Lassan elérkezünk az év egyik legfurcsább, mégis talán egyik legkedveltebb napjához. Már csak pár nap, és újra belecsobbanhatunk a Black Friday okozta örömtengerbe.
A Black Friday kereskedelmi szempontból egyértelműen az év egyik legsikeresebb napja – ilyenkor a legnagyobb üzletláncok hatalmas, akár 70% feletti leértékeléssel is várhatják vásárlóikat. A magyarul csak Fekete Péntekként elterjedt nap egyik legemblematikusabb pontja az egész nap tömött áruházak, illetve a hihetetlen webáruházi forgalom. De vajon honnan is indult világhódító útjára ez a jeles nap?
A Fekete Péntek eredete
A Fekete Péntek története egészen a 19. század végéig visszanyúlik. Ebben az időszakban Kanada, illetve az Egyesült Államok területén rendszeresek voltak parádék a hálaadás napján, amiket a helyi kereskedők szponzoráltak, mivel már ekkor elkezdődött a karácsonyi szezon előkészítése. A dolog érdekessége viszont az, hogy a kereskedők között létezett egy íratlan szabály, mely szerint a karácsonyi leértékelést termékeikkel kapcsolatban csak a karácsonyi szezon első – hivatalosnak kikiáltott – napján kezdhették el, amely minden évben a hálaadást követő első nap volt.
Az 1930-as évektől kezdve azonban – feltehetően az 1929-ben bekövetkezett nagy gazdasági világválság miatt – a nagyobb üzletláncok szerettek volna egy hosszabb karácsonyi szezont, amelyet végül az évtized legvégén, az Egyesült Államok 32. elnöke, Franklin D. Roosevelt oldott meg úgy, hogy gyakorlatilag megváltoztatta a hálaadás időpontját. Ezt végül a kongresszus is megerősítette, így 1941. december 26-a óta az Egyesült Államokban a hálaadás hivatalos időpontja november negyedik csütörtökje lett, amelyet minden évben november negyedik péntekjén a várva várt Fekete Péntek követ.
Ezen a napon a boltok a szokásos nyitva tartási rend helyett képesek akár 2-3 órával hamarabb is kinyitni, illetve éjszakába nyúlóan kiszolgálni az érdeklődőket.
Vajon miért pont fekete az a bizonyos péntek?
Érdekes, hogy a név eredetének semmi köze nincs a kereskedők által biztosított akciókhoz. A Black Friday kifejezést először a Philadelphiai Rendőrség használta 1965-ben. A név a hatalmas forgalmi dugókra utal, amelyet az akciók miatt megőrült embertömeg okozott, és amit akkoriban a rendőrség egyszerűen képtelen volt megfelelően kezelni a városban.
A Black Friday, mint kifejezés végül nagyon lassan terjedt el a köztudatban. Hivatalosan a New York Times használta először a napra vonatkozóan, 1975. november 29-én megjelent számában.
Az év legforgalmasabb kereskedelmi és forgalmi napja
– írták akkor a magazinban.
Az utóbbi időben viszont már inkább arra pillanatra próbál utalni, amikor a kereskedők a könyvelésben a veszteséget szimbolizáló piros szín helyett elkezdik a nyereség kifejezésére használt fekete színt használni.
A magyar Fekete Péntek
A Fekete Péntek gyakorlatilag meghódította az egész világot. Az Egyesült Államokon kívül olyan országokban találkozhatunk a jelenséggel, mint például Mexikó, Franciaország, India, vagy Pakisztán, de hatalmas akciókkal vásárolhatunk többek között a szomszédos Romániában is.
Bár az egybeesett az Egyesült Államokban tartott időponttal, azóta a legtöbb üzletlánc általában napokkal, vagy akár hetekkel hamarabb is megrendezi saját rendezésű Fekete Péntekjét, amit gyakorlatilag meg is tehet, hiszen nálunk nincs hálaadás, amihez kötnünk kellene a karácsonyi szezon kezdetét.
Az utóbbi időben a webes felületen történő és ténylegesen boltban való vásárlások aránya teljesen kiegyenlítődött, így – ha nem szeretnénk kiválasztott termékeinket online megvásárolni – koránt sem kell attól aggódnunk, hogy hatalmas tömeggel találjuk szemben magunkat a magyar üzletekben.
Ebből kiindulva Magyarországon az online, azon belül is az elektronikai termékeket árusító kereskedők akciói a leginkább kedveltek. Hatalmas akciókra számíthatunk online is, de nem feltétlenül érdemes otthonról elintéznünk a karácsonyi nagy bevásárlást. Nagyon kedvező akciókkal találkozhatunk általában a MediaMarkt üzleteiben és az utóbbi években a FastFashion márkák, mint például a H&M és a NewYorker is versenybe szálltak. Azonban ha esetleg valami prémiummárkás dologgal szeretnénk meglepni magunkat, vagy szeretteinket, már a Swarovski és Pandora üzletibe is mehetünk nyugodtan.
Bár a Black Friday-t sokan a kapitalista országok egyik legszörnyűbb tettének ítélek, érdemes kihasználni. Van pár dolog azonban amire valóban érdemes odafigyelni, ha vásárolunk:
- nagyon fontos, hogy a kiválasztott áruház rendelkezzen elegendő árukészlettel, így elkerülhető, hogy lemaradjunk kiválasztott termékünkről
- mindenképp legyen magyarországi telephelye és központja a kiválasztott áruháznak, így esetleges garanciális problémáidat sokkal könnyebben tudod majd kezelni.
- ha bizonytalan vagy a vásárlást illetően, vagy csak nem tudsz dönteni két termék között, mindenképp kérj segítséget az áruház valamelyik dolgozójától.
- ha az online vásárlás mellett döntesz, mindenképp bizonyosodj meg róla, hogy a kiszállító kapacitása megfelelő.
(Kiemelt kép: Thinkstock)