Ha tömegesen elterjed a világban az elektromos autózás, az feleslegessé teheti a hazai autóipari kapacitásokat, amelyhez egyre jobban odaköti magát a magyar ipar. És ez akár padlóra is küldheti a teljes magyar gazdaságot – írta a Portfolió.
A hazai e-autó piacon zajló változásokról bővebben ebben a cikkünkben is olvashat.
Arról van szó, hogy a hazai motor- és autógyárak teljes mértékben, míg a beszállítói hálózat jelentős része belsőégésű járműveket gyárt, illetve azokhoz állít elő alkatrészeket (sebességváltók, tengelykapcsolók, hűtők, kipufogók, hangtompítók, üzemanyagtartályok, stb). Az elektromos autózás viszont műszakilag teljesen más alapokra épül és egyre gyorsabban terjed.
Természetesen az elektromos autók térhódítása nem egyik pillanatról a másikra fog bekövetkezni, és már ma is több jelét látjuk annak, hogy a magyarországi járműipar, a hazai nagy gyártók a kiváltságosok között lehetnek. Ugyanakkor éppen akkor futna fel az e-autózás, amikor a digitalizáció hatására a kormányzat számításai szerint amúgy is 300-400 ezer munkahely szűnhet meg Magyarországon.
Vannak pozitív jelek, de oktatás nélkül nem fog menni
Az iparágban végbemenő változásokat természetesen a kormány is látja, és tesz lépéseket is. Egyre több olyan beruházást támogattak, illetve egyre több olyan kormányzati intézkedés született, amelyek az elektromos autózás, az automatizált vezetés és a digitalizáció területén erősíthetik a pozícióinkat.
Néhány fontos beruházás: hamarosan jön a ThyssenGroup önvezető autóinak kutatás-fejlesztése Budapestre, a kínai BYD elektromos buszgyára Komáromba. De említhetnénk a már meglévő ABB e-töltő gyártósorát Vácon, ahonnan a világpiacot látják el villámtöltőkkel.
2010-től hátraarcot vett a közoktatás
A cikk egyik fő állítása, hogy az e-autókra történő beszállítói átállás Magyarországon nagyon komoly oktatási, munkaerő-piaci felkészültséget igényel.
Elég csak ránézni a PISA-felmérés lesújtó eredményeire. Soha nem teljesített még ilyen rosszul a magyar oktatási rendszer, mint az utóbbi hat évben.