A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) szerint a minden egyeztetés nélkül bevezetett új útadó miatt sokan a munkahelyükre, bevásárolni sem jutnak el. Rendkívül alacsony jövedelmükből nem tudják kifizetni az útdíjat, miközben a „közösségi közlekedés nem akadálymentes, így a súlyosan mozgáskorlátozott emberek csak személyautóval tudnak közlekedni, más választásuk nincsen. A bevásárlást többségük csak a városok peremére települt, sokfajta fogyasztási cikket forgalmazó nagyáruházakban tudja elintézni, mert azok – más kereskedelmi egységekkel szemben – akadálymentesek, tágasak, kerekesszékkel jól bejárhatók és megfelelő mosdókkal, parkolóhelyekkel vannak ellátva. Ezeket az üzleteket az esetek jelentős részében januártól már csak fizetősen lehet megközelíteni”.
Újabb csapás, hogy a mozgássérülteket iskolába, munkába, orvoshoz szállító mikrobuszok után dupla összegű útdíjat kell fizetni, miközben az azokat működtető támogató szolgálati rendszer már így is az összeomlás szélén áll az egyre csökkenő állami támogatás miatt. A mozgássérültek havi jövedelme átlagosan mintegy egyharmada a magyar átlagjövedelemnek, ebből már nem tudnak újabb és újabb adókat fizetni, az amúgy is nehezített közlekedésüket pedig nem ellehetetleníteni kéne, hanem minden lehetséges eszközzel támogatni – írta a szövetség.
A MEOSZ igazságtalannak, elfogadhatatlannak tartja az új útdíjat, arra kéri a kormányt, hogy legalább a tehermentesítő gyorsforgalmi utakon és a nagyáruházak elérését biztosító autópálya-szakaszokon szüntesse meg azt, mentesítse az útdíj alól a támogató szolgálatok járműit. Mindenki érdeke, hogy a mozgássérültek aktív életet élhessenek, tudjanak munkába, iskolába, fejlesztésre járni, a MEOSZ ezért azt is kéri a kormánytól, hogy tekintse át a mozgássérült emberek közlekedési kedvezményeinek és szakorvosi vizsgálatának rendszerét, korrigálja a hibákat. Ehhez ezúton is partnerséget ajánl, ahogy tette mindig is.
A MEOSZ elnöke külön is írt Orbán Viktornak és négy miniszterének. Emlékeztette őket arra, hogy mintegy 150 000 olyan család van, amelyben olyan súlyosan mozgáskorlátozott él, akinek mindennapjaihoz kell az autó, de nem használ rendszeresen autópályát. Számukra az új díj bevezetéséből származó, a kormány által kommunikált „fantasztikus” előnyök egyáltalán nem jelentkeznek. Hegedüs Lajos jelezte, hogy figyelemfelhívása, nemcsak az új útdíj bevezetésért „felelős” miniszternek szól, hanem a „fogyatékosbarát magyar Kormánynak és Országgyűlésnek is”.
Az elnök hosszan sorolta levelében milyen hátrányok érték az elmúlt években a mozgássérülteket. Mindez – szerinte – azt sugallja, hogy “a súlyosan mozgássérült, fogyatékos emberekről a magyar Kormány lemondott, sorsukra hagyja őket, ők kirekesztetté válnak a társadalomból, folyamatosan a leszakadó rétegek szinte reménytelen helyzetébe süllyednek. Hegedüs kérte azt is, hogy a címzettek ne tartsák túlzásnak a segélykiáltást, ne söpörjék le a problémát azzal a demagógiával, hogy minden rendben van, a levél csak egy „ellenséges” hangulatkeltés, mert mindezt, nem ellenségként, hanem segítséget kérő partnerkért tudatták.
Orbán Viktor néhány napja az útdíjról azt mondta: bonyolult, politikailag érzékeny a téma, ez most próbaüzem. Amit most hallunk, az – szerinte – a gépház zaja. A próbaüzem egy hónapos, aki akar, annak most kell megszólalnia, jeleznie észrevételeit, hogy befolyásolhassa a végleges döntést. A műsorvezetői közbevetésre a kormányfő jó javaslatnak nevezte, hogy a megyehatárok szélét éppen csak érintő szakaszoknál ne kelljen két megyére matricát venni. Január harmadik hetében vége a próbaüzemnek, a kormány ezt követően átnézi, min kell javítania. A megyei matricán vélhetően nem, mert az mindenkinek tetszik. Sok minden változhat, de Orbán azon elvet nem vizsgálná felül, hogy az fizessen egy szolgáltatásért, aki igénybe veszi.