Az árubemutatók többnyire idős közönségét többféle módszerrel próbálják átverni, mint már írtunk róla. Most éppen egy olyan cég akadt fenn a fogyasztóvédelem szűrőjén, amely tisztességtelen bánatpénzt kötött ki arra az esetre, ha a vásárló elállna vételi szándékától.
Kérésre nem korrigáltak
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) témavizsgálat keretében vizsgálta az árubemutatók tartásával foglalkozó Fetter-Lucky Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. szerződésében alkalmazott általános szerződési feltételeket.
Már 2012-ben felhívta a társaság figyelmét arra, hogy az általa alkalmazott ÁSZF jogszabályellenes, ill. fogyasztóvédelmi szempontból aggályos és kérte ezek megváltoztatását. A vállalkozás azonban nem tett eleget a hatóság kérésének.
Bíróságra kellett vinni
Ezért az NFH 2013. augusztusában közérdekű keresetet nyújtott be a Kecskeméti Törvényszékhez. Ebben azt kérte a bíróságtól, állapítsák meg, hogy a vállalkozás által alkalmazott általános szerződési feltételek közül jogszabályellenes az a kikötés, mely szerint “eladó elállás esetére a termék 30 százalékának megfelelő, fix összegű meghiúsulási kötbért köt ki, melyet a vevő elfogad”. Továbbá hogy állapítsa meg, mint tisztességtelen feltételt, érvénytelen a szerződésnek az a pontja is, amely “a szerződő felek jogvitája esetére értékhatártól függően kikötik a Kiskunhalasi Városi Bíróság, illetve a Bács-Kiskun Megyei Bíróság illetékességét”.
A bíróság kimondta, hogy a fenti feltételek tisztességtelenek, és a szerződések semmisek.
Változtak a szabályok
Mivel elég sok panasz érkezett az árubemutatókra, ezért mint írtunk róla, az idén januártól az ilyen rendezvényeket be kell jelenteni. Vagyis az üzleten kívüli kereskedelem keretében a termék forgalmazása céljából a vásárlónak szervezett utazást vagy rendezvényt a kereskedő köteles – az utazás vagy rendezvény helyének és időpontjának megjelölésével – legkésőbb tizenöt nappal megelőzően a jegyzőnek bejelenteni.
A jegyző pedig a bejelentés másolatát soron kívül, de legkésőbb a bejelentés beérkezését követő három napon belül megküldi az utazás vagy a rendezvény helye szerint illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőségnek. A hatóság szerint pozitív változás, hogy egyre növekszik azon fogyasztók száma, akik a felügyelőségek munkatársainak jelenlétét és ellenőrzési szándékát pozitívan értékelik az árubemutatókon.