Belföld

Karácsony Gergely: Ostobaságból és kicsinyességből kicsesznek sok százezer budapesti és környékbeli emberrel

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu

Remélem ez csak egy vicc. Bár még annak is durva lenne – reagált Karácsony Gergely arra a hírre, miszerint az állam eltörölné 2024. március elseje után azt lehetőséget, hogy a BKK-jeggyel és Budapest-bérlettel is lehet utazni a MÁV-START Zrt. és a VOLÁNBUSZ Zrt. járatain a fővároson belüli szakaszokon.

A főpolgármester szerint a mostani rendszerrel mindenki jól jár, mert az emberek a fővárosi és az állami szolgáltatásokat is használhatják, a cégek meg osztoznak a bérletekből származó bevételen. Karácsony hangsúlyozta,

a BKK-bérlet hosszú évek óta minden közösségi közlekedési járműre érvényes Budapesten.

Szerinte azzal, hogy most a kormány azt tervezi, hogy a jövőben külön bérletet kell venni az állami MÁV, HÉV és Volánbusz járatokra Budapesten belül, „ostobaságból és kicsinyességből kicsesznek sok százezer budapesti és környékbeli emberrel”. – Bravó – írta Karácsony Gergely.

– Mindenki tudja, hogy ennek pont az ellenkezőjét kellene csinálni: a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés sokkal szorosabb összekapcsolására lenne szükség – fejtette ki véleményét a politikus. „Közös bérlet, egységes utastájékoztatás és összehangolt szolgáltatások helyett azonban járatritkítások, áremelések, visszafejlesztések történnek az állami vonalakon” – tette hozzá.

Maradt még néhány nap, hogy a kormány elfelejtse ezt a badarságot, és visszatérjünk a közös Budapest-bérlet fenntartását szolgáló megállapodáshoz.

– közölte a főpolgármester.

Az Index kormányzati forrásokra hivatkozva arról írt, hogy a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) nem hosszabbítják meg a 2023. december 31-én lejáró szerződéssel létrejött, úgynevezett hibrid modellt a HÉV-vonalak és -járatok, illetve az agglomerációs buszjáratok üzemeltetését illetően. A jövőben csak a MÁV vagy a Volán által értékesített jegyekkel vagy bérletekkel lehet használni a vonatokat, héveket és a buszokat Budapesten és az agglomerációban.

Az ÉKM álláspontja szerint Budapest Főváros Önkormányzata mintegy 2 milliárd forinttal tartozik az állami közszolgáltatónak, és mivel az ÉKM ajánlatát az önkormányzat nem fogadta el, így a 2022. év pénzügyi zárása nem történt meg.

Levelet írtunk az ÉKM-nek is, amint válaszolnak, közöljük.

Frissítés

Dupla bérletet, jelentősen magasabb utazási költséget, a digitális utastájékoztatás, jegyvásárlás és útvonaltervezés megszűnését, az esetleges HÉV-pótlások akadozását, összességében a MÁV-HÉV és az agglomerációs Volán-járatok szolgáltatási színvonalának hanyatlását jelentené az Építési és Közlekedési Minisztérium tervezetének bevezetése – reagált a BKK a közlekedési tárca Index által ismertetett elképzeléseire.

 

Közölték, a százezrek által használt integrált közösségi közlekedési szolgáltatás a közös tarifán túl közös közlekedési hálózattal, összehangolt menetrendekkel, átszálló pontokkal, közös megállókkal, közös végállomásokkal, egységes forgalomirányítással működik Budapest területén belül, az utasok nemcsak megszokták, de természetesnek veszik. Hozzátették: az intézkedés hatására a főváros közigazgatási határán belül csak úgy lehetne HÉV-vel, vonattal, vagy a Volánbusz által üzemeltetett járatokkal utazni, ha az utasok a már bevált és megszokott Budapest-bérletük mellé egy másik bérletet is vásárolnának. – Különösen problémás ez olyan területeken, ahol a HÉV kiemelt szerepet tölt be a közösségi közlekedésben – írták.

 

Szerintük az agglomerációban élők számára csökkenhet a szolgáltatási, így az utastájékoztatási színvonal is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik