Gazdaság

Nem véletlenül virágzik a gyógyszerturizmus: Szlovákiában jóval olcsóbbak a fájdalomcsillapítók

Bielik István / 24.hu
Bielik István / 24.hu

Nemcsak élelmiszerért járnak át Szlovákiába a határ innenső oldalán élő magyarok, hanem vény nélkül kapható gyógyszerekért is – írja szerdai cikkében a G7.

Mint írják, a gyógyszerek árának összehasonlítása meglehetősen bonyolult és elég kényes feladat is, mivel az egyes termékek sokszor eltérő márkanevek és kiszerelések alatt, illetve változó dózisokban vagy hozzáadott összetevőkkel is előfordulhatnak, ráadásul a patikai piac erősen szabályozott terület, így sokféle előírás befolyásolhatja az árképzést.

A gazdasági portál a cikkében a vény nélkül kapható és szabadáras fejfájás- és lázcsillapítók csoportját hasonlította össze négy országban: Magyarország mellett Szlovákiában, Csehországban és Svájcban.

A csoportot hivatalosan nem-szteroid gyulladáscsökkentőknek nevezik. Magyarországon az ide sorolt hatóanyagok közül mindössze öt nagyrészt le is fedi azt a termékkört, amit a hétköznapokban egyszerűen csak fejfájás- vagy lázcsillapítóknak hívnak. A kérdéses hatóanyagok neve:

  • acetil-szalicilsav,
  • diklofenák,
  • ibuprofén,
  • metamizol-nátrium
  • és paracetamol.

A portál az adatokat a BENU patikahálózat internetes áruházában nézte meg. Minden hatóanyag esetében minden országban azt vizsgálták, hogy egyetlen milligram mennyibe kerül, ha a legolcsóbban szeretnénk hozzájutni. Lehet, hogy az egyik országban ehhez 50 darab 100 milligrammos tablettát kell jelenleg venni, a másikban viszont 28 darab 400 milligrammosat, ezért úgy számoltak, hogy összehasonlítható legyen a fajlagos ár.

Az eredmények egyrészt azt mutatják, hogy az árakban óriási eltérések lehetnek az egyes országokban, másrészt jól látszik, hogy négyből három esetben

  • Csehországban legolcsóbb a termék,
  • Szlovákia ennél alig drágább,
  • Magyarország az előbbi kettőhöz képest sokkal drágább,
  • Svájc viszont még Magyarországhoz képest is extrán drága.

Egyedül a paracetamolhoz lehet nálunk olcsóbban hozzájutni, mint Csehországban vagy Szlovákiában. A G7 adatgyűjtéséből egyértelműen látszik, hogy az agyonreklámozott termékek szinte mindig a legdrágábbak, hiszen a komoly marketing nyilvánvalóan sokba kerül. Valószínű, hogy a vezető márkák árai között nem lenne akkora különbség, mint amit a lap mért, de a tudatos vásárló (aki nem ragaszkodik a márkákhoz, ismeri a hatóanyagok nevét, és az alapján vásárol) a négy országban egészen eltérő árakkal találkozhat – írja a portál.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik