Gazdaság

Őskáosz jöhet július elsején

Az eredetileg júliusban indult volna a NAV online számlázás, de aztán elcsúsztatták egy évvel, hogy legyen idő a felkészülésre. A NAV szerint most már nem kell tovább halasztani, minden készen lesz.

Mi az a NAV online számla rendszer?

Az online számla rendszerébe annak kell regisztrálnia, akinél vannak/lesznek 100 ezer forintot elérő áfatartalmú számlák. A rendszeren keresztül kell majd beküldeni a számlák adatait, július elsejétől. Ha van számlázóprogram, akkor jó esetben azon keresztül megoldható a dolog, bár a régebbi programoknál kérdéses, hogy fejlesztett-e a szolgáltató. A kézi számláknál sem lehet megúszni a 100 ezer forint feletti bizonylatok NAV-os beküldését.

A számlázóprogramokon dolgozó fejlesztők azonban korántsem ennyire optimisták, szerintük messze nem kész, vagy tökéletes a rendszer. Úgy vélik, kellene még néhány hónap a felkészülésre, egy teljes funkciós tesztidőszak, különben a július elsejei indulás nem lesz egy sétagalopp. Mert nem kiforrott, nem üzembiztosan működő rendszerről van szó, így az indulás előtt egy bő héttel.

Már a regisztráció sem egyszerű

A rendszerből a felhasználók ma annyit látnak, hogy június 18-án indult az éles regisztráció, és úgy tudjuk, ott sem minden zökkenőmentes. Íme a programozói tapasztalatok:

  • Az ügyfelek még a regisztrációt sem tudják megcsinálni, és azt sem nagyon értik, hogy a számlajelentés alapvetően az ő dolguk lesz.
  • Már a NAV regisztráció is megoldhatatlan feladat elé állít egy laikust. Olyan szavakkal dobják meg a felhasználót, mint „XML cserekulcs”, „XML aláírókulcs”.
  • Ez nevetséges. A NAV-os fejlesztők úgy oldották meg a feladatot, mintha rendszert használók mind programozók lennének.
  • Akik elakadtak, a NAV információs vonalát nem tudták elérni, így a mi ügyfélszolgálatunkat terhelték a kérdéseikkel.

Egyébként a  programozók kérdéseire is csak nagy sokára válaszol a NAV. És akkor sem vállalnak felelősséget, hiszen odabiggyesztik mindig, hogy amit írtak, az „szakmai véleménynek számít és kötelező erővel nem bír”.

Rosszul kezdődött, rosszul folytatódott

A szakemberek úgy tudják, a NAV-nál nem indult el időben a fejlesztés, ráadásul 2018. januárjában mindent elölről kezdtek. Ez azt jelentette, hogy a tavaly elkezdett munkákat lehetett a kukába dobni januárban. Van, aki furcsállja, hogy a NAV nem nemzetközileg elfogadott adatcsere-szabványokat használ, hanem saját egyedi formátumot találtak ki, és az nagyon zavaros.

Többen is jelezték, nem egyértelműek, közérthetőek az eljárások, törvények, iránymutatások. Eddig azt tapasztalhatták csak, hogy instabil a NAV rendszere: a bevezetéshez közeledve egyre több a leállás, nem lehet tesztelni sem rendesen. Alapvető hibák vannak az űrlapok kitöltésével is, nem ritka, hogy a rendszer nem enged kitölteni kötelező mezőket, és ugyanolyan instabilan működik mint a beküldés.

Az egyik legutóbbi soron kívüli frissítés az után történt, hogy már harmadik napja nem ment szinte semmi, vagy csak akadozva. A frissítés után pedig ismét sok szolgáltatás nem volt elérhető. A NAV még fejleszt, számos webes funkció nincs kész, a rendszer dugig van hibákkal.

Általános tapasztalat, hogy sokszor nem elérhető a rendszer, és ami eddig pár másodperc alatt ment, az újabban 30 perc alatt se készült el. Mindezt úgy, hogy éles számlázási adatok még nem mennek be a NAV-hoz. Vagyis szó sincs arról, hogy 500 ezer ember alatt megrogyna a rendszer, mert még csak a regisztráció zajlik, annak is az eleje.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Informatikai Intézete Budapesten
Fotó: Beliczay László / MTI

Folyamatosan tákolni kell

Még mostanában is előfordult, hogy a NAV fejlesztői olyan szinten nyúltak bele a követelményekbe, hogy folyamatosan tákolni kell a másik oldalon a rendszert.

A programozók szerint a sorrend az kellett volna legyen, hogy

  • a NAV elkészül a rendszerrel, aztán
  • szól a fejlesztőknek, hogy dolgozhatnak a számlázóprogramok felkészítésén (3-6 hónapot adva), majd
  •  a rendszer elindulhatott volna élesben, de tesztjelleggel (újabb 3-6 hónap), hogy mindenki kijavíthassa a rendszerét.

Ehelyett július 1-től jön az őskáosz, valószínűsítik az indulást követő hetekre. Hasonlóan az összes állam által bevezetett rendszerhez (Ányk, ügyfélkapu, cégkapu, stb.). A szakemberek szerint számos hibás program fog kikerülni a felhasználókhoz, s ezek élesben buknak majd ki.

Büntetési moratórium nem lesz, a bírság pedig igen borsos, számlánként 500 ezer forintos lehet. Emiatt van a legnagyobb félelem.

Egy szerver-kliens rendszer akkor van kész, amikor a küldés és fogadás oldal is nonstop 99 százalékos hibamentességgel működik. Messze nem tartunk itt.

Esetleges, hogyan fog működni

De mégis mekkora a baj? A szakemberek szerint alapszinten működni fog, de az is benne van a pakliban, hogy a rendszer

  • mégsem küldi be azt a számlát vagy
  • beküldi, de a NAV-nál nem fogadják be, mert hibás lesz, illetve
  • nem kizárt, hogy a felhasználó gépén nem működik majd az internetes kommunikáció, mert tűzfal, vírusirtó, hálózati eszköz, egyebek blokkolják a küldést.

Mert ahány felhasználó, annyi gép, annyi felhasználási körülmény. Ezeket a hibákat csak több hónapos felhasználói tesztidőszakkal lehetne jól felderíteni, de ez ugye kimarad.

  • Ha feltételezzük, hogy sokaknál probléma lesz az első számlák beküldésével, akkor lehetetlen lesz elérni az ügyfélszolgálatokat és borítékolható, hogy a felhasználók ki fognak csúszni a törvény által előírt időlimitből. Ezért lett volna elvárás, hogy a NAV ne bírságoljon az első pár hónapban.

Szembesítettük a NAV-ot is az őskáoszt vizionáló programozói véleménnyel, de nem reagáltak.

Cikkünk megjelenése után egyik olvasónk küldte be ezt a hasznos linket, itt lehet megnézni, éppen működik-e a rendszer. Az ügyfél rá tud nézni a státuszra és láthatja, hogy megy-e a NAV rendszere vagy sem. Ha nem megy, akkor tudhatja, hogy azért van a hibaüzenet, és nem pedig a számlázónál romlott el valami. Emellett a programozóknak is hasznos, akik számlázót fejlesztenek.

Kiemelt kép: SCIENCE PHOTO LIBRARY / AFP

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik