Gazdaság

Padlóra küldte a vírus a buszos cégeket

Még munkásokat sem tudtak szállítani.
Korábban a témában:

A koronavírus-járvány hatására a különjárati autóbuszos személyszállításban március elejétől szinte teljesen lenullázódott a vállalkozások bevétele – erről számolt be lapunknak a NiT Hungary ügyvezető főtitkára, Dittel Gábor, valamint a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének kommunikációs menedzsere, Árvay Tibor.

Eltűnt a be- és kiutazó buszos turizmus, a külföldi és belföldi diákutazási programokat is törölték. Egyedül a munkásszállításban volt némi forgalom, amíg be nem zártak a gyárak, illetve miután fokozatosan újraindultak – részletezte Dittel. A munkásszállítás volumene a NiT Hungary ismeretei szerint 25 százalékra zsugorodott.

A vállalkozások a költségeiket úgy tudták csökkenteni, hogy a lízingelt buszokra éltek a moratórium lehetőségével – ennek azonban még meglehet a böjtje, ha vége lesz a moratóriumnak. Február 1. és április 15. között 6700 autóbuszt vontak ki ideiglenesen a forgalomból, miközben összesen 10 500 különjárati autóbuszról tud a NiT Hungary. A kivonással a nem használt járművekre megspórolható a gépjárműadó és a kötelező biztosítás. Járulékkedvezmény nincs a sofőrökre, így sok dolgozót el is küldtek – a foglalkoztatáspolitikai államtitkárságtól kapott adataik szerint ugyanebben az időszakban 2350 olyan új munkanélkülit regisztráltak, akinek D kategóriás jogosítványa van. A különjárati buszok vezetői közül került ki az a mintegy 160 sofőr is, akiket a Volán vett fel nemrégiben – valószínűsítette Dittel Gábor.

2022 tavaszára állhat vissza a turistaforgalom

A két érdekképviselet szerint a buszosok jövője is bizonytalan. A be- és kiutaztatás újbóli fellendülésére az idén kicsi az esély, a belföldi turizmus pedig inkább az egyéni utazásokra épül. Így nem számítanak arra, hogy ebben az évben visszatérhet a korábbi forgalmuk. A munkásszállításon kívül legfeljebb az ottalvós táborok jelenthetnek még némi bevételt. Kérdés, hogy a vállalkozások meddig bírnak fennmaradni bevétel nélkül vagy minimális bevétellel. Becslések szerint – ha nem lesz a vírusnak újabb hulláma – talán 2022 tavaszára lehet újra olyan az idegenforgalom, mint 2019-ben volt.

Dittel Gáborék számos támogatási javaslattal fordultak a döntéshozókhoz, kérték a járulékmentességet, a sávos piacfelügyeleti díj átmeneti eltörlését, illetve hogy az éves autópálya-matricáknál (mivel nem mennek a buszok, így nem használják a sztrádákat) kaphassanak egyéves hosszabbítást, és csak 2022. január 31-én járjon le az érvényességük, de eddig nem jártak sikerrel. A fuvarozók egyesülete szerint az autóbuszos személyszállító cégeknél a 2021-es idegenforgalmi szezon kezdetéig kellene meghosszabbítani a csökkentett munkaidős bértámogatást, ami segítség lenne azon cégeknek, amelyek eddig meg tudták tartani az embereiket.

Kiemelt kép: Ivándi-Szabó Balázs /24.hu

Ajánlott videó mutasd mind

Kapufát lőtt az MSZP a balatoni népszavazási kezdeményezésével

Idén egyetlen szabadstrand sem szűnt meg, az MSZP mégis most kezdett bele a megvédésükbe, ráadásul a szocialisták a balatoni önkormányzatokat is magukra haragították. A tópart azonban valóban kiszolgáltatott a befektetői elképzeléseknek, és ezt ezen a nyáron az ellenzék is észrevette.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.