Mire lehet jó ez az új, márciusi biztosítóváltási lehetőség? Ahány szereplőt megkerestünk, annyiféle választ kaptunk.
Az évforduló általában elfelejtődik, ezért a lakosság nem tudja évente optimalizálni a lakásbiztosítását, legtöbben maradnak, ahol korábban voltak
– írta a Holkössekbiztosítást.hu képviselője, Rácz István a 24.hu-nak. Ők nem alkuszcég, viszont összehasonlítják a biztosítók és az alkuszok szerződéskötésekhez kapcsolódó szolgáltatásait. Arra számítanak, hogy a márciusi kampányra kedvezőbb díjakat hoznak a biztosítók, ami a mai inflációs időkben kivételesen jó megtakarítási lehetőség szerintük. Mivel a lakásbiztosítási szerződések év végi értékkövetése (indexálás) törvényileg limitált (felső korlátja a KSH által mért infláció), szerinte azoknak, akik márciusban kötnek új lakásbiztosítást, tartósan alacsonyabb maradhat a díjuk az elkövetkezendő években.
A kormány célja a márciusi kampánnyal, hogy erősebb versenyt generáljon a lakásbiztosítók között
– kommentált a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ). A biztosítók pedig abban reménykedhetnek szerintük, hogy a koncentrált médiafigyelemnek is köszönhetően az ingatlantulajdonosok jelenlegi 73–74 százalékánál is többen gondolkodnak el azon, hogy biztosítási szerződést kössenek legértékesebb vagyontárgyukra. Abban is lehet bízni szerintük, hogy akik régen kötötték meg szerződésüket, most áttekintik, aktualizálják, értékállóvá teszik azt. Erre egyébként a MABISZ eddig is rendszeresen felhívta a figyelmet. Remélik, az erőteljes, koncentrált márciusi kampány e téren is eredményes lesz.
Azzal, hogy a lakásbiztosítási szerződés évfordulója mellett márciusban is fel lehet mondani a meglévő szerződést, és minden egyéb kötelezettség nélkül lehet másikat kötni, egy évben akár kétszer is lehet biztosítót váltani
– mutatott új szempontot a Netrisk biztosítási alkuszcég. Vagyis ez egy plusz egy lehetőség, hogy átnézzék a lakásbiztosításukat az emberek, és összehasonlítsák az elérhető ajánlatokat.
A lakásbiztosításoknál sokkal kevesebb az évfordulós biztosításváltás, mint például a gépjármű-biztosításoknál
– ezt már az Insura biztosítási alkusz vezérigazgatója, Kozma Gábor írta megkeresésünkre. Hozzátette, az ügyfelek sokkal automatikusabban fogadják el a biztosítók által küldött indexlevelet, egy részük felül sem vizsgálja, hogy ugyanazért az összegért más biztosító magasabb szintű fedezetet kínál-e, vagy esetleg az adott fedezeti szint mellett más biztosítónál találhat-e olcsóbb megoldást. Kampányidőszakban viszont, amikor mindenki válthat (mint 2010 előtt a kgfb-kampány), minden érintett piaci szereplő aktív kommunikációt folytat, így az ügyfelek figyelme is felkelthető. A piacon még kicsi ugyan a kampányzaj, de a kulisszák mögött a szereplők nagy dobásokra készülnek.
Lesz itt rafinált árazási verseny, lesznek új szereplők, jönnek régiek új branddel, lesznek komoly akciók
– borítékolta, hozzátéve, kevés biztosítós marketinges van most szabadságon.
A döntéshozó célja a kampányidőszak bevezetésével az, hogy megmozgassák a lakásbiztosítások állóvizét. Mivel hosszú idő óta most először kerül sor ilyen kampányra, ez szerinte komoly tesztidőszak is. Arra is kitért, milyen kockázatai lehetnek a kampánynak, például az árközpontú megközelítésből fakadó alulbiztosítás. De előfordulhat az is, hogy túl jól sül el a kampány, nagyon széles körben keletkezik igény a váltásra, és az ügyfelek esetleg nem tudják majd elérni a biztosítókat, tanácsadókat, tehát azt fogják tapasztalni, hogy nincs kapacitás kiszolgálni őket. Az online önkiszolgálás ezért jó alternatíva szerinte, de inkább csak azoknak, akik komfortosan érzik magukat a digitális világban, és szívesen merülnek el önállóan is a lakásbiztosítás rejtelmeiben.
Miért lenne olcsóbb a lakásbiztosításunk, ha márciusban váltunk?
A már megjelent sajtóanyagokban visszatérő elem, hogy váltsunk márciusban, mert olcsóbb lehet a biztosításunk. De miért lenne így?
A Holkössekbiztosítást.hu szerint a kulcs a versenyben van. A lakásbiztosítási állománynövelésre hajtó biztosítóknak kampány nélkül nincs esélyük elérni az ügyfeleket ajánlataikkal, vagy az annyira drága lenne számukra, hogy nem érné meg. A kampányban viszont csak a díjukat kell levinniük, mert a termékük eddig sem volt rosszabb, mint a többieké. Hozzátették, sok termék azonos tartalmú, a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás (MFO) pedig még szövegezésében is az.
A MABISZ is úgy látja az általános piaci tapasztalatok alapján, hogy a fokozott verseny kínálati oldalon jótékonyan hathat az árakra, díjakra. A Netrisk szerint is kedvező hatással lehet a márciusi váltási lehetőség a lakásbiztosítási díjakra, a biztosítók közti versenyhelyzet miatt csökkenhetnek. A mostani kilátások alapján arra számítanak, hogy
Úgy vélik, ez összességében jelentős megtakarítás lehet, hiszen a biztosítási díjak számos szerződésnél az éves átlagos infláció mértékével emelkedhetnének, ez pedig most 17,6 százalékos díjemelést jelentene. Így várhatóan akár 20 ezer forintos éves megtakarítások is elérhetőek lesznek azoknak, akik nem mulasztják el újra kalkulálni és kötni a biztosításukat. Az Insura is arra számít, hogy mivel a biztosítóknak lehetőségük nyílik egy koncentrált időszakban új ügyfeleket szerezni és veszíteni is, erős versenyhelyzetbe kerülnek, és ez kedvezőbb feltételű biztosítási termékek piacra dobására ösztönözheti őket, amivel a lakásbiztosítási ügyfelek járhatnak jól.
Jó ötlet-e a legolcsóbb biztosítást választani?
Rendben, olcsóbbak lehetnek a kampányban a biztosítások. De biztosan jó ötlet csak a biztosítási díjat nézni? Úgy tűnik, erről megoszlanak a vélemények. Az Insura szerint ez semmiképpen nem jó taktika. A lakásbiztosítások igen összetett termékek, ezért jóval nehezebben hasonlíthatók össze, mint például a kgfb, amely a kapcsolódó részletes törvényi szabályozás miatt gyakorlatilag minden biztosító kínálatában azonos szolgáltatást nyújt. Fennáll a veszélye annak, hogy az ügyfél – ha csupán a díjat vizsgálja – alacsonyabb mértékű biztosítási fedezetet kap cserébe. Ezért is célszerű szerintük a minősített otthonbiztosítási termékeket is (MFO) összehasonlítani a kalkuláció során. Ezek azok a termékek, amelyek mind megfelelnek az MNB lakásbiztosításokkal szemben megfogalmazott standard elvárásainak. Az általuk tavaly közvetített lakásbiztosítási termékeknek már közel a harmada MFO volt. De az MFO-körbe nem tartozó termékek is jók, csak biztosítónként akár jelentősen is eltér a szolgáltatások tartalma, azaz nehezebben hasonlíthatók össze, ezért kell hozzá szerintük a szakértelem.
A MABISZ hangsúlyozta, mindig is arra hívták fel a figyelmet, hogy a szerződések konkrét tartalmát és fedezeteit vessük össze a díjazással, és ezek alapján próbáljuk megtalálni a számunkra legkedvezőbb ár-érték arányú ajánlatot. A biztosítói közösség számára az a fontos, hogy aki felmondja a szerződését, kössön újat, növekedjen a biztosítási penetráció, és a versenyhelyzetet kihasználva a legkedvezőbb ár-érték arányú szerződést kössék meg az ügyfelek.
Ne legyünk alulbiztosítottak, vagyis ne járjunk úgy, hogy a szerződésünkben rögzített biztosítási összeg – a kártérítés lehetséges maximuma – nem fedezi az ingatlanunk és az ingóságaink tényleges értékét. Ha szükséges, aktualizáljuk, tegyük értékkövetővé a meglévő szerződésünket is – javasolták.
A Netrisk azt emelte ki, hogy sok régebbi biztosításnál vannak ma már kedvezőbb feltételű konstrukciók, legyen szó akár az adott biztosítás díjáról vagy a kiegészítő szolgáltatásokról. Tehát ők is azt javasolják, hogy az ár mellett azt is fontos megnézni, hogy milyen fedezeteket tartalmaz az adott konstrukció. A lakásbiztosításokat eleve érdemes rendszeresen megnézni, különösen egy-egy komolyabb korszerűsítés, felújítás után vagy új, nagy értékű berendezések, például hőszivattyús fűtési rendszer telepítése után. Az alulbiztosítottság ugyanis az egyik legnagyobb kockázatot jelenti a lakásbiztosításoknál.
Azért is tanácsos elővenni az évekkel ezelőtt kötött lakásbiztosítást, mert elképzelhető, hogy az ingatlan mostani újjáépítési értéknél alacsonyabb értékre szól. Ez problémát jelenthet egy esetleges káreseménynél – figyelmeztetnek. Arra is kitértek, hogy megjelent számos új fedezet is, amelyek kényelmesebbé és tervezhetőbbé teszik a mindennapjainkat. Ilyen például a kiterjesztett garanciabiztosítás, az asszisztencia, de kiegészíthetjük lakásbiztosításunkat egészségbiztosítási, vagy akár a kötelező éves gépészeti karbantartási munkálatokkal is, amivel pénzt és időt tudunk megtakarítani – sorolták.
A Holkössekbiztosítást.hu szerint viszont érdemes a legolcsóbb biztosítást választani, ha azzal több 10 ezer forintot spórolhatunk. A várható átlagos megtakarítás családi házaknál szerintük könnyen meghaladhatja az évi 30 ezer forintot.
A kampánytól világosabb lesz, mit tartalmaz a lakásbiztosításunk?
Akit csak megkérdeztünk, nemigen szeret lakásbiztosítási szerződéseket bogarászni, összehasonlítgatni, mert nemigen igazodik el rajtuk. Vajon változtat-e ezen a kampány?
A MABISZ kiemelte, mindent megtett/megtesz az ügyfelek minél szélesebb körű tájékoztatásáért, például lakásbiztosítási útmutatójukkal, amely a lakásbiztosítási szerződések megkötésével, tartalmával, az ügyfelek lehetőségeivel foglalkozik. Akinek pedig esetleg ez is bürokratikus, azoknak próbálnak segíteni a közösségi oldalukon januárban indított sorozatukkal, amely grafikonok, infografikák segítségével igyekszik közelebb hozni mindenkihez a lakásbiztosítási szerződések fogalmait, típusait, a márciusi kampánnyal kapcsolatos lehetőségeket.
A Holkössekbiztosítást.hu szerint tévhit, hogy nehezen érthetők a lakásbiztosítások. Hozzátették, hogy a legfontosabb információkat ma már kiemelik az alkuszok oldalán is, illetve a feltételekben. Az alkusztól ezen felül lehet kérdezni is.
A márciusi váltási lehetőségnél a váltás folyamata ugyanaz, mint az évfordulónál – írta a Netrisk, hozzátéve, náluk előny lehet, hogy a teljes kínálatot látja az ügyfél, illetve a biztosítás kiválasztásáig kérdéseken vezetik végig, hogy felmérjék, mire lenne pontosan szüksége. Aki kalkulál, az mind árban, mind szolgáltatásban össze tudja hasonlítani a piacon elérhető ajánlatokat, illetve a felületen szerintük könnyen ki lehet választani, hogy milyen káreseményekre szeretnénk fedezetet. Új fejlesztésük a ratingrendszer a lakásbiztosításoknál, amely szakértői pontrendszer alapján segíti az ügyfeleket, hogy könnyebben kiválaszthassák a nekik megfelelő konstrukciót – említették meg. Az Insura is azt hangsúlyozta, hogy a biztosítási szerződések értelmezésében számos alkuszcég képes akár online összehasonlításban is igen korrekt, a feltételek széles körét bemutató és értelmező szolgáltatásra. Ők úgy vélik, aki alkuszhoz fordul, biztosan jobban fogja érteni a biztosítását.
Biztos, hogy fizet a biztosító, ha kárunk lesz?
Ügyfélként előforduló tapasztalat, hogy megkötjük a szerződést, aztán, amikor történik valami káresemény, kiderül, hogy ja, hát pont erre nem szól a biztosításunk, így nem is fizet. Ki lehet-e védeni ezt a kampányban?
A Holkössekbiztosítást.hu szerint erre a problémára a megoldás az MFO lehet, amiben minden benne van, ami ma lakásbiztosításban elérhető, és már 12 biztosító kínálja.
Ilyesmi alulbiztosítottság és a szükséges fedezetek hiánya miatt fordulhat elő, ami a Netrisk szerint az egyik legnagyobb kockázat a vagyon-, ezen belül a lakásbiztosításoknál is.
Az Insura az alkuszok etikus megközelítését emelte ki, azaz, hogy a megfelelő – akár személyes, akár online – kalkulációnál egy hosszú kérdéslistával részletesen fel tudják mérni az ügyfél egyedi igényeit, és ehhez igazítva képesek megfelelő ajánlatokat adni. Hozzátették, vannak olyan szerencsés országok, ahol a család alkusza az orvos, pap, ügyvéd, bankár után a sorban az előkelő ötödik helyen van, hisz a legérzékenyebb információk tudója: jövedelem, vagyon, egészség, kockázatok és még a jövőbeli tervek is. Ez szerintük jól illusztrálja az alkuszok jelentőségét.