Legalább fél órát ültünk egymással szemben a párommal, és nem akartuk elhinni – mesélte ez pécsi édesanya. – Éppen a fiam táskáját pakoltam ki, amikor a kezembe került a fénymásolt lap. Amikor megkérdeztem tőle, hogy ez mi, annyit tudott mondani, hogy ezt kapták büntetésül az egyik osztálytársával a napköziben, mert rángatták egymást.
A lapon fénymásolt feladat volt: az „a” írásjel alapját képező aratókés szót kellett többször leírni, rovásírással. A lapon meglehetősen butácska versek is voltak („Régen ezzel lőttek nyulat, Ma mindenütt irányt mutat” – írják például a nyilat mintázó „c” hangról), és magyarázatok az írásjelek alakját adó eszközökről.
Az eredeti feladatlap kiötlője egyenesen odáig megy, hogy szerinte a „fűrészbak mai formája semmiben sem tér el az ősi segédeszköztől”. Az mindenesetre lerí a lapról, hogy nem feltétlenül másodikos – és városi – gyermekeknek készült.
„Az elnevezés megjelöli az eszköz felhasználásának célját”
Mint kiderült, a gyerekek a rovásírásról sem tudtak meg sokkal többet, mint a fűrészbakról vagy az aratókésről. A nyilvánossághoz forduló szülő elsősorban azért borult ki, mert véleménye szerint egy nyolcéves gyermek számára nem ez a megfelelő büntetés, kiváltképp a rovásírásra rakódott politikai tartalom miatt. Az anyuka leszögezte: annak sem örült volna jobban, ha szintén büntetésből munkáspárti dalokat kellett volna tanulnia a gyermeknek, vagy aratókés helyett sarlót és kalapácsot rajzolnia.
A nő döbbenete csak fokozódott, amikor fia kibökte: a tanár azt is mondta neki, hogy ha van ideje, olvasgassa otthon is a lapot.
Az igazgatónak sem tetszik
Az egyébként igen jó nevű pécsi általános iskola igazgatója elhatárolódott a történtektől. Mint mondta: nem tudott a dologról, ki fogja vizsgálni az ügyet, és számon kéri a kollégát. Ez az eljárás ugyanis távol áll az intézménytől, amely eddig sem engedett politikát a falai közé, és ezután sem fog.