A válságos helyzetben lévő magyar autóbuszos vállalkozások utolsó segélykiáltását tolmácsolva az Orbán Viktor által felállított Gazdasági Újraindítási Akciócsoport vezetőihez fordult a különjárati autóbuszos személyszállítás két reprezentatív érdekképviselete, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE).
A levélben úgy fogalmaznak: március 25-én nyílt levélben soron kívül jelezték Orbán Viktornak a hazai különjárati autóbuszos személyszállítás rendkívüli érintettségét a járvány következményeinek tekintetében. Azt követően szervezeteik számos módon – többek között az Iparkamarán keresztül is – juttatták el javaslataikat az autóbuszos szakma megmentése, támogatása érdekében. Mint írják, a második hullámban sem változott az alaphelyzet: a turisztikai szegmens a legnagyobb kárvallottja a járvány gazdasági következményeinek.
Miközben azt tapasztaljuk, hogy a turizmusban érintett számos szolgáltatói körben a kormányzat törekszik a túlélést szolgáló gazdaságvédelmi intézkedések meghozatalára, addig a turisztikai mobilitást biztosító különjárati autóbuszos személyszállítás érdemi támogatás nélkül maradt. Az idei piacfelügyeleti díj eltörlését természetesen köszönjük és üdvözöljük, de a szektornak további – a turizmus-vendéglátó és utazásszervező szektorhoz hasonló – támogatásokra vanszüksége
– írják.
Hozzáteszik: a különjárati autóbuszos személyszállító kis- és középvállalkozások tevékenysége a munkásszállítások egy részétől eltekintve megszűnt. A nagy értékű, többségében hitellel terhelt autóbuszok az év eleje óta forgalomból kivonva állnak, a jelenlegi jogszabályok által biztosított ideiglenes kivonási lehetőségük rövidesen kimerül, és ezzel a forgalomba visszakerülő eszközpark nem kompenzálható értékvesztést szenved el.
A szektor még talpon maradt képviselői utolsó tartalékaikat élik fel. A meghosszabbított hitelmoratórium lejártáig a turisztikai szektor nemzetközi érdemi beindulása nem várható, így a hitelek fedezetét kitermelni képtelen szolgáltatói körben 2021 közepétől tömeges válsághelyzet várható – fogalmaznak.
Ennek elkerülése érdekében a következő javaslatokkal fordulnak a kormányzathoz:
- a különjárati belföldi személyszállítási szolgáltatás általános forgalmi adójának csökkentése 5 százalékra;
- a hitelmoratórium opcionális hosszabbítása a 2021. évre, a feltételek gyors kihirdetésével;
- a regisztrált álláskeresők munkahelyteremtő bértámogatása időtartamának meghosszabbítása, a feltételek változtatása nélkül;
- a 2020. novemberétől bevezetett 50 százalékos bértámogatás kiterjesztése azon autóbuszos személyszállító vállalkozásokra, amelyek forgalma a 2019-es bázisévhez képest igazoltan legalább 30 százalékkal csökkent;
- a forgalomból történő ideiglenes kivonás lehetőségének 2021. év végéig történő automatikus meghosszabbítása és az online ügyintézés bevezetése gazdálkodó szervezetek részére;
- a 2020-ra érvényes éves úthasználati jogosultságok átvezetése a 2021-es évre;
- a gépjárművezető-képzés (C, D, E) képzés visszaemelése az OKJ rendszerébe, az állam által finanszírozott, magasabb szintű képesítések megszerzését az autóbuszvezetők részére;
- a casco biztosítások szüneteltetésének lehetősége, csökkentett értékű casco-módozat bevezetése a forgalomból ideiglenesen kivont buszokra, továbbá a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások rendszerének felülvizsgálata az irreálisan magas díjajánlatok miatt,
- az Artisjus-díjak 2020 áprilistól 2021 végéig történő törlése.
A buszos cégek kétségbeejtő helyzetéről bővebben itt írtunk: