Gazdaság
Budapest, 2019. március 15.
Egy Wizz Air repülőgép gurul a felszálló pálya felé.
MTVA/Bizományosi: Lehotka László 
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.

Komoly összeget lehet bevasalni a légitársaságokon, ha kitartóak vagyunk

Több mint egy nap késéssel érkezett meg Budapestre a Wizz Air egyik járata Londonból. A pórul járt utasok 250 eurót kaphatnak – már ha végigcsinálják az elsőre hosszadalmasnak tűnő folyamatot.

Csütörtökön éjfél után két perccel szállt csak le a Wizz Air London-Budapest járata, amelynek a menetrend szerint kedd este 20:25-kor kellett volna indulnia a Gatwick repülőtérről. Az Index írta meg elsőként, hogy technikai okokra hivatkozva a járatot törölték (egy alkatrészt kellett kicserélni a gépen), ráadásul szállás sem jutott mindenkinek, majd a beígért szerda déli indulást is eltolták, miután megsérült a repülőgép.

Amint túl vannak az utasok a dühöngésen, benyújthatják kártalanítási igényüket

– mondta lapunknak Salamon András ügyvéd, utazásjogi szakértő a több mint egy napos késéssel kapcsolatban.

Miután a London-Budapest távolság 1500 kilométernél kevesebb, ezért az utasokat alapesetben 250 euró (nagyjából 80 ezer forint) kártalanítás illeti meg. (1500 kilométernél hosszabb utaknál már 400 euró az összeg.) Ezen felül további kártérítésre is jogosultak lehetnek, ha például a késés miatt lemaradtak valamilyen rendezvényről, vagy a reptérről való hazajutásukat csak komoly bonyodalmak árán tudták megoldani. Ilyen esetekben a károsultaknak meg kell őrizniük a számlákat, hogy bizonyítani tudják, a késés miatt a kellemetlenségeken túl plusz költség is terhelte őket.

Csakhogy Salamon András szerint a Wizz Air a 250 eurós kártalanítást szinte biztosan elutasítja majd.

A társaság technikai okok miatt törölte a járatot. Bevett gyakorlat a fapados légitársaságoknál, hogy ilyen esetekben arra hivatkoznak, hogy nekik a biztonság a legfontosabb, így nem terheli őket felelősség a késés miatt. Ez azonban nem igaz, hiszen a gép megfelelő műszaki állapotáért nekik kell kezeskedniük

– mondta az ügyvéd.

Bolyó Anikó, a Flight Refund kft. ügyvezető igazgatója a 24.hu-nak elmondta, hasonló esetekben a légitársaságoknak kellene kezdeményezniük a kifizetést, de erre nem nagyon van példa. Tapasztalata szerint ritka, hogy egy társaság belátja, hibázott, és magától kártalanítja az utasokat. Természetesen a károsultak maguk is megpróbálhatják érvényesíteni jogaikat, de ez gyakran már ott elakad, hogy fel sem tudják venni a kapcsolatot az illetékesekkel.

A Flight Refund Kft. azért jött létre, hogy segítsen a pórul járt utasoknak. A cég sikerdíjért dolgozik, és csak olyan eseteket vállal, amelyeknél szinte biztosra vehető a sikeres végkifejlet.

Budapest, 2018. június 26.
Utas áll a mozgólépcsõn a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülõtér Skycourt épületében 2018. június 26-án.
MTI Fotó: Kovács Tamás
Fotó: Kovács Tamás / MTI

Nemrég például a Wizz Air Stockholmból Budapestre érkező repülőgépén a leszálláskor egy a futópálya felületéből kifordult betondarab miatt kidurrant egy gumiabroncs. A ferihegyi repülőteret a baleset miatt órákra le kellett zárni. Emiatt is többen megkeresték a kft.-t, de Bolyó Anikóék úgy ítélték meg, hogy ez vis maior helyzet volt, így nem vállalták azoknak az ügyét, akik fordultak hozzájuk. A keddi eset azonban szerinte teljesen más, hiszen a Wizz Air is elismerte közleményében, hogy műszaki hiba történt, így egyértelmű, hogy jár a kártérítés – nem úgy, mint amikor az időjárás teszi lehetetlenné a gép felszállását.

Ha nem sikerül a légitársaságnak és a pórul járt utasnak megegyeznie, akkor a bíróság dönt a kártérítésről. Bolyó Anikó tapasztalata szerint ezek az ilyen ügyek a legtöbbször 3-4 hónap alatt lezárulnak, de van, hogy akár 1-2 évig is eltartanak.

Márpedig Salamon András szerint a légitársaságok éppen azért nem fizetik ki rögtön a kártalanítást, mert tudják, hogy egy esetlegesen elhúzódó bírósági procedúrát kevesen csinálnak végig.

2017-ben Budapest helyett Pozsonyban rakta le utasait a Ryanair. A társaság alkalmazottjai szóban biztosították az utasokat, hogy akár légi, akár földi közlekedéssel, de haza fognak jutni, ennek ellenére nem segítettek nekik, az utasok végül saját költségen jutottak haza. A 150 utas először úgy gondolta, hogy közösen lépnek fel a Ryanair tisztességtelen eljárásával szemben, de a végül csak öt utas perelte be a céget. Ez egyébként az általános statisztikai arány, az utasok ritkán fordulnak ügyvédhez ilyen esetekben

– mondta Salamon András, aki azt is megjegyezte, habár a légitársaság felajánlhatja azt, hogy későbbi utazásoknál felhasználható Wizz Air pontokkal kompenzálja a károsultakat, ők ezt nem kötelesek elfogadni, ragaszkodhatnak a pénzbeli kártérítéshez.

Leszállóág

  • 2018 júliusában a Wizz Air magyarázat nélkül törölte a Londonból Debrecenbe tartó járatát, miután az utasok már becsekkoltak a gépre.
  • Októberben a Wizz Air Szicíliában hagyta utasait. Noha a légitársaság arra hivatkozott, hogy vihar miatt nem szállt le a gép az értük jövő gép, de több más járat abban az időpontban zavartalanul szállt le és fel.
  • A  Ryanair tavaly októberben Milánóban hagyott egy csapatnyi magyar gyereket.
  • Idén májusban a Wizz Air frankfurti járatának körülbelül ötven utasa nem fért fel a gépre, mert a tervezettnél kisebb gép állt csak a társaság rendelkezésre. Ezen a Miniszterelnökség is kiakadt, felháborítónak nevezték a Wizz Air magatartását.
  • Júniusban szintén a Wizz Air 47 embert felejtett a bécsi reptéren, az utasok három különböző járatról maradtak le, pedig időben kint voltak a reptéren.
  • Szintén júniusban történt, hogy több mint három óra várakoztatás után törölte a Wizz Air az egyik, Brüsszelből Budapestre tartó járatát, és segítségnyújtás nélkül hagyta az utasokat – köztük a Momentum EP-képviselőit – a reptéren.

Kiemelt kép: MTVA/Bizományosi: Lehotka László 

Ajánlott videó mutasd mind

The highly contaminated Claw, machine part in Chernobyl Exclusion Zone, 2019 closeup

Csernobil karma még ma is halálos

Nem véletlen, hogy csak néhány ember tudja, merre van, a zónán belül. Kérdés, hogy a turistahadak érkezésével, meddig maradhat titokban a helye.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.