Az egyre erősebb tranzitforgalomban nőtt az útdíjat nem fizető, főként külföldi járművek száma a magyar utakon, ezért a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) új és még hatékonyabb ellenőrzési és díjbeszedési módszereket vezetett be – mondta el a Magyar Nemzetnek az állami cég vezérigazgatója. Bartal Tamás arról is beszélt, hogyan lépnek fel a rendszámtábla-pörgetők, a szellemkamionok, a csalárd fuvarozók és a horrorszerelvények ellen.
Az interjóból kiderül többek között, hogy az e-matrica vásárlására kötelezettek (személyautók) 2014 és 2018 között a jogosulatlanul közlekedők száma meghatszorozódott, 362 ezerről 2,2 millióra nőtt, ezen belül a külföldiek aránya 57-ről csaknem 71 százalékra emelkedett. A teherautók között a nemfizető külföldiek aránya 60-ról 77 százalékra emelkedett.
Bartal Tamás szerint az egyik leghatékonyabb ellenőrzés a tettenérés. Az érintett külföldi autósnak ilyenkor a korábbról felhalmozott pótdíjtartozásait is be kell fizetnie. Helyszíni ellenőrzéskor a járműveket lassítják, célzottan kiemelik. Ennek egy átfogóbb módja az úgynevezett kitereléses ellenőrzés, amelynek során a rendőrség vezényletével az autópálya forgalmát a nagyobb pihenőkbe terelik, ahol például az adóhatósággal, a közlekedési hatósággal, az élelmiszer-biztonságiakkal közösen a helyszínen ellenőrizzük a járműveket vagy azok vezetőit.
Horrorszerelvények is fennakadnak
A NÚSZ-nál elsősorban azt vizsgálják, hogy a járműnek – a szállítmányától vagy a műszaki felépítésétől függetlenül – van-e érvényes matricája. Hogy a vontatók és vontatmányok a KRESZ-nek megfelelően közlekednek-e, azt a rendőrség vizsgálhatja. Bartal megjegyzi, ők is látják azért a „horrorszerelvényeket”, amelyek egy sima D2-es matricával próbálják megúszni az útdíjfizetést. Ha jogszabály-módosítással lehetőségük nyílik rá, akkor ezekre a túlméretes járművekre egy új matricatípust vagy más kezelési módot vezetnének be.
A rendszámtábla-pörgetők kiszűrésére megjelentek az utakon a különleges kamerával felszerelt autóik, amelyek menet közben is vizsgálni tudják a szemből jövő tehergépjárművek úthasználati jogosultságát és a díjfizetés megfelelőségét. Erre nem tudnak felkészülni azok, akik valamilyen mozgatómechanizmussal elfordítják a rendszámtáblát, ha a kamerák közelébe érnek.
A rendszert még csak pár hete mutatták be, de száz bliccelőt máris elkaptak, köztük rendszámmal trükközőket, a díjköteles utakon sosem látott szellemkamionokat, és útdíjat csak a kamerák közelében lévő szakaszokra fizető potyázókat.
Bartal szerint a menet közbeni ellenőrzés visszarettenti a csalárd fuvarozókat, tisztítja a fuvarozói versenyt és egyenlő helyzetbe hozza a tisztességes vállalkozásokat.
Kiemelt kép: Kamionok a szlovák-magyar határon az M30 gyorsforgalmi út Tornyosnémeti és országhatár közötti szakaszának átadása után 2018. január 16-án. MTI Fotó: Vajda János