Márciusban a nyers adat szerint 6,5, százalékkal, a naptárhatástól megtisztítva 5,1 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom az egy évvel korábbival összevetve. Az első negyedévben 7,0 százalékkal, a kiigazított adat szerint 6,7 százalékkal nőtt a forgalom volumene – jelentette szerdán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a második becslés alapján. Az adatok megegyeznek a május 6-án közzétett első becsléssel.
A kiskereskedelmi forgalom növekedése ezzel 21. hónapja töretlenül folytatódott.
Márciusban
Az élelmiszerkereskedelemben 4,0 százalékra gyorsult az értékesítési volumen éves növekedési üteme a februári 3,3 százalékról, a nem élelmiszer jellegű cikkekből 5,6 százalékkal többet vásároltak a februári 8,6 százalékos bővülés után. Az üzemanyag-eladások 8,7 százalékkal haladták meg a tavaly márciusit.
Az országos kiskereskedelmi üzlethálózat, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelem forgalma folyó áron 724 milliárd forint volt márciusban.
Az országos kiskereskedelmi forgalom 49 százaléka az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben, 34 százaléka a nem élelmiszer-kiskereskedelemben, 17 százaléka pedig az üzemanyagtöltő állomások hálózatában realizálódott.
Az OKSZ erre számít
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) a friss statisztika kapcsán közölte, a kiskereskedelmi forgalom alakulásában szerepet játszott az online pénztárgéprendszer piactisztító hatása, az olcsóbb üzemanyagár, ami megtakarítást jelentett a háztartásoknak, és érvényesült a reálkeresetek, reáljövedelmek növekedésének hatása is.
A kereskedők várakozásai szerint idén a következő tényezők befolyásolhatják a forgalmat:
1. Éves szinten a költekezés növekedésével lehet számolni, de mértéke kisebb lesz az első negyedévinél.
2. Az online pénztárgéprendszer és az EKAER tovább tisztítja a piacot, ezek felfelé húzzák a kereskedelem mérlegét is.
3. A vasárnapi boltzár eddig megismert hatásai vegyesek, de számolni kell továbbra is forgalomvesztéssel, ami lefelé húzhatja a kereskedelem mérlegét.
4. A devizahiteles háztartások helyzete javulni fog 2015-ben, de ennek a fogyasztói piacon várható hatása, a költekezés változása jelenleg még nem vetíthető pontosan előre.