Ha betartanák a törvényeket és az uniós szabályokat, akkor a budapesti HÉV-ek már nem közlekednének – állítja szerdai cikkében a Népszava. Mint írják, az üzemeltetés jogi kereteit biztosító, még Tarlós István előző főpolgármester és Seszták Miklós akkori közlekedési ügyekért felelős miniszter, illetve a BKK között 2016 novemberében aláírt szerződés 2023. december 31-én lejárt, vagyis a MÁV-Hév Zrt., illetve azon keresztül a BKK közlekedésszervezői szolgáltatását így „saját szakállára” rendeli meg Lázár János minisztériuma.
A lap állítása szerint azonban a versenyeztetés nélküli megrendelés
Ugyanakkor az állami tulajdonban álló MÁV jelenleg semmiféle szerződést nem sértene akkor, ha a kontraktus megszűnésére hivatkozva teljesen leállítaná vagy jelentősen megritkítaná a Békásmegyerig, Cinkotáig vagy éppen Csepelig járó HÉV-járatokat. A szerződés megszűnésével a fővárosi önkormányzat elvesztette a jogát arra is, hogy meghatározza ezeknek a vonalaknak a fővárosi szakaszra vonatkozó tarifáját is, így a MÁV dönthetne úgy, hogy már mostantól – a Volánbusszal együtt – nem fogadja el a Budapest-bérleteket – írja a lap, amely szerint a december 29-én összetákolt háromoldalú technikai jellegű megállapodás a MÁV-HÉV Zrt. a Volánbusz és a BKK között csak ideig-óráig teszi fenntarthatóvá a jelenlegi hibridrendszert.
A hatályos jogszabályok szerint – és ezt a BKK sem tagadja – a felek ezt az áthidaló megoldást addig tarthatják fenn, amíg a közszolgáltatókra vonatkozó közbeszerzési értékhatárt a BKK által nyújtott egyes szolgáltatások értéke el nem éri. Ez néhány tízmillió forint, ami jó, ha két hónap haladékot jelent – írja a Népszava. Ezt rögzíti a MÁV közleménye is, amely az átmeneti megoldás legfeljebb március elsejéig, az új tarifarendszer bevezetéséig lesz érvényben.
A lap szerint a jelenlegi helyzetből három kiút lehet.
- Az első a megállapodás újrakötése, a régi rend visszaállítása.
- A második lehetséges kimenet az, hogy a felek hagyják végleg bedőlni a hibrid-rendszert. Ebben az esetben a fővárosnak sűríteni kell a meglévő – részben – párhuzamos járatok menetrendjét, illetve új járatokat kellene indítani az ellátatlan területeken. Kérdés, hogy a már most veszteséggel működő BKV miből fedezné ennek költségét.
- A harmadik lehetőségként új helyzetet teremthet a Lázár által átszabott tarifarendszer is. A vármegyebérletek fővárosi elfogadására azonban semmi remény, hiszen ez cirka 30 milliárdos veszteséget, a fővárosi közösségi közlekedési cég csődjét jelentené.