Belföld

Váradi József: Nincs olyan, hogyha valaki túl sokat nézegeti a Wizz Air honlapját, akkor árat emelünk

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu
Semmi értelme nem volt a légitársaságokra kivetett extraprofitadónak, a nyári csúcsszezonban tapasztalt késések megoldása pedig az lenne, ha a kormányok összeszednék magukat – a többi között erről beszélt a 24.hu-nak adott interjújában Váradi József. A Wizz Air vezérigazgatója kifejtette, miért szigorítottak tavaly ősszel a kézipoggyászok ellenőrzésén, valamint azt is elmagyarázta, miként vonzanak be az idén 12 millióval több utast az előző évhez képest.

Legutóbb bő három és fél éve adott interjút lapunknak, akkor azzal zárta a beszélgetést, hogy „az extraadó őrültség. Ha a dzsinn kijött a palackból, nem tuszkolható vissza. Az emberek a saját szemükkel akarják látni a tengert és a Machu Picchut, ami lóháton közlekedve kivitelezhetetlen, ugyanis a ló nem hatékony közlekedési eszköz. Ma Európában a lakosság fele repül, Magyarországon mindössze húsz százalék, de az egyre edukáltabb új generációk egyre inkább menni akarnak. Tudja ezt a politika, miként azt is tudja: ha szembemegy az alapvető emberi igényekkel, menthetetlenül megbukik.” Rá egy évre a magyar kormány is extraprofitadót vetett ki a légitársaságokra. Továbbra is őrültségnek tartja ezt?

Semmi értelme nem volt. Annak idején nemhogy extraprofitot nem termeltek a légitársaságok, de még csak profitot sem.

Megütötte az extra teher a Wizz Airt?

Egy légitársaság költségeit nagyon nehéz különválasztani, és azt mondani rá, hogy ez ilyen vagy olyan hatással volt a vállalat működésére. Az biztos, hogy minél több költség terheli az üzemelésünket egy-egy piacon, annál kisebb az étvágyunk arra, hogy ott befektessünk.

Mohos Márton / 24.hu

Amikor bevezették az extraprofitadót, a Wizz Air nem jelentette ki egyértelműen, hogy azt átterhelik majd az utasokra. Azt viszont jelezték, hogy a viteldíjak várhatóan emelkedni fognak. 2025. január 1-jétől megszűnt ez az adónem. Ebből az következik, hogy az utasok a jövőben olcsóbban repülhetnek?

Holisztikusabban érdemes gondolkodni, nézzük globálisan a problémát. Rengeteg költségelem terheli a légitársaságokat, nőnek a kiadások mindenhol. Az extraprofitadó csak egy eleme a nagy halmaznak, ami költségnövekményt eredményez. Próbáljuk azt a technológiai platformot működtetni, ami a legjobban képes ezeket a költséghatásokat kiszűrni vagy enyhíteni, de mi is ugyanúgy a piacról élünk, mint bárki más. Ha az egekbe emelkednek az energiaárak, az egekbe emelkedik a munkaerő költsége, ezzel kezdenünk kell valamit. Azt senki ne gondolja, hogy bármelyik iparág tud úgy működni, hogy csak növelik a terheit, és közben semmi nem történik az árakkal. Ilyen nincsen.

Attól nem tartanak, hogy egy bizonyos árszint felett kevésbé lesznek hajlandók repülni az emberek?

Mindenhol emelkednek a fogyasztói árak. Mi azon vagyunk, azért repülünk, azért veszünk új, nagyobb, üzemanyag-takarékosabb repülőgépeket, hogy ezeket az inflációs hatásokat minél inkább tompítsuk.

A belföldi turizmussal, vendéglátással, utazással és logisztikával összefüggő költségek lényegesen nagyobb mértékben emelkedtek, mint a repülés költségei. Azt látom, hogy minél nagyobb az infláció, annál kedvezőbb a repülés mint kimenet a fogyasztói döntésekben. Csak egy példa: mi annyiért elrepítünk valakit Budapest és London között, mint amennyiért taxival be lehet menni a londoni repülőtérről London belvárosába, de ez lassan igaz lesz Budapest viszonylatában is.

A fogyasztói kedv folyamatosan nő, a Covid óta 60 százalékot növekedtünk, és egy további 20 százalékos növekedés áll előttünk 2025-ben.

Tavaly 62,7 millió utast szállítottak. Ha ehhez hozzáadjuk a 20 százalékos növekedést, az 75 millió utast jelent az idén. Honnan került elő 12 millió utas?

Az elmúlt években megjelentünk több nyugat-európai városban – nemcsak úti célként, hanem bázisüzemeltetéssel is. Így például Olaszországban és Ausztriában, de bővültünk az Egyesült Királyságban, illetve keleti irányban is lényegesen kiterjesztettük a hálózatunkat, legyen szó Szaúd-Arábiáról, Dubajról, Törökországról vagy Egyiptomról. Ez már nem ugyanaz a hálózat, mint tíz évvel ezelőtt volt. Teljes európai hálózatunk van, illetve ez is egyre inkább kitolódik a Közel-Keletre, Közép-Ázsiára, Ázsia irányába. A mi modellünk egyik alappillére gyakorlatilag húsz éve, hogy olyan utasokat vonzunk be, akik korábban nem repültek. A másik kívánt hatás nyilván az, hogy akik már repültek, azok minél többet repüljenek. Ebben egészen kiegyensúlyozottak vagyunk.

Hogyan oszlik meg a visszatérő és az új utasok aránya?

Konkrét számok nincsenek előttem, de 30 százalékra saccolnám az első repülők arányát, és 70 százalék az, ami az intenzíven repülő utasokból adódik.

A repülés tekintetében is árérzékenyek az emberek. Van adatuk arra, hogy a legolcsóbb helyekre repülnek-e az utasok különösebb preferencia nélkül, vagy egy előre kinézett úti célra keresik inkább a legolcsóbb repülőjegyeket?

Látjuk, hogy ki mire keres rá, mit vásárol végül, mit nem vesz meg. Tudjuk, hogy kinek mi a motivációja. Nyilván nagyon szegmentált a fogyasztói piac. Vannak, akik mennek, mert menniük kell, valakik az utolsó pillanatban döntenek, mások korán hoznak döntéseket, és megfontolják a különböző opciókat, alternatívákat.

Léteznek az árérzékenyek, a menetrendérzékenyek és a családérzékenyek, akik családilag a legjobban kezelhető úti célokat keresik. Mindent tudunk azzal kapcsolatban, hogyan viselkednek a fogyasztók.

És az a városi legenda igaz, hogy az árakat egyénre szabottan emelik, ha egy adott járatra többször is rákeres rövid időn belül?

Ez hülyeség.

Mohos Márton / 24.hu

Miért?

A teljes cikket előfizetőink olvashatják el.
Már csatlakoztál hozzánk? Akkor a folytatáshoz!
Ha még nem vagy a 24 Extra előfizetője, ismerheted meg a csomagokat.

Már előfizető vagyok,

Ajánlott videó

Olvasói sztorik