Belföld

Óriási vasútfejlesztések kezdődnek a Balatonnál

vasút (vasút, vonat)
vasút (vasút, vonat)

Az összesen mintegy 100 milliárd forintos nagyságrendű program első ütemének megvalósítása a Lepsény-Szántód vasútpálya rekonstrukciójával kezdődik.

Csütörtöki ülésén elfogadta a Balaton körüljárhatóságának és vasúti megközelíthetőségének megvalósíthatósági tanulmányát a Balaton Fejlesztési Tanács.

A dél-balatoni vonallal kezdenek

Dorner Lajos, a BFT szakértője (a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke) a mintegy 15 évesre becsült fejlesztési program részleteiről elmondta, a kiemelt üdülőkörzet elavult vasúthálózatának fejlesztését nem egy óriás-projektként, hanem szakaszolva kívánják végrehajtani.

A programot a Balaton déli partjának vasúthálózat-rekonstrukciójával kezdik, amit annak rossz állapota mellett az is indokol, hogy nemzetközi tranzitútvonalról lévén szó, könnyebb uniós támogatást szerezni hozzá.

Idén nyáron a Balaton északi partjának vasúti közlekedése többször összeomlott, nem a pálya, hanem a diesel üzemű járművek állapota miatt, ezért a szakemberek a korábbi álláspontjukat felülbírálva úgy döntöttek, a program részeként villamosításra javasolják az északi parti vasútvonalat, ami egybe vág a MÁV terveivel is.

Rövidebb lesz a menetidő

A projekt fontos eleme lesz a Balaton vasúti körüljárhatóságának biztosítása is. Jelenleg a dél partról csak Székesfehérváron át lehet eljutni kelet felől az északi partra. A kérdés megoldására két megoldás kínálkozik, amelyek közül a szakemberek a drágább, de jóval rövidebb menetidőt igénylő verziót támogatják. Ez egy új összekötőszakasz megépítése lenne Balatonaliga és Balatonakarattya között. (Az olcsóbb, de menetidőben nem versenyképes verzió a Lepsény-Csajág közötti szakasz újra üzembe állítása lenne.)

Az új beruházásokkal kapcsolatban elhangzottak szerint 2015-ig megvalósulhat a déli part teljes vasúthosszának rekonstrukciója, amellyel 20-30 perccel rövidebb lesz a menetidő Lepsény-Balatonszentgyörgy között és biztonságosabban lehet tartani majd a menetrendet. A fejlesztések során kiemelt figyelmet fordítanak a közlekedésbiztonsági helyzet javítására, az illegális átjárók megszüntetésére, valamint az önkormányzati igényeknek megfelelő újabb átjárók létesítésére.

A BFT ülésen felvetődött, hogy néhány vasútállomás fejlesztését előbbre kellene hozni, de ezek kivitelezésére reális lehetőség csak a későbbi ütemekben nyílik majd.

A BFT megállapodást kötött a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel (NIF) a megvalósíthatósági tanulmány elkészítéséről. Ennek értelmében volt szükség a BFT hozzájárulására a program beindításához, amelyet a tanács a csütörtöki ülésén egyhangú szavazattal megadott.

Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője az MTI megkeresésére elmondta, a Balaton délparti vasútvonalának rekonstrukciója kellően előkészített. A Lepsény-Szántód (Kőröshegy) közötti szakasz fejlesztéseinek kivitelezésére már kiírták a pályázatot, jelenleg az árajánlat bekérésénél tartanak, míg a Szántód-Balatonszentgyörgy szakasz megépítésére várhatóan – kormánydöntéstől függően – októberben jelenik meg a kiírás.

A Budapest-Székesfehérvár közötti fejlesztések, valamint a balatoni fejlesztések első ütemének megvalósulásával 45-50 perccel rövidülhet a vonatok menetideje a főváros és Siófok között 2015-re – mondta a kommunikációs vezető.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik