Az eredetileg júliusban indult volna a NAV online számlázás, de aztán elcsúsztatták egy évvel, hogy legyen idő a felkészülésre. A NAV szerint most már nem kell tovább halasztani, minden készen lesz.
A számlázóprogramokon dolgozó fejlesztők azonban korántsem ennyire optimisták, szerintük messze nem kész, vagy tökéletes a rendszer. Úgy vélik, kellene még néhány hónap a felkészülésre, egy teljes funkciós tesztidőszak, különben a július elsejei indulás nem lesz egy sétagalopp. Mert nem kiforrott, nem üzembiztosan működő rendszerről van szó, így az indulás előtt egy bő héttel.
Már a regisztráció sem egyszerű
A rendszerből a felhasználók ma annyit látnak, hogy június 18-án indult az éles regisztráció, és úgy tudjuk, ott sem minden zökkenőmentes. Íme a programozói tapasztalatok:
- Az ügyfelek még a regisztrációt sem tudják megcsinálni, és azt sem nagyon értik, hogy a számlajelentés alapvetően az ő dolguk lesz.
- Már a NAV regisztráció is megoldhatatlan feladat elé állít egy laikust. Olyan szavakkal dobják meg a felhasználót, mint „XML cserekulcs”, „XML aláírókulcs”.
- Ez nevetséges. A NAV-os fejlesztők úgy oldották meg a feladatot, mintha rendszert használók mind programozók lennének.
- Akik elakadtak, a NAV információs vonalát nem tudták elérni, így a mi ügyfélszolgálatunkat terhelték a kérdéseikkel.
Egyébként a programozók kérdéseire is csak nagy sokára válaszol a NAV. És akkor sem vállalnak felelősséget, hiszen odabiggyesztik mindig, hogy amit írtak, az „szakmai véleménynek számít és kötelező erővel nem bír”.
Rosszul kezdődött, rosszul folytatódott
A szakemberek úgy tudják, a NAV-nál nem indult el időben a fejlesztés, ráadásul 2018. januárjában mindent elölről kezdtek. Ez azt jelentette, hogy a tavaly elkezdett munkákat lehetett a kukába dobni januárban. Van, aki furcsállja, hogy a NAV nem nemzetközileg elfogadott adatcsere-szabványokat használ, hanem saját egyedi formátumot találtak ki, és az nagyon zavaros.
Többen is jelezték, nem egyértelműek, közérthetőek az eljárások, törvények, iránymutatások. Eddig azt tapasztalhatták csak, hogy instabil a NAV rendszere: a bevezetéshez közeledve egyre több a leállás, nem lehet tesztelni sem rendesen. Alapvető hibák vannak az űrlapok kitöltésével is, nem ritka, hogy a rendszer nem enged kitölteni kötelező mezőket, és ugyanolyan instabilan működik mint a beküldés.
Az egyik legutóbbi soron kívüli frissítés az után történt, hogy már harmadik napja nem ment szinte semmi, vagy csak akadozva. A frissítés után pedig ismét sok szolgáltatás nem volt elérhető. A NAV még fejleszt, számos webes funkció nincs kész, a rendszer dugig van hibákkal.
Általános tapasztalat, hogy sokszor nem elérhető a rendszer, és ami eddig pár másodperc alatt ment, az újabban 30 perc alatt se készült el. Mindezt úgy, hogy éles számlázási adatok még nem mennek be a NAV-hoz. Vagyis szó sincs arról, hogy 500 ezer ember alatt megrogyna a rendszer, mert még csak a regisztráció zajlik, annak is az eleje.
Folyamatosan tákolni kell
Még mostanában is előfordult, hogy a NAV fejlesztői olyan szinten nyúltak bele a követelményekbe, hogy folyamatosan tákolni kell a másik oldalon a rendszert.
A programozók szerint a sorrend az kellett volna legyen, hogy
- a NAV elkészül a rendszerrel, aztán
- szól a fejlesztőknek, hogy dolgozhatnak a számlázóprogramok felkészítésén (3-6 hónapot adva), majd
- a rendszer elindulhatott volna élesben, de tesztjelleggel (újabb 3-6 hónap), hogy mindenki kijavíthassa a rendszerét.
Ehelyett július 1-től jön az őskáosz, valószínűsítik az indulást követő hetekre. Hasonlóan az összes állam által bevezetett rendszerhez (Ányk, ügyfélkapu, cégkapu, stb.). A szakemberek szerint számos hibás program fog kikerülni a felhasználókhoz, s ezek élesben buknak majd ki.
Büntetési moratórium nem lesz, a bírság pedig igen borsos, számlánként 500 ezer forintos lehet. Emiatt van a legnagyobb félelem.
Egy szerver-kliens rendszer akkor van kész, amikor a küldés és fogadás oldal is nonstop 99 százalékos hibamentességgel működik. Messze nem tartunk itt.
Esetleges, hogyan fog működni
De mégis mekkora a baj? A szakemberek szerint alapszinten működni fog, de az is benne van a pakliban, hogy a rendszer
- mégsem küldi be azt a számlát vagy
- beküldi, de a NAV-nál nem fogadják be, mert hibás lesz, illetve
- nem kizárt, hogy a felhasználó gépén nem működik majd az internetes kommunikáció, mert tűzfal, vírusirtó, hálózati eszköz, egyebek blokkolják a küldést.
Mert ahány felhasználó, annyi gép, annyi felhasználási körülmény. Ezeket a hibákat csak több hónapos felhasználói tesztidőszakkal lehetne jól felderíteni, de ez ugye kimarad.
- Ha feltételezzük, hogy sokaknál probléma lesz az első számlák beküldésével, akkor lehetetlen lesz elérni az ügyfélszolgálatokat és borítékolható, hogy a felhasználók ki fognak csúszni a törvény által előírt időlimitből. Ezért lett volna elvárás, hogy a NAV ne bírságoljon az első pár hónapban.
Szembesítettük a NAV-ot is az őskáoszt vizionáló programozói véleménnyel, de nem reagáltak.
Cikkünk megjelenése után egyik olvasónk küldte be ezt a hasznos linket, itt lehet megnézni, éppen működik-e a rendszer. Az ügyfél rá tud nézni a státuszra és láthatja, hogy megy-e a NAV rendszere vagy sem. Ha nem megy, akkor tudhatja, hogy azért van a hibaüzenet, és nem pedig a számlázónál romlott el valami. Emellett a programozóknak is hasznos, akik számlázót fejlesztenek.
Kiemelt kép: SCIENCE PHOTO LIBRARY / AFP