Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó november 10-én szenvedett baleset a Nemzeti Színház Rómeó és Júlia előadásán, mikor métereket zuhantak egy díszletelemről. A színésznek az egyik keze, a színésznőnek a lába és bordái sérültek meg. Egyikük sem tudott még visszatérni a színpadra azóta. A nyomozás továbbra is tart az ügyben, ameddig ez nem jut eredményre, addig a színészek sem kaphatnak semmilyen kártérítést. A baleset után a színház igazgatója, Vidnyánszky Attila benyújtotta lemondását, ezt azonban visszavonta, mikor a belső vizsgálat arra jutott, hogy egyszemélyi felelősség nem állapítható meg.
Alföldi Róbert, a Nemzeti Színház korábbi igazgatója a gyömrői Hankó István Művelődési Központban tartott péntek esti előadásán beszélt a színházi balesetről, amit a Blikk szemlézett. A Jászai Mari-díjas magyar színész, rendező elítéli Vidnyánszky magatartását a balesettel kapcsolatban.
Én ennyire naiv vagyok. Azt hittem, komolyan gondolja, hogy lemond. Nem hittem, hogy ez előre át lett gondolva, ki lett találva: lemond, és akkor jön mindenki, hogy »jaj, maradj«, utána ő közli, hogy nem tudnak nélkülem működni, feláldozom magam, visszajövök. Ez férfias? Ez tökös? Ez egyenes? Ez magyar? Ez gerinces?
Az egykori színházigazgató, elmagyarázta: a színpadi díszleteknek többlépcsős ellenőrzésen kell átmennie. A terv elfogadtatása után a rendező megvitatja azt a művészeti, műszaki és gazdasági vezetéssel, hogy van-e rá pénz, idő, illetve műszakilag kivitelezhető-e. Ha a szakemberek jóváhagyják, akkor kezdődhet a gyártás. A kész, színpadon felépített díszletet a rendezőnek, a műszaki vezetőnek, a színpadmesternek és egy munkavédelmi felelősnek el kell fogadnia, át kell vennie, írásban mindent rögzíteni kell. Ezen a dokumentumon jogilag az igazgató a legmagasabb rangú szereplő, de gyakorlatilag a műszaki vezető, hiszen ő a szakember. Alföldi úgy tudja, a Rómeó és Júlia díszletének esetében a műszaki vezető aláírása hiányzott.
„Mi mindannyian, akik ott dolgoztunk, azt hittük, a műszaki vezetővel fogják elvitetni a balhét. Én ugyanezzel az emberrel dolgoztam együtt, akkor hiába mondtam neki, hogy márpedig így lesz a díszlet, ő azt mondta, »oké, megteheted, te vagy az igazgató, de mi történik, ha leesik valaki?«. Arra azt feleltem, hogy jól van, akkor ne így legyen.”
Nálam ilyen súlyos baleset nem fordult volna elő, legfeljebb kisebb
– árulta el a színész-rendező, majd a kártérítések eddigi elmaradásáról is elmondta a véleményét.
Ezek után van képe az igazgatónak azt nyilatkozni, hogy a színészeknek meg kell tanulnia a díszletet használni. És kiderül pár napja, hogy azzal a színésszel, akinél nagyon nagy kérdés, hogy miként tudja majd bármikor is mozgatni a kezét, még nem beszéltek, és nem kaptak még egy fillért sem.
„Azt pedig nem tudom, hogy a kislány (Szász Júlia – a szerk.) lesz-e valaha olyan lelkiállapotban, hogy bármikor is vissza tudjon térni a színpadra. Giottó (Horváth Ottó – a szerk.) szerintem vissza tud majd menni, ám az más kérdés, hogy a kezével mi lesz” – fogalmazott Alföldi, aki szerint a vizsgálat sem az elvárható módon zajlik az ügyben.
Bocsánat! Történt ott valós vizsgálat? Kezdjük azzal, hogy azonnal lebontották a díszletet, és azt hiszem, nem is történik majd semmi. El lesz felejtve, és ki tudja, ezek a szerencsétlen kollégák mennyi pénzt kapnak majd.
Novemberben a 24.hu készített interjút Alföldi Róberttel, ez itt olvasható: