Gazdaság

Júliustól a boltok pénztárainál is vehetnénk fel ingyenesen készpénzt. De vehetünk?

Kallos Bea / MTI
Kallos Bea / MTI
Júliustól elvileg lehetőségünk lesz arra, hogy kártyás vásárláskor szóljunk a pénztárosnak a boltban: készpénzt is szeretnénk felvenni. Ez akkor jöhet szóba, ha az adott üzlet nyújt cash-back szolgáltatást, ez csakis a saját döntésén múlik. A lapunk által megkérdezett bankok, kereskedők és szolgáltatók válaszai alapján kérdéses, mennyire lesz elérhető ez a szolgáltatás – legalábbis júliustól.

A tavaly decemberben elfogadott törvénymódosítás szerint az ingyenes készpénzfelvételt tágítja ki a cash-back lehetősége:

július 1-jétől havi legfeljebb két alkalommal lehet majd összesen maximum 40 ezer forintot felvenni a cash-back szolgáltatást kínáló kereskedőknél, szolgáltatóknál kártyás fizetés esetén úgy, hogy ezt előre jelezzük.

Bankszámlánkat ilyenkor a vásárlás plusz a készpénzfelvétel együttes összegével terheli majd meg a bank.

Tehát a cash-back áruk vagy szolgáltatások ellenértékének kártyás kifizetésekor vehető igénybe: a tranzakció során kifizetjük, amit vásároltunk, és egyúttal átvehetjük a kért készpénzt is. Amennyiben havi legfeljebb két alkalommal és maximum 40 ezer forintig cash-backelünk, akkor arra a bank nem számít fel költséget. Az új lehetőség mellett továbbra is fennmarad a havi szintén kétszeri, de legfeljebb összesen 150 ezer forintos értékhatárig biztosított ingyenes készpénzfelvétel hazai ATM-ekből. Ez azt jelenti, hogy

összesen négy alkalommal összesen 190 ezer forint készpénz vehető fel díjmentesen.

Nyilatkozat is kell majd, kivéve, ha már eddig is volt

A cash-backes készpénzfelvétel nem jár automatikusan: nyilatkozni kell a banknak adott hó 20-áig, hogy a következő hónaptól igénybe vehessük a díjmentes készpénzfelvételt. Hogy a gyakorlatban miként zajlik majd a nyilatkoztatás, arra különböző válaszok érkeztek a bankoktól.

  • Az OTP azt írta lapunknak, hogy a díjmentes nyilatkozatra vonatkozó rendelet módosítása tudomásuk szerint folyamatban van.
  • A K&H elmagyarázta, hogy ugyanazon az elven fog működni a készpénzátvétel kedvezményezettsége is, mint az ATM-es készpénzfelvételé, azaz egy számlához egy nyilatkozat tehető. Hozzátették: akinek már van nyilatkozata a számlájához ATM-es készpénzfelvételre, annak az automatikusan érvénybe lép a cash-back esetére is.
  • Az MBH szerint is elég egy nyilatkozat az ingyenes készpénzfelvételre és a cash backre, és mindkettőt csak egy bankszámlához és egy bankkártyához tudja igényelni az ügyfél.

Frissítünk!

A GFM-es rendelettervezet (amit a Bank360 szúrt ki) így fogalmaz, hogy a rendelet hatályba lépése előtt megtett és vissza nem vont ingyenes készpénzfelvételi nyilatkozatot úgy kell tekinteni, hogy az vonatkozik a készpénzátvételi szolgáltatás (cash-back) díj és költségmentes igénybevételére is.
Aki eddig nem nyilatkozott a 150 ezres ingyenes készpénzfelvételről, annak persze kell majd nyilatkozat, ha cash-back-et szeretne. A bankok július 1-től feltehetőleg kibővítik majd a standard biankó nyilatkozatot ezzel, így már együtt fog rá nyilatkozni az ügyfél.

De nézzük, hogy áll a felkészülés, hiszen már csak pár nap van július elsejéig.

A bankoknak láthatóan nem sürgős

A lapunknak válaszoló három bank egyike sem volt bőbeszédű a cash-backkel kapcsolatban. Az OTP azt írta, a jogszabályok értelmezése után alakítják ki az álláspontjukat, és ehhez igazítják majd az érintett szolgáltatásokat. Az MBH vizsgálja a funkció támogatásának lehetőségét elfogadói oldalról, így a szolgáltatással kapcsolatos technikai feltételek, feladatok és kondíciók felmérése még folyamatban van. A K&H nem válaszolt arra, hogyan állnak az előkészületekkel, arra viszont igen, mi szükséges ahhoz, hogy egy boltban vagy egy szolgáltatónál legyen cash-back. Az elfogadó pénzforgalmi szolgáltató feladata, hogy a rendszereit és a kereskedőhöz telepített POS terminál szoftverét felkészítse az új tranzakciótípus feldolgozására. Fejlesztést igényel a kártyaelfogadó terminál is. Tehát

a bankoknak kell biztosítaniuk a technikai feltételeket, a kereskedőknek pedig fel kell készülniük az esetlegesen megnövekvő készpénzigény kiszolgálására.

Arra egyik pénzintézet sem válaszolt, pontosan mit kell tennie egy kereskedőnek vagy szolgáltatónak, ha bevezetné a cash-backet, és arra sem, keresik-e majd a lehetséges cash-back partnereket, illetve hogyan informálják őket a szolgáltatás bevezetésének részleteiről.

Amikor a kártyabirtokos jelzi a pénztárosnak, hogy a fizetés mellett szeretne adott összegű készpénzt is átvenni, akkor ennek megfelelő tranzakciót kell majd indítania a kereskedőnek – avatott be az OTP. A jogszabály lehetőséget teremt arra, hogy a hitelintézetek július 1-jétől bevezessék a szolgáltatást ügyfeleiknek, de hogy a kereskedők és a szolgáltatók felkínálják-e a cash-backet a vevőknek, az már az ő döntésük – tették hozzá. Vagyis

nem kötelező a cash-back a boltokban, a szolgáltatóknál.

Az OTP megemlítette, hogy ők már nyújtják a cash-back szolgáltatást a Penny üzleteiben. Hirdetményük szerint a cash-backre (amit „vásárlás készpénzfelvétellel” tranzakciónak neveznek) csak a kártyához beállított vásárlási limit erejéig van lehetőség.

Róka László / MTVA

A K&H szerint, amennyiben a kereskedő motivált, és képes a felmerülő készpénzigények kiszolgálására, továbbá van kereslet a kártyabirtokosi oldalon is a cash-backre – az működőképessé teheti a szolgáltatást.

A Pennykben két évbe telt a bevezetés

A Penny kérdésünkre azt írta: 2017 óta nyújtanak cash-back szolgáltatást. Náluk az OTP Maestro és egyes Mastercard típusú lakossági kártyáival minimum 3000 forint feletti vásárlás esetén maximum 20 ezer forint készpénz vehető fel korlátlan alkalommal. Az OTP-nél akciósan elengedik a „vásárlás készpénzfelvétellel” tranzakció díját (411 forint, illetve junior kártyánál 377 forint) a kártyabirtokosok felé visszavonásig, de legkésőbb a KSH 2023. évi infláció-közzétételét követő második hónap első napjáig. Tehát a pennys konstrukció kicsit eltér a július 1-jétől élő általános cash-back lehetőségtől.

A kereskedelmi lánc kommunikációs vezetőjétől, Kazatsay Esztertől megtudtuk, a teljes bevezetési projekt náluk összesen két évig tartott. Ebből egy évet vett igénybe a kasszarendszerre vonatkozó fejlesztés, utána újabb egy év telt el a sok-sok finomhangolással, illetve azzal, hogy mindenben megfeleljenek a jogszabályi előírásoknak. Kiemelte, hogy a cash-back témában eddig érkezett vásárlói visszajelzések egytől egyig pozitívak voltak.

A Penny országos bolthálózata 229 egységből áll, havonta átlagosan 500 cash-back tranzakció történik, és többnyire a maximális 20 ezer forintot veszik fel a vásárlók. Egyelőre arról még nem született döntés, hogy július elsejétől hogyan alakítják át náluk a cash-backet, de közölték: részükről nincs akadálya annak, hogy más bankkártyákkal is elérhető legyen a szolgáltatás.

A kereskedők és a szolgáltatók sem sietnek a bevezetéssel

Rengeteg emailt küldtünk ki potenciális cash-back szolgáltatást nyújtó cégeknek, de válasz csak néhány helyről érkezett, és azok közül sem volt egyetlen pozitív sem.

  • Nem tervezi a bevezetést a Spar,
  • egyelőre nem számol vele az IKEA,
  • de a MÁV-Volán csoport is azt írta, jelenleg nem tervezi bevezetni pénztáraiban a cash-backet.
  • A Főtaxinál azért nem terveznek vele, mert, mint írták, a taxisok bevételeinek nagy része kártyás fizetésből származik, így kevés a készpénzforgalmuk.
  • A Tesco arra utalt, hogy első körben a bankkártyás terminál tulajdonosának kell lehetővé tennie a szolgáltatást, a kereskedők csak ezután tudják összehangolni azt a saját rendszereikkel. Ők jelenleg vizsgálják a lehetőséget.
  • Az Auchannál szintén a lehetőségek feltérképezése zajlik, alapos átgondolás után fognak dönteni a frissen megnyílt lehetőségről.
  • Az Aldi Magyarország úgy fogalmazott, vizsgálják a cash-back-rendszerekkel kapcsolatos lehetőségeket, döntés még nem született, hogy bevezetik-e bármelyik megoldást, és ha igen, mikor.
  • Az Obinál is felmerült már a téma egyeztetés szintjén, de még nem prioritás, így bővebben nem kívántak nyilatkozni.

Ha nem kerül pénzbe, a kisboltos benne lenne

A Nagyorosziban működő ZsZs Diszkont vezetője, Juhász Zsolt a 24.hu-tól hallott először a cash-backről, de rögtön látott benne fantáziát. Náluk ugyanis nincs a községben ATM, de nagyon kellene. Már azon törte a fejét, hogyan tudná elérni, hogy a boltjához telepítsenek egyet.

A települések zömében nincs ATM

Az MNB lapunknak azt írta, Magyarországon összesen 871 településen van ATM. A KSH adatai szerint összesen 3155 település volt az országban 2022. májusában. Ezek szerint 2284 településen, azaz a települések majdnem háromnegyedében nincs ATM.

A boltvezető alapvetően kereskedői szemmel közelítette meg a kérdést – arra volt kíváncsi, vajon a bank felszámít-e neki költséget, ha úgy dönt, cash-back szolgáltatást nyújt. Náluk egyébként elég sok a kártyás vásárlás, amit jó dolognak tart. De annak már nem örül, hogy a kártyás vásárlások után levon tőle a bank – havi szinten ez több tízezer forint is lehet. Szóval ha számára költséggel jár a cash-back, akkor inkább köszöni, de nem kér belőle.

Abban biztos, hogy lenne rá kereslet, ő pedig örömmel venné, ha emiatt olyan vevőket is be tudna vonzani a boltjába, akiket eddig nem, mert ez forgalomnövelő lehet.

Ha a készpénzfelvétel miatt betérő csak egy dolgot vesz, mondjuk egy kólát, már azon is van valamennyi haszon. De ha azt elviszi a bankköltség, akkor felesleges volt eladni a kólát

– magyarázta.

Érdeklődtünk a bankoknál, lesz-e költsége a kereskedőnél, illetve szolgáltatónál a cash-backnek, de erre nem válaszoltak, illetve a K&H annyit írt, hogy a szolgáltatás „elfogadóoldali konstrukciója még kialakítás alatt áll”. A Penny visszajelzése szerint nekik a cash-backre nem számít fel költséget az OTP.

A kisboltos arra is kitért, hogy a készpénz előteremtése is költséges lehet, ha éppen kifogy a boltban, hiszen számára is pénzbe kerül a készpénzfelvétel, ráadásul többe, mint az utalás. De úgy véli, talán az aktuális készpénzbevételekből ki lehetne elégíteni a cash-back igényt. Persze nagy kérdés, hogy egy adott napon hányan kérnének készpénzt is vásárláskor.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik