A MÁV-csoport honlapjára feltöltött közbeszerzési felhívás szerint a Nyíregyháza-Nyírbátor és Mátészalka-Csenger vasútvonalak buszos pótlására keres alvállalkozót a MÁV-Start – írja a Közlekedő Tömeg a Facebookon. Emiatt az érintett vonalakon december 9-től megszűnne a vonatközlekedés, helyette egy autóbuszos társaság szállítaná az utasokat.
Úgy tudják, hogy a bezárásról Csépke András, a MÁV-Start vezérigazgatója döntött, nem kormányzati elhatározás eredménye. Szerintük ezzel akarják leplezni a rossz járműgazdálkodást és a cég évi költségvetésének 7 milliárd forintos hiányát.
Az intézkedés két fő oka a költségtúllépés, illetve a kocsihiány. A MÁV-Start az idei évben 7 milliárd forinttal lépte túl azt az éves közszolgáltatási költségkeretet, amelyet a vonatok közlekedtetéséért a magyar államtól kap. Ennek fő oka minden bizonnyal az IC+-projekt, mely egyelőre komolyabb eredmények nélkül nyeli a cég és az adófizetők pénzét. Emiatt a cégvezetés látszatintézkedésekkel csökkenteni próbálja a kiadásait
A Közlekedő Tömeg azonban úgy véli, ezzel nem oldódnának meg a gondok.
A menetrend nem változna, tehát a vonatpótló buszok továbbra is csak 2-4 fordulót tennének meg naponta. Erre a néhány járatra továbbra sem lesz érdemes megvennie a vasúti bérletet az utasoknak, hiszen a helyközi buszjáratok sokkal sűrűbb eljutást biztosítanak.
A vonatpótlókkal még úgysem lesz lényegesen gyorsabb a menetidő, hogy a vonatok sok helyen csak 20-30 km/órával közlekednek.
Például Mátészalkáról Csengerre a buszok átlagosan csak egy óra alatt érnek oda, míg a vonatok 52 perc alatt is megteszik a távolságot.
Számításaik szerint a pótlóbuszok költségét beleszámítva a két vasútvonal megszüntetésével a MÁV-Start évente 35 millió forintot tudna megtakarítani, ami a cég 250 milliárdos éves költségvetéséhez képest elenyésző összeg. Ugyan a MÁV-Start megspórolna körülbelül 100 millió forintot, de ez a MÁV Zrt.-nél jelentene 100 millió forintos bevételkiesést.
a tapasztalatok szerint az ilyen “nullára amortizált” vonalakon érdemi megtakarítást nem hoz a személyszállítás leállítása. Az összeget végül tehát a központi költségvetésből kellene kipótolni, így a vonalak bezárása nem hogy megtakarítást, hanem akár évi 65 millió forint többletköltséget jelentene az adófizetők számára.
A Közlekedő Tömeg értesülései szerint a jövőben újabb vasútvonalakat zárhatnak be Békéscsaba, Komárom, Miskolc, Pápa, Pécs, Székesfehérvár, Szolnok és Zalaegerszeg térségében.
Bezár két vasútvonalat a MÁV-Start, mert nem tartja karban a rajtuk közlekedő vonatokatA MÁV-csoport honlapjára…
Közzétette: Közlekedő Tömeg – 2018. november 18., vasárnap
Kiemelt képünk illusztráció, forrás: RTL Klub.