Szabó Zoltán, a Wizz Air újonnan kinevezett főpilótája vezetésével járhattuk körbe a légitársaság még hangárban pihenő új büszkeségét, az új Airbus A321-est, ami két nappal ezelőtt érkezett meg Magyarországra. Ritka alkalom, hogy civilek juthatnak be egy hangárba, a Lufthansa Technik hatalmas épületében dolgoznak a szerelők és a mérnökök a Wizz Air gépeinek karbantartásán, ide vezet az új repülők első útja is.
Látogatásunk oka, az új A321-es a Wizz Air flottájának a 67. darabja. Ez a negyedik ebből a típusból, ami Budapesten repül ennél a légitársaságnál, és nem is az utolsó: az év folyamán további hét darab érkezik még belőle. Az A321-es a fapados légitársaság által főként használt A320-astól markánsan csak a törzs hosszában különbözik, hét méterrel hosszabb és kilenccel több üléssor fér el benne.
Szerencsénk van: a nagy kihasználtság miatt ritka alkalom, hogy a Wizz Air gépei annyi ideig állnak egy helyben, hogy körbebóklászhatóak legyenek, ráadásul egy főpilóta mutatta be a repülőt, aki kulisszatitkokkal is szolgált.
Nagyon örülünk az új A321-es érkezésének, két nappal ezelőtt jött meg. Már hosszú ideje nyomon követjük őt: egy mérnökünk minden esetben folyamatosan és személyesen ellenőrzi a gyártási folyamatot, időközönként meglátogatja a gyárat, ellenőrzi a készítést. Például bemászik az üzemanyagtartályba, végignézi, hogy minden szigetelés megfelelő-e, ő engedélyezi a szekció lezárását, onnantól kezdve nem lehet hozzáférni. Maga az átvétel is egy négy napig tartó folyamat. Egy csapat kiutazik tőlünk a gyárba: először a gyártó pilótája száll fel a géppel, másodjára a Wizz Air pilótája, harmadjára hazahozzuk, negyedjére pedig már utasokkal indul útnak. Olyan is megtörtént már, hogy amikor hazahoztunk egy gépet, be sem állt a hangárba, egyből odatoltuk a lépcsőket és utasok szálltak fel rá
– mondta a 24.hu-nak Szabó Zoltán főpilóta, aki a Wizz Airnél felelős a biztonságos üzemelésért, az előírások betartásáért, a pilótákért és az új desztinációkkal kapcsolatos végső döntések meghozataláért is.
A fapados légitársaság repülőgépeinek kihasználtsága nagyon magas:
Egy hagyományos légitársaságnál néhol ez csak 6-7 óra, ám ez is fontos kulcsa annak, hogy olcsón tudják adni a jegyeket.
A költséghatékonyság azonban a szakember szerint nem mehet a biztonság rovására: a Wizz Airnél Budapesten évente végzik a legnagyobb szintű karbantartást az összes repülőgépen, gyakorlatilag darabjaira szedik, majd egy hétig vizsgálják őket. Ebben a hangárban időnként párhuzamosan három gépen is folyhatnak ilyen munkálatok, ugyanis megpróbálják a karbantartást a kevésbé forgalmas téli időszakra időzíteni.
Szabó arról is beszélt, hogy annak idején vitorlázórepülőként kezdett, repült kisgéppel, 20 évvel ezelőtt kezdett el utasforgalommal repülni, de főpilótának történő kinevezése óta egyre kevesebbet repül.
Sajnos az utóbbi időben kevés időm jut repülni az irodai teendők mellett, de igyekszem hetente legalább egyszer pilótaként is beosztani magam, hogy én se felejtsem el teljesen. Egyeseknek úgy tűnhet, hogy nem csinálunk olyan sok mindent, nyomkodjuk a számítógépet, felszállunk, üldögélünk, a robot elrepül, de ha ezt négyszer megcsináljuk egy nap, az már összeadva elég sok munka, és kellemes fáradtságot okoz a nap végére. És akkor még nem voltak bonyodalmak. Ha késés, időjárási problémák is vannak, akkor még fáradtabbak vagyunk, de ezeken a korszerű gépeken azért annyira már nem kimerítő repülni. Minden azt szolgálja, hogy a mi munkánkat megkönnyítse.