Gazdaság

Halaszthatatlan probléma, hihetetlen ajánlat? Ne hagyd, hogy a csalók átverjenek!

Getty Images
Getty Images
Napjainkban az adat az egyik legnagyobb érték, és ebbe természetesen beletartoznak a bankkártyáinkhoz és a számlaszámainkhoz tartozó érzékeny adatok is, amiket csalók rendszeresen igyekeznek megszerezni valamilyen módon - például mikor egy pénzintézet alkalmazottjaként bemutatkozva hívják az embert. Cikkünkben két csalástípust, az úgynevezett vishinget, vagyis a bank nevében történő fiktív hívást és a befektetési csalástípusokat járjuk körbe szakértők segítségével.

2024 első félévében 10,5 milliárdra rúg azon összeg, amit elektronikus visszaélések során szereztek meg a csalók a háztartásoktól, alkalmanként átlagosan 1,227 millió forinttal károsítva meg az áldozatokat. A legjellemzőbb visszaélési módszer a pszichológiai manipuláció (53%) és az adathalászat (23%), valamint a számlaadatok közvetlen megszerzése (23%). A szélhámosok egyik bevált eszköze a vishing, vagyis a bank nevében történő fiktív hívás.

Vishing – amikor a bank nevében hívnak

„Az ilyen típusú csalások esetén az elkövetők egy bank vagy egyéb hivatalos szerv dolgozójának adják ki magukat, és egy kitalált történettel próbálják az ügyfeleket befolyásolni, illetve azt a látszatot keltik, hogy az ügyfél bajban van. Például azt állítják, hogy gyanús tranzakciót észleltek az ügyfél bankszámláján, és ennek ürügyén próbálják megszerezni a bankkártya-, vagy internetbanki belépési adatait. Gyakran arra is ráveszik a célpontot, hogy telepítsen a telefonjára, számítógépére távoli elérést biztosító alkalmazást, azzal az indokkal, hogy ez egy vírusirtó vagy egy biztonsági program” – mondta Sonjic László, az OTP Bank Biztonsági igazgatóságának vezető tanácsadója.

Mire figyeljünk, és mit tehetünk?

A magukat a bank alkalmazottjának kiadó csalók a pénzünk elvesztése miatti ijedtséget és pánikot kihasználva próbálják átverni az embereket, azonnal megoldást kínálva a valójában nem létező vészhelyzetre. Még ilyen felfokozott helyzetben is gyanút kell keltenie, hogy PIN-kódot vagy bankkártya adatokat kérnek a vonal végén. Nem lehet elégszer hangsúlyozni: ezen adatokat semmilyen körülmények között ne adjuk ki!

A biztonsági szakember azt tanácsolja továbbá, amennyiben elbizonytalanodnánk, ne kövessük a hívó fél utasításait, egyszerűen csak szakítsuk meg a beszélgetést, és hívjuk fel a bankunkat valamelyik hivatalos telefonszámon, vagy keressünk fel egy bankfiókot. Az alábbi intő jelek utalhatnak arra, hogy át akarnak verni minket:

  • A hívó fél nemcsak személyes adatokat, hanem bankkártya adatokat és internetbanki belépési azonosítókat is kér. Ez kritikus pont Sonjic László szerint, hiszen a bank telefonos megkeresés esetén csakis olyan adatokat kér el, amik alapján beazonosítható a hívott ügyfél (név, anyja neve, születési hely és idő), viszont PIN-kódot, bankkártyaadatokat soha, és ezeket semmilyen helyzetben nem szabad megadni.
  • A magát banki munkatársnak kiadó fél olyan hamis dolgokra hivatkozik, hogy gyanús tranzakciót észleltek, és az ügyfelet arra kérik, hogy utalja a számláján lévő összeget egy biztonsági számlára.
  • A megkeresés során a vonal másik végén lévő személy vírusirtónak mondott alkalmazás letöltésére kéri. A bank munkatársa soha nem kéri, hogy töltsünk le ilyen alkalmazást– ezek valójában olyan programok, amik távoli hozzáférést biztosítanak a csalók számára a hívott fél eszközeihez. Soha ne telepítsünk más kérésére programokat se a mobilunkra, se a számítógépeinkre!
  • Az OTP MobilBankban már hívás közben is ellenőrizhetjük, hogy valóban a hitelintézet munkatársával beszélünk-e telefonon. Hívás közben csak be kell lépni az OTP MobilBank alkalmazás Profil menüpontjába (a saját nevük melletti ikonra), ahol azonnal látható, hogy valóban a pénzintézet munkatársával beszélünk-e. Ezzel a funkcióval a banki hívás időpontja, a hívószám, valamint az ügyfélszolgálati azonosító is ellenőrizhető. Utóbbira rákérdezve azonnal kideríthető, hogy csalóval állunk-e szemben.
OTP

Befektetési csalás

Ha valami könnyű és gyors pénzt ígér, az eleve gyanúra ad okot. Az irreálisan magas hozamot és gyors megtérülést ígérő ajánlatok, amik csak korlátozott ideig érhetőek el, nagyon vonzóak lehetnek, de valójában a befektetésekkel kapcsolatos legelterjedtebb csalások közé tartoznak. A szélhámosok azzal növelik a hitelesség látszatát, hogy közismert emberek, sportolók és modellek képeivel és ajánlásával hirdetik „a lehetőségeket”– természetesen az érintettek tudta és beleegyezése nélkül. Az ilyen átverések különösen veszélyesek, mert az áldozatok nem csupán egyszer veszítik el a pénzüket, hanem sok esetben évekig fizetnek a csalóknak anélkül, hogy észrevennék a megtévesztést. További kockázatot jelent, hogy az áldozatok nemcsak pénzt utalnak, hanem érzékeny személyes és pénzügyi adatokat is megadnak, amikkel a csalók még súlyosabb károkat okozhatnak. Ezért különösen fontos, hogy minden szépnek tűnő ajánlatot kellő óvatossággal gondoljunk át.

Hogyan védekezhetünk a befektetési csalások ellen?

  • Utasítsuk el a befektetési lehetőségekkel kapcsolatos kéretlen telefonhívásokat, bármilyen egyszerű és könnyű pénzszerzésről, meggazdagodásról szólnak is!
  • Ha interneten látunk ilyen típusú felhívást, hirdetést, ne kattintsunk rá, ne telepítsünk semmit, ne kérjünk visszahívást.
  • Ma már egyszerű internetes kereséssel utána lehet járni egy adott telefonszámnak, hogy korábban felmerült-e csalás gyanúja.
  • Ne vegyük fel a telefont, ha ismeretlen külföldi hívószámot jelez.

Pénz átadása vagy befektetése előtt mindig érdemes pénzügyi tanácsot kérni egy független féltől, szakértőtől!

A biztonság kulcsa a kezünkben van

A bankok mellett a kártyakibocsátók is azon dolgoznak, hogy megvédjék az ügyfeleket. A Visa például úttörő szereplőként már 3 évtizede használja a mesterséges intelligenciát a csalások valós idejű kivédésére. A vállalat legmodernebb fizetési technológiája 4,6 milliárd kártya adatait ellenőrzi, hogy észlelje a szokatlan tevékenységeket, és jelezze azokat az érintett bankok felé.

Juhász Katalin, a Visa regionális termékfejlesztési vezetője kiemelte, hogy banki ügyfélként mi magunk is sokat tehetünk a csalások megelőzése érdekében.

  • Használjon erős és egyedi jelszavakat, engedélyezze a kétlépcsős azonosítást, állítson be biometrikus azonosítást! Minden online fiókja rendelkezzen egyedi jelszóval, illetve engedélyezze a kétlépcsős azonosítást, hogy minél inkább megnehezítse a csalók dolgát. A MobilBank alkalmazásban állítson be biometrikus – arcképes vagy ujjlenyomatos – azonosítást.
  • Figyelje bankkivonatait és a tranzakciós értesítéseket! Engedélyezze a tranzakciós értesítéseket, rendszeresen ellenőrizze kivonatait, hogy nem történt-e jogosulatlan levonás. Ha bármi gyanúsat lát, azonnal jelentse.
  • Állítson be limiteket bankkártyáihoz! Határozzon meg napi tranzakciós limiteket az átutalásokhoz, vásárlásokhoz, online vásárlásokhoz és ATM-készpénzfelvételhez.
  • Korlátozza bankkártyájának használatát külföldön, ha éppen nem utazik, vagy nem tervez külföldi online vásárlást.
Kapcsolódó
Így előzheti meg, hogy a csalók rászedjék karácsonykor
A magyarok többsége decemberben kezd bele a karácsonyi bevásárlásba, amikor a csalók is jóval aktívabbak az interneten. Összeszedtük, mire érdemes figyelni: hogyan kerülheti el, hogy átverés áldozatává váljon az ünnepek előtt.

Szponzorált tartalom

A cikk a Visa és az OTP Bank támogatásával készült.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik