Belföld

Kockázatos lenne a zebra a gyilkos buszmegállóban

Az elmúlt hónapokban két ember halálát követelték a kivilágítatlan útszakaszok a 85-ös és a 86-os főúton. Lesz megoldás, s egyáltalán mi lehet a megoldás a veszélyes helyszíneknél?

Bizonyára országszerte több tucat buszmegálló üzemel, melyek lakott területen kívül esnek, így a gyalogosok néhol kénytelenek világítás és zebra nélkül átkelni a főúton. Győr-Moson-Sopron megyében a hasonló helyszínek már két halálos áldozatot követeltek idén ősszel. Mindkét gyalogost a buszmegálló közelében ütötték el.

Az egyik eset a 86-os főúton, Jánossomorja közelében történt, a másik pedig a 85-ösön, Pereszteg mellett. Mindkét helyszín közelében gyártelep fekszik, így nagy a forgalom a két buszmegállóban. A korai sötétedés azonban megkeseríti a munkába járók életát, mert ezekben a megállókban nincs se zebra, se világítás. A koromsötét útszakaszt valahogy túl kell élni.

(Buszmegálló Jánossomorja közelében a 86-os főúton)

Tapogatunk a sötétben

A 85-ös főutat mustrálva sok ilyen helyet találtunk Győr közelében is, ahol vagy zebra nincs, vagy világítás, néhol egyik se. Az esetek többségében nem csak a közösségi közlekedés, de a munkahelyek is indokolják a biztonságot. Győr közelében, Ikrényél is hasonló a helyzet. Itt az italporgyárba érkeznek busszal a dolgozók, ám ahhoz, hogy elérjék, át kell kelni az ország egyik legforgalmasabb főútján zebra és világítás nélkül.

A szomszédos településen, Rábapatonán ugyan nincs üzem, mégis sokan használják a falun kívül eső buszmegállókat a sűrűbb menetrend miatt. Itt napnyugta után szintén sötétben tapogatóznak az utasok. Zebra sincs, de nagyobb baj talán az, hogy a főutat a bekötőúton lehet csak megközelíteni, ahol nincs járda kijelölve. A körforgalomba szerencsére nem kell begyalogolni, itt már kialakítottak annak idején egy kavicsos ösvényt, mely a buszöbölhöz vezet, ám ezt az évek során benőtte a gaz.

Rendelet miatt nincs zebra

A felbukkanó gyalogosokra tábla és felfestés figyelmeztet mindkét főúton, ám kérdés, hogy mindez elegendő-e külterületen? Arról nem is beszélve, hogy az autósok zöme figyelmen kívül hagyja a lehetséges veszélyt és mérsékelt sebesség helyett 90-100-as tempóval száguld tovább. Ezt a Magyar Közút Zrt. is így látja. Kérdésünkre azt monták: az autósok általában nem foglalkoznak a veszélyre figyelmeztető jelzésekkel.

A 86-os főút említett részén még 2011-ben forgalomtechnikai jelzéseket helyeztek ki. A sebességkorlátozást, az egyéb veszélyjelzéseket tapasztalataink szerint eddig mellőzték az autósok. Idén az üzemek kezdeményezésére további lépések történtek, a lassító harántcsíkokat újrafestettük, a lassító jelek láthatóságát prizmákkal erősítettük meg, kiemelt hátterű táblákat is kihelyeztünk. Ezen feladatok megvalósításához az üzemek segítséget is nyújtanak – tájékoztatta a győr24-et Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút szóvivője.

Kivilágítják a helyszínt

Az önkormányzat vállalta, hogy kiépítik a csomópont közvilágítását, a zebra kijelölését társaságunk kockázatosnak ítéli meg a lakott területen kívüli szakaszon, ezért annak megvalósítását a megfelelő és szükséges egyéb beruházások hiányában (közvilágítás hiánya, megfelelő járdakapcsolatok és gyalogos felületek hiánya) nem támogatjuk – tette hozzá a szóvivő.

A hiányzó beruházások megvalósítása önkormányzati feladat, de az érvényben lévő 20/1984 KM. rendelet előírásai a lakott területen kívüli gyalogosátkelőt csak kivételes esetekben javasolja. A gyalogos átkelőhely létesítése építési engedélyezési eljáráshoz kötött feladat, így a megfelelő önkormányzati terveztetés után a közlekedés hatósági engedély beszerzése is szükséges.

Jelenleg a 86-os számú főút említett külterületi szakaszán a gyalogosok közlekedésére „Gyalogosok” veszélyt jelző tábla valamint „Sebességkorlátozás” és előzni tilos tilalmi jelzőtábla is  ki van helyezve.

 

(85-ös út: tábla és felfestés is jelzi, hogy itt néha gyalogosok téblábolnak)

Tippek a túléléshez

1. Használjunk láthatósági mellényt vagy vényvisszaverő csíkokat.

2. Legyen nálunk elemlámpa, ezzel az autósoknak is jelezhetünk, valamint azt is látjuk, hová lépünk.

3. Csakis akkor keljünk át az útszakaszon, ha nem látunk a közelben közelgő jármű fányszórót. Sötétben ugyanis nem lehet reálisan felmérni a közeledő jármű sebességét és távolságát.

4. lehetőleg kerüljük a beláthatatlan útszakaszokat.

5. Ha zenét hallgatunk, a veszélyzónában vegyük ki fulhallgatónkat, így hallhatjuk a közeledő járművek neszét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik