már eladósodott autóhitelesek vannak veszélyben, hanem azok is, akik most tervezik a hitelfelvételt. Méghozzá azért, mivel a túlárazott, akár 30 százalékos kereskedői jutalékot tartalmazó, drága és a fogyasztók számára előnytelen konstrukciókkal találkoznak a piacon – állították.

A hitelfelvevők nem tanultak?

Ennek oka, hogy a hitelfelvevők – a devizahitel-csapda nyilvánvaló tanulságai ellenére – továbbra sem fordítanak kellő figyelmet a számukra legmegfelelőbb pénzügyi konstrukció kiválasztására – állapította meg a cég vezérigazgatója, Orbán Imre. Ez azt jelenti, hogy szakértői segítség helyett továbbra is az autókereskedésekben intézik autóhiteleiket.

„Rengeteg pénzt és utólagos kellemetlenséget lehet megspórolni azzal, ha először finanszírozást keresünk és csak utána autót” – mutatott rá a szakértő.A vezérigazgató szerint mindenképpen érdemes a hitelfelvétel előtt alaposan tájékozódni, és leszámolni azokkal a megalapozatlan hiedelmekkel, amelyek súlyos tízezres különbségeket is jelenthetnek a havi törlesztőrészletekben.

Rejtett buktatók

Az egyik legjellemzőbb közkeletű tévedés Orbán Imre szerint például az, hogy a devizahitelek még mindig olcsóbbak a forintfinanszírozásnál. „A jelenlegi alacsony forintkamatok mellett csak annak éri meg a devizaalapú finanszírozás, aki kimondottan az árfolyamváltozásra spekulál. Ugyanis a legtöbben nem veszik figyelembe a bankok devizavételi és -eladási árfolyamai között megjelenő, átlagosan 4 százalékos különbséget” – magyarázta a szakember.

A vezérigazgató szerint ugyancsak jelentős probléma, hogy az autóhitelek 85-90 százalékát értékesítő autókereskedőknek egyáltalán nem áll érdekükben a vevők részletes tájékoztatása. Az Autóhitel Alkusz Zrt. legutóbbi felméréséből kiderült: a kereskedők döntő többségénél még alapszintű tájékoztatás sincs a finanszírozási konstrukcióval kapcsolatban. „A kereskedők legnagyobb része csupán egy bank ajánlatát kínálja, jellemzően azt, amelyik magasabb, akár 20-30 százalékos jutalékot kínál számukra”- jelentette ki a szakértő.

Rengeteg autót vesznek vissza

Azonban a bajba került autóhitelesek megmentésére minden bizonnyal volna igény, hiszen a múlt év utolsó negyedévében minimum 6616, azaz körülbelül havi 2200 autót vettek vissza véglegesen a magyar pénzintézetek, de 2009 januárjától számolva ez a szám meghaladja a 105 ezret is, derül ki a Lízingszövetség statisztikáiból.

Ez ugyan némi csökkenés a negatív rekordot tartó havi közel 2400-es számot (éves szinten 28 636) produkáló 2010-hez képest, de még mindig nagyon messze van a válság és a svájcifrank-erősödés által alig érintett utolsó időszak, a 2007-es év átlagától; akkor átlagosan havi 816 autót vettek vissza.

„Az ügyfelek még mindig a nem kellő gondossággal kiválasztott konstrukciók terheit nyögik, amelyek sok esetben az évek múlásával egyre nagyobbak lettek. Míg a 2007-2009 körüli szerződéseknél a svájci frank és az euró erősödése és a magas közvetítői jutalékok indítottak el a tömeges bedőlést, addig az újabbaknál a magas kamatok és a továbbra is brutális, akár 30 százalékot is elérő ügynöki jutalékok okoznak tömeges problémát” – foglalta össze Orbán.

Nem szabadul az adós

További súlyos problémákat okoz, hogy a visszavett autókon számos esetben a forgalmi értéket jócskán meghaladó tartozás maradt fent, miközben a havi törlesztők nagysága pedig egy kisebb lakáséval vetekszik. A szakember eközben egy közkeletű félreértésre is felhívja a figyelmet, miszerint ha a hitelfelvevő visszaszolgáltatja autóját a finanszírozónak, akkor megszabadul a hitel jelentette gondoktól.

„Rengeteg bedőlt hitelest ért hideg zuhanyként az a hír, hogy autójuk visszaadásával nem szűnik meg a probléma,hiszen  az autó forgalmi értéke messze nem fedezi a hitel fennmaradó részét, így azt annak ellenére is tovább kell törleszteni, hogy az autót már elvitték” – figyelmezetetett.

S hogy miért érdemes tanácsot kérni hitelfelvétel előtt? A cég legutóbbi felmérése kimutatta, hogy egy átlagos 2 millió forintos, 60 hónapos futamidejű autóhitelnél akár 20 ezer forintos különbség is lehet a havi törlesztőben, ami összességében több mint 1,2 millió forinttal drágítja meg a hitelt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik