Gazdaság

Szakisodás

Gyorsan nő a szakképzett eladóira építő osztrák Let’s Doit lánc Magyar­országon. Az új belépők felkavarhatják a barkács­piac állóvizét.

Csaknem vérfürdővé vált a hétvégi favágás a vadonatúj láncfűrésszel az egyik balatoni telken. „Életemben először volt ilyen gép a kezemben” – ismerte el a rendelőben a peches tulajdonos, aki vesztére az olcsóbb megoldást választotta. Ötvenezret kértek volna ugyanis a fakivágásért, a fűrész viszont 14 ezer forint volt. Csak azt nem tudták megmondani az áruházban, hogyan kell használni, és a tudatlanságra majdnem ráment a vevő fél lába.


Szakisodás 1

Let´s Doit szaküzlet. Szakértelmet és tanácsadást is vesz a vevõ.

Nem ez az első eset, hogy véráldozatokat követelnek a barkácsgépek, mert a vevőknek fogalmuk sincs a veszélyes masinák használatáról, és ezen az eladók sem tudnak segíteni, hiszen ők sem szakemberek. Günther Pacher, a Let’s Doit barkácsbolt láncot birtokló osztrák 3e csoport vezérigazgatója méltán tartja tehát az eladók szakmai hozzáértését olyan versenyelőnynek, amelyre cége további sikereit építheti. A Let’s Doit tavaly októberben Békéscsabától Mosonmagyaróvárig 10 vidéki barkácsszaküzlet nyitásával lépett a magyar piacra. Közlésük szerint az első félévben – a terveket messze túlszárnyalva – 30-50 százalékkal növekedett a boltok forgalma. Az idén várhatóan 8 új üzletük nyílik, s öt év múlva számuk 35-re nő. A vezérigazgató meggyőződése, hogy a hasznos szolgáltatásokkal és az első osztályú szaktanácsadással a lánc előkelő helyet vívhat ki a piacon. Az intenzív oktatási program, a „3e-Akadémia”, amellyel az eladókból szaktanácsadókat képeznek, ugyancsak ezt szolgálja. Induláskor persze a többi lánc is zászlajára tűzte a szaktanácsadást, csak éppen a gyakorlatban nem nagyon valósult meg a koncepció. Valószínűleg a költségek leszorításának igénye magyarázza, hogy olykor az eladókra is „vadászni” kell a hatalmas csarnokokban, s a vevő már annak is örül, ha megtalálja a terméket, nemhogy még annak használatát is elmagyaráztassa magának.

RÉGIÓS VONZÁS. A gyors hálózatépítésben a franchise segíti a Let’s Doit-et, amely így idegen tőkéből tud növekedni, miközben az üzletek egységesen lépnek fel a piacon. Közös a reklám, de mindenekelőtt a beszerzési árakat tudják lejjebb szorítani a nagyobb hálózattal. Egyébiránt franchise koncepcióban gondolkodott a német Emil Lux és Manfred Maus is, amikor még 1970-ben Hamburgban megnyitották az első OBI áruházat. A módszer az európai barkácspiac főszereplőjévé tette az OBI-t, amely az öreg kontinensen félezer áruházat szeretne, de már több üzlete van Kínában is. Közép- és Kelet-Európa továbbra is a „csináld magad” áruházláncok valóságos paradicsoma, ahol az emberek talán a kisebb vásárlóerő miatt kényszerből is „barkácsolóbb kedvűek”, mint a jóléti társadalmakban. Nem véletlen, hogy a nagy láncok főleg e régióra koncentrálják fejlesztéseiket. Az OBI nálunk a jelenlegi 18 helyett már a közeljövőben 25 áruházzal számol. Az Európa-szerte több mint 350 egységet üzemeltető Praktiker következő, 16. magyar tagja jövőre, a ferihegyi repülőtér környékén nyílik. Az 1976-ban Kindbergben alapított osztrák bauMax időközben mintegy 120 tagú lánccá duzzadt, s ebből 14 a magyar, míg a BricoStore fele ennyi áruházzal van jelen nálunk.


Szakisodás 2

Az említett nagy láncok a barkácspiac hipermarketjei, míg a Let’s Doit szakboltnak mondható. Ezzel együtt az OBI Magyarország országmenedzsere, Reiter László azt állítja, hogy örül az új piaci szereplő megjelenésének, mert a verseny a vevő előnyére válik. Könnyen beszél, mert nagyon is jó évet zárt az OBI: mintegy 45 milliárd forint forgalmat ért el a 2005 május 1-től 2006 április 30-ig tartó üzleti évében. Dinamikus forgalomnövekedést várnak 2006 első félévében is. Azt is csak sejteni lehet, hogy a menedzsert egyelőre jobban foglalkoztatják a barkácspiaci elsőségért harcoló Praktikerrel és az azt követő BauMax-szal vívott mindennapi csaták, mint a „nem egy súlycsoportban küzdő” osztrák jövevény terjeszkedése.

A barkácsfronton egyébként hasonló trend érvényesül, mint az élelmiszer napi cikkek kiskereskedelménél. A hipermarket méretű, 10 ezer négyzetméternél is nagyobb barkácsáruházak és a szintén nemzetközi beszerzési társaságokba tömörült, specializálódó szaküzletek egymás elől hódítják el a vevőket, mert a piaci „torta” azért már nem nő olyan gyorsan, mint korábban. A versengésben az árak mellett egyre nagyobb szerep jut az agyafúrt szolgáltatásoknak – a függönyvarrástól a farsangi álarckészítő tanfolyamokig. Az árusított gépek, eszközök, anyagok használatát is oktató, esetenként ingyenes szakmai tanfolyamok, a szombat-vasárnapi nyitva tartás, a házhozszállítás, a gépkölcsönzés, gépjavítás, a törzsvásárlói, pontgyűjtő kedvezmények mellett a bővítés fő iránya a részletvásárlás és az igazi hitelkártya szolgáltatások lehetnek.

A hipermarketes hasonlóság nem véletlen. Felmérések szerint vásárlást generál, ha egy-egy hipermarket valamelyik barkácsáruházzal, illetve elektronikai eszközöket kínáló óriással a tőszomszédságában fogadja a vevők rohamát. Hab a tortán, ha egy sportáruház is van a közelben. Ezért teljesen tudatos a közös fellépés, amikor a különböző profilú óriások egymás tőszomszédságában építenek áruházat.

POLARIZÁCIÓ. A forgalomélénkítő technikák meg is teszik a hatásukat a barkácspiacon. Cs. Farkas Éva, a Praktiker Építési- és Barkácspiacok Kft. marketingkommunikációs igazgatója ugyan viharos forgalomnövekedést nem tapasztalt az elmúlt hónapokban, de kétségtelenül mutatkozik némi fellendülés. A barkácsáruházak forgalma a tavaszi munkákkal szezonálisan is megugrik. Karl-Heinz Keth, a cég ügyvezető igazgatója óvatos. A „torta” nem lesz nagyobb, és a konkurencia is folyamatosan erősödik – utal az igazgató a Let’s Doit-ra, és a Pécsett áruházat nyitott másik új piacra lépőre, az osztrák Hagebaumarkt-ra. Sőt, a német Bauhaus érkezése is várható. A 2005-ös, 44 milliárdos forgalmú Praktiker 2006-ra már enyhén bővülő eladásokra számít. „Organikus és egészséges fejlődésben gondolkozunk, további áruházak tervezése mellett” – mondja az igazgató.

Az óriások árnyékában mégis jó eséllyel indult a Let’s Doit Magyarországon, mert a kereslet polarizálódik. A vásárlók jelentős részét az alacsony ár, míg egy másik markáns csoportját éppen a magas minőség, a jó szolgáltatás vonzza. Az átlagos színvonalú és árú termékeket keresők köre viszont zsugorodik. Mindez azt is jelenti, hogy az önálló barkács-, iparcikk- és szerszámboltok percei meg vannak számlálva. A beszerzési árelőnyökért láncokba kell szerveződniük a független üzleteknek, hogy jó áron és a nagy áruházak eladóinál több hozzáértéssel, színvonalasabb szaktanácsadással „megfogják” a vevőket. Ez a Let’s Doit-féle, a lakóhelyhez közeli franchise szaküzletek malmára hajtja vizet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik