Május 16-tól újabb díjemelés jön a Magyar Postánál, a tavaly októberi csomagautomatás, illetve az idén januári általános áremelés után. Bár év elején azt mondták, az átlagos áremelkedés 3 százalékos, az éves inflációnak megfelelő mérték lesz, a legnépszerűbb csomagküldési szolgáltatások díjai – az októberi drágulással együtt – átlagosan bőven 3 százalék felett emelkednek.
Így például:
- az egyik legnépszerűbb MPL Netcsomag (az MPL a Posta csomagküldő cége) „S” mérete az októberi 1490 forintról 1790 forintra emelkedik házhoz szállítás esetén (20 százalékos emelés), míg Postaponti kézbesítés esetén 1150 forintról 1400 forintra
- a belföldi Postacsomag 2 kilogramm alatti súly esetén az októberi 1490 forint helyett május 16-tól 1550 forint lesz
- a MPL Üzleti Csomag a 2 kilogrammos súlyig az októberi 1690 forintról 1790-re módosul, Postaponti kézbesítés esetén 1320-ról 1400 forintra.
- Nem változik viszont a csomagautomata szolgáltatás ára, marad a 889 forint, amely egységes minden méret esetén.
Ide tartozik, hogy a Magyar Posta 2017-ben is a csomagokhoz igénybe vehető többletszolgáltatás árát emelte a legnagyobb mértékben. Megduplázták a háznál felvétel díját, igaz az eddigi kettő helyett már három darabot is kivisznek. A terjedelmes vagy törékeny csomagok esetében eddig a küldemény alapdíjának 50 százalékát kellett pluszban kifizetni, 2017 januárjától már az alapdíj 100 százalékát kéri el a posta. De a nemzetközi küldemények esetében is árat emelt az állami vállalat, az egy kilogrammot meg nem haladó csomagok díja több mint 5,7, az Európán kívülre címzett pakkoké 5,3 százalékkal emelkedett.
Szakértők szerint a csomagküldés folyamatos drágulására lehetett számítani. Az online kereskedelem robbanásszerű növekedésével ugyanis nem tudnak lépést tartani a logisztikai szolgáltatók. Nincs elég futár, aki kiszállítsa a terméket, miközben a futárok is elégedetlenek, mert bérük nem növekedik elvárható módon. A munkaerőhiány nemcsak a postát sújtja, hanem valamennyi csomagküldőt. Kisebb futárcégeknél arra is akad példa, hogy az ügyvezetők ugranak be sofőrnek, annyira sok a megrendelésük, különösen a Black Friday és karácsony időszakában.
Bérköltség, üzemanyagár
A Magyar Posta a szerződéses díjak változását azzal indokolta, hogy az elmúlt egy évben jelentősen nőtt a humánerőköltség és az üzemanyagár. Arra a kérdésre, hogy van-e köze az emelésnek ahhoz, hogy a Posta egyes csomagküldő partnerei is árat emeltek idén májusban, annyit írtak, hogy a Magyar Posta az üzleti partnereinél évente megtárgyalja a szerződéses feltételeket, köztük a díjakat, és tette ezt idén is, azonban ezekről részleteket nem közölnek.
Utóbbiak így már nem tudják kigazdálkodni az “ingyenes” házhozszállítást, amely valójában nem ingyenes, hiszen a webáruházak fizetnek a csomagküldő cégeknek a kiszállításért. Egy hűtőszekrény házhozszállításának költségét egy nagy forgalmú webshop képes kompenzálni, míg a kisebbek nem. Ráadásul a Magyar Posta jelentős mennyiségi kedvezményeket ad a nagyobb, szerződéses üzleti partnereinek (csomagküldőknek, webshopoknak), amelyből a kisebb forgalmú webáruházak nem részesülnek.
Kiemelt Fotó: Máthé Zoltán / MTI