Pénzügy

Ezek a világ legcsodáltabb cégei

A világ leginkább csodált vállalatai a gazdasági változások, a technológiai fejlődés és a globalizáció ellenére évek óta ugyanolyan üzleti sikeresek. Mi lehet a titkuk?

A sikernek négy kulcstényezője van – áll a Hay Group tanulmányában. Úgy válhat hatékonnyá egy cég, ha nagyon tudatosan építi fel a szervezetét annak a stratégiának megfelelően, amelyben hisz, a vállalaton belüli sikeresen menedzseli az innovációt és a jó ötleteket, nagy hangsúlyt fektetnek a megfelelő emberek megtalálására és fejlesztésére, valamint a vezetőfejlesztés és a tehetségmenedzsment kiemelt szerepet játszik a működésükben.

A Fortune magazinnal közösen készített kutatásból kiderült: a hosszabb ideje így működő vállalatok képesek folyamatosan magukhoz vonzani és megtartani a legtehetségesebb dolgozókat. Jobban is teljesítenek iparági versenytársaiknál, és gyakran az egész piacnál is.

A leginkább csodált vállalatok:
1. Apple
2. Google
3. Amazon
4. Coca-Cola
5. IBM
6. FedEx
7. Berkshire Hathaway
8. Starbucks
9. Procter and Gamble
10. Southern Airlines

Az Apple ötödik éve végez az élen a Világ leginkább csodált vállalatai felmérésben: ezt a céget még ikonikus vezetőjének halála sem tudta megingatni a hatékony és sikeres vállalatok toplistájának első helyén. A legfrissebb adatok alapján kiderült: az Apple mögött egyedül a Google volt képes tartósan megőrizni pozícióját a listán, ők továbbra is a második helyen állnak. A harmadik helyre viszont nagyot lépve előre az internetes kereskedelemmel foglalkozó Amazon.com került, amely sikerét a Kindle nevű e-könyvolvasója hatalmas népszerűségének köszönheti. Még két nagy ugrás volt: az idén fennállásának 100. évét ünneplő IBM és a Starbucks kávéházlánc lépett hét, illetve nyolc helyet előre.

„Az elmúlt 15 évben sokszor változott a világ leginkább csodált vállalatainak listája, de azok tulajdonságok, amelyek a kiemelkedő teljesítményt lehetővé teszik számukra, ugyanazok maradtak” – említette Mel Stark, a Hay Group alelnöke.

Következetes stratégia és alkalmazkodás

Miközben a legtöbb cég nagy figyelmet fordít a stratégia tervezésére, nagy részük kudarcot vall a végrehajtásban. Az eredményes cégek világos célokat jelölnek meg, dolgozóikat és szervezetüket hosszútávú üzleti céljukhoz igazítják, a megtervezett stratégiát tudatosan ültetik a gyakorlatba. A legcsodáltabb vállalatok vezetői azt is megértik, hogy a szervezeti kultúra mekkora hatást gyakorol mind az alkalmazottakra, mind a végső üzleti eredményekre, ezért erős, pozitív kultúrát hoznak létre.

E cégek háromnegyede képes felismerni és a struktúrán belül terjeszteni az új és jó ötleteket. Mindemellett egyeztetni tudják a globális igényeket a helyi leányvállalatok számára biztosított rugalmassággal, azaz a világ különböző részein található egységek számára biztosítják, hogy alkalmazkodjanak a helyi piacok igényeihez. A leginkább csodált vállalatok 84 százaléka igazodik a lokális elvárásokhoz, szemben az ide nem tartozók csupán 73 százalékos arányával.


Fotó: AFP

Az emberekre építenek

Ezek a cégek felismerték „nem megfogható vagyontárgyaik” értékét, ezért megfelelő feltételeket biztosítanak alkalmazottaik gyarapodásához. Olyan HR-stratégiákat működtetnek, amelyek megteremtik a személyes előrehaladás és fejlődés lehetőségeit. Mindennek fontos részei a tudatosan tervezett kinevezések a karrierlépcsőn való haladáshoz, illetve a személyes coachingok. A leginkább csodált vállalatok nemcsak elkötelezik munkavállalóikat, hanem lehetőségeket is teremtenek számukra, és elhárítják előlük a termelékenység akadályait. Az ilyen erőfeszítéseknek köszönhetően e cégek bevétel-növekedése négy és félszerese a többi vállalaténak, és 54 százalékkal sikerült csökkenteniük a fluktuációt.

Az évek óta a lista élén tanyázó vállalatok komoly energiát fordítanak arra, hogy a megfelelő tehetségek a megfelelő helyen dolgozzanak. A toplistáról hiányzó versenytársaikkal ellentétben ezek a cégek szigorú értékelési eljárásokat építenek be az új alkalmazottak kiválasztásának folyamatába, fontosnak tartják a fejlődési lehetőségeket, és szorosan összekapcsolják a javadalmazást a teljesítménnyel. Ennek köszönhetően ezeknél a cégeknél a juttatási programok jobban megtérülnek, a „teljes javadalmazás” megközelítést alkalmazzák, amely egyaránt ki tudja használni a pénzbeni és a nem anyagi juttatások előnyeit is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik